2006-05-10, 16:35
Medlem
Jag och en kompis gick till AGA i dag och fick 5 liter flytande kväve gratis, så nu undrar vi vad man kan göra för roligt med det? (vi har gjort glass, djupfryst myror, supraledare mm )
Citera
2006-05-10, 16:44
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Jag och en kompis gick till AGA i dag och fick 5 liter flytande kväve gratis, så nu undrar vi vad man kan göra för roligt med det? (vi har gjort glass, djupfryst myror, supraledare mm )

Ni kan slösa med skiten som Brainiac. Ställ en termos med det under en blomkruka med termit och se vad som händer
Citera
2006-05-10, 17:29
Medlem
Spara de tills ni dör och frys ner er själva så blir ni uppväckta om ungefär 3000 år.
Citera
2006-05-10, 17:42
Medlem
Avva66s avatar
Frys en luftfylld ballong, det ser rätt kul ut när den skrumpnar ihop.
Det ska visst gå att krossa metaller/hänglås odyl med hjälp av nedkylning, prova det.
Citera
2006-05-10, 17:44
Medlem
Lägg en flaska med butangas på kylning ett tag. Sen skär ni upp den så har ni fast butans. Ganska skojj att elda. Eller en flaska raklödder!
Citera
2006-05-10, 18:40
Medlem
Tack så mycket för svaren jag har fått hittills. Tyvärr har min kompis gått hem och jag måste spara en del till en supraledare i morgon, men jag skall testa lite av era tips då Berätta fler!
Citera
2006-05-10, 18:45
Medlem
Sätt en ros i det... Blir jättesnyggt när man slår sönder den!
Citera
2006-05-10, 20:57
Medlem
unknown users avatar
lite ot men men

när ni gick till aga, gick ni å frågade om de hadde flytande kväve och om ni kunde få lite i en termos?? va ligger annars priset på det hos aga?
Citera
2006-05-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
lite ot men men

när ni gick till aga, gick ni å frågade om de hadde flytande kväve och om ni kunde få lite i en termos?? va ligger annars priset på det hos aga?

Nej, av flera anledningar tänker jag inte köpa flytande kväve och ha i en vanlig termos och sedan har jag även hört att AGA inte säljer om man inte har en riktig dewar (heter de så på svenska?).

Vi gick bara dit för att fråga om priser, för att köpa och för att hyra en dewar av dem och då sade han att vi kunde få fem liter, som för övrigt kostar 347 kronor exklusive moms och jag tror att en hyrkostnad för dewaren tillkommer.

EDIT

Jag kylde precis ned mina gasformiga grundämnen, det var ganska roligt faktistk Till exempel ser klor ut precis som svavel i fast form ^^
Citera
2006-05-11, 01:12
Medlem
TomiXs avatar
Som sagt så måste man ha en för ändamålet gjord behållare som på engelska kallas "dewar", det är ivarfall en gasbehållare för kvävet som håller det i flytande form sålänge det går + att den inte är helt tät så att det inte uppkommer några extrema tryckökningar när kväve i vätskeform övergår till gasform
Citera
2006-05-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Jag kylde precis ned mina gasformiga grundämnen, det var ganska roligt faktistk Till exempel ser klor ut precis som svavel i fast form ^^

Lägga ut bilder?
Citera
2006-05-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
Lägga ut bilder?

Tyvärr är mitt flytande kväve slut för tillfälle, men inom kort kommer jag köpa nytt. Då kan jag försöka ta bilder på de gasformiga grundämnena om du vill och lägga ut här, men tyvärr är det små mängder av dem så det kan vara svårt att få med på bild.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in