2020-09-09, 12:08
Medlem
Vilka områden tänker ni ska undvikas i Norrköping utifrån kriminalitet och otrygghet? Jag har inte mycket kötid på hyresbolagen, och via hyresbostäder räcker min kötid endast till navestad (silverringen/guldringen), åby och vid enstaka tillfällen klockaretorpet samt höghusen på Bergslagsgatan i Marielund. Jag har bilden av att Åby är ett tryggt område, men att det ligger off. Har rätt negativ bild av navestad, då det var skottlossning nyligen där, och har hört att höghusen på Bergslagsgatan i Marielund har problem med lägenhetsbordeller. Har ingen direkt tydlig bild av klockaretorpet, har hört både att det är jättelugnt och problematiskt där, men det återfinns ju på polisens lista över utsatta områden.

Dessa områden tänker jag är trygga och lugna:
Centrum
Gamla staden
Nordantill
Söder
Klingsberg
Såpkullen
Oxelbergen
Östantill
Åby
Svärtinge
Lindö
Haga
Vidablick
Ektorp
Eneby
Kneippen
Rambodal

Områden jag tänker är otrygga:
Hageby
Navestad
Ljura
Skärblacka
Klockaretorpet
Vilbergen

Vad har ni för tips på privata hyresvärdar utan kötid, då det verkar helt kört för mig i de stora (hyresbostäder, heimstaden och rikshem)
Senast redigerad av zagadochnyy 2020-09-09 kl. 12:15.
Citera
2020-09-09, 12:45
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Hageby och klockaretorpet ska man undvika framförallt. Hageby är värst!

Vilbergen är inte så farligt. Finns mycket äldre folk som bor där, lite sömnigt, speciellt vilbergen centrum. Lite alkiskänsla med torget och bowlinglokalen i källaren. Men lugnt och tryggt skulle jag säga(i jämförelse)

Ljura är inte minsta otryggt, lite "ruffig" känsla kanske, men det är ju i princip centrum, ligger i anslutning.

Åby är mysigt, kuperat och vacker natur, mängder med sjöar, glotternsjöarna bl.a, men det ligger ju en bit utanför stan..

Trevligaste bostadsområdet är söder i närheten av konstmuseet. Kostar också en del att köpa br där. Säkert svårt att få hyreskontrakt där också.

VIll du bo nära campus är gatorna mellan folkparken och Kungsgatan rätt okej. Brukar finnas lite andrahandsuthyrning där så det är inte omöjligt att få tag på något, även om man inte köper BR eller hittar studentlägenhet.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-09-09 kl. 12:52.
Citera
2020-09-09, 12:59
Medlem
Clint Ruins avatar
Ljura, Vilbergen och Skärblacka skulle jag inte vilja benämna som otrygga, dock ligger ju Blacka utanför Norrköping, inte en stadsdel alltså.

Innanför promenaderna är förstås trevligast att bo, även vissa områden strax utanför är ok, t ex Klingsberg, Oxelbergen och till viss del Skarphagen. I alla fall när jag bodde där för över 20 år sedan.

Nu letar du ju efter lägenhet, men det finns en del trygga och bra villaområden, framförallt Lindö och Smedby.
Citera
2020-09-09, 16:55
Medlem
DET flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här