Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Har ni tips på några enkla, men goda indiska recept som;
1) först och främst passar som matlåda
2) Detta kan bli svårt för speciellt indisk mat älskar ju att ha många ingredienser, men helst få ingredienser
3) Matberedare funkar väl, men om det hade funnits något recept som inte behöver det vore det toppen
?
Min favoriträtt när det gäller indiskt är vindaloo på fläskkarré. I princip är det bara i currypasten det är mycket ingredienser i, men den kan göras i bulk och sen sparas i frysen i lagom stora portioner (runt 70, 75 g är lagom till 500 g kött).
Detta är 'mitt' recept som jag kompilerade från säkert dussinet olika källor på nätet för många år sedan (räcker för 1½ omgång om jag minns rätt, detta är rätt arbetsintesivt så skala upp receptet och gör mycket på en gång för frysen)
10 torkade kashmirichilis
1 tsk hel spiskummin
2 cm kanelstång
8-10 hela svartpepparkorn
6 hela kryddnejlikor
1½ msk hela korianderfrön
1 tsk malen gurkmeja
8 vitlöksklyftor
1 färsk ingefära, ungefär en tumme stor
3 msk vinäger (ättika utblandat med vatten till runt 5% är bra)
Alternativa ingredienser: Sechuanpeppar, anchur (surt mangopulver), tamarindpasta.
1. Rosta alla hela kryddor och chilis. Skala och skär i lagom stora bitar vitlök och ingefära.
2. Krossa alla torra kryddor i en mortel eller i matberedare/blender. Reservera och krossa vitlök och ingefära i morteln (eller maskinen).
3. Tillsätt kryddorna och blanda ihop. Tunna ut och smaka av med vinäger. Det ska vara rätt surt.
4. Portionera och frys!
För att göra själva curryn:
75-ish g currypaste
500 g fläskkarré i hel bit
Salt
Smör eller ghee
6-8 vitlöksklyftor
4-8 gula lökar, beroende på hur mycket bulk du vill ha
Vinäger
Alternativa ingredienser: Bruna senapsfrön, Asafoetida, grön färsk chili
1. Salta fläsket ordentligt (helst morgonen du ska göra grytan, kan göras innan jobbet och sen stå i kylen över dagen, annars direkt när du börjar laga maten
2. Krossa vitlöken och hacka grovt. Hacka/strimla den gula löken hur du vill (jag brukar blanda fin-/grovhack, fin-/grovstrimlat). Strimla den gröna chilin fint
3. Klappa in köttet med en del av kryddpastan medan en gryta med smör värms upp. Bryn köttet på alla sidor och ta ur.
4. Tillsätt mer smör och häll i senapsfrön och Asafoetida om du använder det. När det poppar, i med kryddpastan till det doftar. Ha i vitlök och lök och fräs till glansigt och det börjar mjukna.
5. Kuba köttet och ha i grytan. Tillsätt vinäger som vätska (eventuellt lite buljong, eller bara vatten). Smaka av med salt
6. Stoppa in i ugnen på 130-150°C till köttet är mört och det reducerats lite. Jag brukar tillsätta mer vinäger en eller två gånger under tiden.
7. Ta ur grytan ur ugnen och tillsätt den gröna chilin. Rör om och servera med ris (Jag brukar tillsätta lite till vinäger precis innan jag äter, den syrliga smaken från vinägern neutraliseras lite efter att ha varit i ugnen tycker jag)