• 1
  • 2
2020-09-08, 18:46
Medlem
Nihennas avatar
Jag gillar att laga indiskt. Problemet är att alla recepten jag har (Butter chicken, palak paneer och dhaal) antingen har många ingredienser, kräver att man kokar det ett tag eller att det krävs verktyg som matberedare vilket gör att det inte är något man direkt gör i en handvändning efter jobbet när man är sur, trött och grinig.

Har ni tips på några enkla, men goda indiska recept som;
1) först och främst passar som matlåda
2) Detta kan bli svårt för speciellt indisk mat älskar ju att ha många ingredienser, men helst få ingredienser
3) Matberedare funkar väl, men om det hade funnits något recept som inte behöver det vore det toppen
?

Brukar sluta med att jag lagar mat från deras nästan grannland Thailand istället då det ofta är betydligt enklare att slå ihop när man är lat. Då brukar det nästan bara vara att slänga ihop saker i woken och steka till, men det hade varit gött om det fanns enkla indiska recept också som är lätta att slå ihop då det helt klart är min favoritmat.
Citera
2020-09-08, 18:52
Medlem
Aigiss avatar
Tandoori och tikka masala. Många olika kryddor kommer du nog inte ifrån dock, hela kryddhyllan ska ju i varje jävla rätt...
Citera
2020-09-08, 18:52
Medlem
Grankulas avatar
Du borde kolla upp "indian curry base" finns massor av det på Youtube. Gör du en stor sats med det så är det bara att ta fram den, ha i lite kryddor och tomatpuré och kyckling så har du en maträtt på 10 min. Kanske inte var svaret du riktigt sökte, men de flesta indiska recept är så jäkla jobbiga att göra med 10 olika kryddor, och detta underlättar mycket 👍🏼
Citera
2020-09-08, 18:56
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
Du borde kolla upp "indian curry base" finns massor av det på Youtube. Gör du en stor sats med det så är det bara att ta fram den, ha i lite kryddor och tomatpuré och kyckling så har du en maträtt på 10 min. Kanske inte var svaret du riktigt sökte, men de flesta indiska recept är så jäkla jobbiga att göra med 10 olika kryddor, och detta underlättar mycket 👍🏼
Ah, tack! Ska kolla upp det.

Helt otroligt att ett såpass stort land inte har bemästrat konsten att göra enkel mat också. Deras mat är ju helt fantastisk, men visst fan borde även Pajeet och Vaibhav vara trötta efter jobbet nån dag där de verkligen spyr över tanken att laga mat men där de ändå måste?
Citera
2020-09-08, 19:00
Bannlyst
hade kollat youtube, finns säkert hur mycket som helst om du söker.
Citera
2020-09-08, 19:06
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
https://glebekitchen.com/indian-restaurant-curry-base/

Detta receptet verkar ju helt klart spännande. Efter det behövs det ju egentligen bara det som man känner för, typ garam masala, kashmir-chili, smör om man vill göra en butter chicken eller grädde.

Lär ju krävas världnes största beredare för det, men man kan ju bara halvera allt också.
Citera
2020-09-08, 20:19
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
2) Detta kan bli svårt för speciellt indisk mat älskar ju att ha många ingredienser, men helst få ingredienser
3) Matberedare funkar väl, men om det hade funnits något recept som inte behöver det vore det toppen
?
Min favoriträtt när det gäller indiskt är vindaloo på fläskkarré. I princip är det bara i currypasten det är mycket ingredienser i, men den kan göras i bulk och sen sparas i frysen i lagom stora portioner (runt 70, 75 g är lagom till 500 g kött).

Detta är 'mitt' recept som jag kompilerade från säkert dussinet olika källor på nätet för många år sedan (räcker för 1½ omgång om jag minns rätt, detta är rätt arbetsintesivt så skala upp receptet och gör mycket på en gång för frysen)
10 torkade kashmirichilis
1 tsk hel spiskummin
2 cm kanelstång
8-10 hela svartpepparkorn
6 hela kryddnejlikor
1½ msk hela korianderfrön
1 tsk malen gurkmeja
8 vitlöksklyftor
1 färsk ingefära, ungefär en tumme stor
3 msk vinäger (ättika utblandat med vatten till runt 5% är bra)
Alternativa ingredienser: Sechuanpeppar, anchur (surt mangopulver), tamarindpasta.

1. Rosta alla hela kryddor och chilis. Skala och skär i lagom stora bitar vitlök och ingefära.
2. Krossa alla torra kryddor i en mortel eller i matberedare/blender. Reservera och krossa vitlök och ingefära i morteln (eller maskinen).
3. Tillsätt kryddorna och blanda ihop. Tunna ut och smaka av med vinäger. Det ska vara rätt surt.
4. Portionera och frys!

För att göra själva curryn:
75-ish g currypaste
500 g fläskkarré i hel bit
Salt
Smör eller ghee
6-8 vitlöksklyftor
4-8 gula lökar, beroende på hur mycket bulk du vill ha
Vinäger
Alternativa ingredienser: Bruna senapsfrön, Asafoetida, grön färsk chili

1. Salta fläsket ordentligt (helst morgonen du ska göra grytan, kan göras innan jobbet och sen stå i kylen över dagen, annars direkt när du börjar laga maten
2. Krossa vitlöken och hacka grovt. Hacka/strimla den gula löken hur du vill (jag brukar blanda fin-/grovhack, fin-/grovstrimlat). Strimla den gröna chilin fint
3. Klappa in köttet med en del av kryddpastan medan en gryta med smör värms upp. Bryn köttet på alla sidor och ta ur.
4. Tillsätt mer smör och häll i senapsfrön och Asafoetida om du använder det. När det poppar, i med kryddpastan till det doftar. Ha i vitlök och lök och fräs till glansigt och det börjar mjukna.
5. Kuba köttet och ha i grytan. Tillsätt vinäger som vätska (eventuellt lite buljong, eller bara vatten). Smaka av med salt
6. Stoppa in i ugnen på 130-150°C till köttet är mört och det reducerats lite. Jag brukar tillsätta mer vinäger en eller två gånger under tiden.
7. Ta ur grytan ur ugnen och tillsätt den gröna chilin. Rör om och servera med ris (Jag brukar tillsätta lite till vinäger precis innan jag äter, den syrliga smaken från vinägern neutraliseras lite efter att ha varit i ugnen tycker jag)
Citera
2020-09-08, 20:45
Medlem
För att göra det väldigt basic kör jag ibland med, kikärtor (eller vita/svarta bönor), Kokosmjölk eller kokosgrädde, tikka masala krydda, gul curry, 1 gul lök, ris om du vill fylla ut magsäcken.
(bönor och ärtor åker i sist)

Du kan slänga i de flesta indiska kryddor där och utveckla det lite hur du vill med olika bönor/ärtor etc, jag har även kört med vegofärs för utfyllnad. Men antar att huvudingredienserna är curry, kokosmjölk och tikka masala, tror inte den trogne indiska kocken hade hyllat det det blir väldigt gott och framför allt mycket basic (och vegetariskt).
Citera
2020-09-08, 22:36
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Jag gillar att laga indiskt.
Vad du än gör, använd inte ghee. Det får du fettlever av!
Citera
2020-09-08, 22:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Antingen gör man stor grytbas och fryser in så man kan ta fram snabbt. Eller så köper man färdiga i butik och kryddar till.
Citera
2020-09-08, 23:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag gillar att laga indiskt. Problemet är att alla recepten jag har (Butter chicken, palak paneer och dhaal) antingen har många ingredienser, kräver att man kokar det ett tag eller att det krävs verktyg som matberedare vilket gör att det inte är något man direkt gör i en handvändning efter jobbet när man är sur, trött och grinig.

?

Brukar sluta med att jag lagar mat från deras nästan grannland Thailand istället då det ofta är betydligt enklare att slå ihop när man är lat. Då brukar det nästan bara vara att slänga ihop saker i woken och steka till, men det hade varit gött om det fanns enkla indiska recept också som är lätta att slå ihop då det helt klart är min favoritmat.
Kolla efter varumärket "Pataks", de säljer såser på burk så du behöver bara steka upp köttet och i med såsen och låt det puttra ihop en stund, de är grymt goda imho.
Citera
2020-09-13, 02:11
Medlem
Ymos avatar
Här är ett enkelt jättegott recept på Chicken Karahi:

- en kycklingbröstfilé
- en burk konserverade eller krossade tomater
- ett par skedar matlagningsyoghurt/kokbar yoghurt
- svenne-chili eller riktig, stark chili (eget val)
- ingefära
- vitlök
- garam masala-krydda

Rätten fordrar riktigt hög värme hela tillagningstiden. Jag föredrar att köra den i min gjutjärnswok, men stekpanna funkar.

Skär kycklingen i lagom stora bitar, och stek upp i lite olja. Om ni vill förbättra rätten, tillsätt lite gurkmeja, spiskummin, koriander och chilipeppar på det här stadiet, men detta är optional. Hacka vitlök, chili och ingefära i små bitar och släng i pannan, tillsätt fort tomatkrosset. Låt det nu koka tjockt på riktigt hög värme, och när det reducerats så att tomatsåsen blir tjock, tillsätt rikligt med yoghurt och rikligt med garam masala. Låt det koka ett ögonblick bara, och voila, färdigt!

Vill man förbättra rätten ytterligare kan man på slutet tillsätta sambal oelek eller en sked med någon form av indiska inlagda grönsaker på burk, tex pickled mango eller pickled carrot.

Servera med basmatiris eller svenne-ris, och nyklippt koriander om du har!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in