• 5
  • 6
2020-09-10, 01:06
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det finns ingen fri vilja. För övrigt har han åtminstone halvt rätt om kaffet: jag började som barn att dricka kaffe för att de vuxna skulle se mig som en av dem. Det är ju inte så att kaffe är särskilt gott från början.

Man kan se det så och man kan se det på andra sätt. Och bara för att du började så blir det inte en universell sanning.
Citera
2020-09-10, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Man kan se det så och man kan se det på andra sätt. Och bara för att du började så blir det inte en universell sanning.

I princip alla börjar dricka kaffe för att verka vuxna. Detsamma gäller för tobak och alkohol utom kanske söta likörer och sådant. Lite gäller det också för traditionella maträtter som egentligen är ganska äckliga eller smaklösa. Jag tvivlar på att många äter lutfisk för den goda smaken.
Citera
2020-09-10, 04:38
Medlem
Citat:
I princip alla börjar dricka kaffe för att verka vuxna. Detsamma gäller för tobak och alkohol utom kanske söta likörer och sådant. Lite gäller det också för traditionella maträtter som egentligen är ganska äckliga eller smaklösa. Jag tvivlar på att många äter lutfisk för den goda smaken.

Ha ha

Fin s det någon vuxen som äter lutfisk numera. Det är väl något för pensionärer?

Laxen har tagit lutfiskens plats på julbordet.
Citera
2020-09-10, 19:53
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marshalnr9
Visst, människan är inte skapt för att förstår verkligheten (dom som gjorde det dog ut pga evolutionen). Hon är endast tuned på survival och reproduktion.

Ja det är det egot i mig som skriker och vill mästra andra. Jag vill däremot inte utan tack skapa förändring för andra eller vara ett lok för samhället.

Nästa gång ska jag fråga. Vad är orsaken till att du tycker som du tycker.. Tror du själv att du har rätt och isåfall på vilka grunder..

Någon sa till mig: Du har rätt, ja. Men vad vinner du på att inte vara lite positiv och glad istället.
Exakt, sen så vet jag att jag själv oftare vill mästra andra de gånger jag själv känner mig svag, ledsen, trött eller liknande. När jag väl fått tillbaka styrkan försvinner också behovet av att läxa upp andra... Är det så för dig också?
Citera
2020-09-10, 20:00
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helbilly
Du måste lösa upp ditt ego, annars kommer dessa problem bestå livet ut. Nästa gång någon säger något som kan ge dig ett tillfälle att skaffa dig en egoboost, låt det vara. Om du verkligen är trött på ditt ego, låt det dö. Du behöver inte det.
Fast, egot (känslan av att man är en individ med egen vilja) behövs för att man ska må bra och kunna ta ansvar för sitt liv. Det är enbart människor med stora egon som har lyckats med något i livet. Det man ofta menar när man säger att någon har ett stort ego är snarare att någon har ett skört ego, varför de med skört ego försöker boosta det på alla möjliga destruktiva sätt. Ett skört ego är inte bra, ett starkt ego är bra att ha.
Citera
2020-09-11, 23:49
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:

Skillnaden är att lutfisk är något äldre gillar för att man åt det förr. Ungdomar tycker det smakar skit och börjar därför inte äta det. Kaffe däremot smakar gott och tilltalar fler av alla samhällets skikt.
Citera
2020-09-12, 00:14
Bannlyst
Citat:
Skillnaden är att lutfisk är något äldre gillar för att man åt det förr. Ungdomar tycker det smakar skit och börjar därför inte äta det. Kaffe däremot smakar gott och tilltalar fler av alla samhällets skikt.

Ingen gillar lutfisk egentligen. Det är långa, som är behandlad med natriumhydroxid och salpeter, tills den är som en slemmig massa. Det är så att säga bara en ritual att äta lutfisk.

Kaffe är inte heller något som någon gillar från början annat än möjligen för dess stimulerande verkan. Jag tycker än idag inte att kaffe smakar gott utan socker, fast jag har druckit det i 40 år.
Citera
2020-09-12, 00:16
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ingen gillar lutfisk egentligen. Det är långa, som är behandlad med natriumhydroxid och salpeter, tills den är som en slemmig massa. Det är så att säga bara en ritual att äta lutfisk.

Kaffe är inte heller något som någon gillar från början annat än möjligen för dess stimulerande verkan. Jag tycker än idag inte att kaffe smakar gott utan socker, fast jag har druckit det i 40 år.

Då är det ju dig det är fel på och inte vi andra.
Citera
2020-09-12, 00:21
Bannlyst
Citat:
Då är det ju dig det är fel på och inte vi andra.

TS tycker ju detsamma, och det är han som har rätt. Människor gör en massa saker bara för att det sociala skådespelet kräver det.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in