• 1
  • 2
2020-09-10, 16:49
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Empati, vilket även bevisar att djur har empati. Det borde du kunnat räkna ut själv om du inte hade ett grundläggande logikfel i ditt självständiga tänkande kanske?

Empati är skälet till att många vegetarianer inte äter kött.
Citera
2020-09-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
OM det nu inte är meningen att vi ska äta djur, hur kommer det sig då att de är gjorda av kött?

OBS: Endast filosofiska svar tack. Inget narrande i min tråd!
Menar du att om något är av kött så bör människan äta det?

Citat:
Men vårat matsmältningssystem är ju optimalt konfigurerat att bryta ner och ta tillvara på just kött, som kommer ifrån djur.
Det är inte ett hållbart argument till att vi bör äta kött. Kan är inte samma sak som bör.
Citera
2020-09-10, 20:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja men vegetarianer och veganer menar ju att vi inte ska äta djur?

Men vårat matsmältningssystem är ju optimalt konfigurerat att bryta ner och ta tillvara på just kött, som kommer ifrån djur.

Nej, det är fel. Vårt matsmältningssystem är helt annorlunda än rovdjurs. Magsyror, tarmlängd, etc, etc.
Vi har heller inte de käkrörelser eller tänder som rovdjur har, tvärtom är vi funtade som växtätare.
Jag vet inte om du bara trollar, men om du verkligen tror på vad du skriver så läs på lite.
Citera
2020-09-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Empati, vilket även bevisar att djur har empati. Det borde du kunnat räkna ut själv om du inte hade ett grundläggande logikfel i ditt självständiga tänkande kanske?
Det är snarare för att en carnivore inte får i sig all näring den behöver om den inte äter gräsätande djur som förser carnivoren med tex. B-12 som finns i gräsätande djurs kroppar. En carnivore skulle med tiden få näringsbrist om den endast åt andra carnivorer. Det är en nedärvd instinkt men det fråntar inte att en carnivor ibland äter en annan carnivore men sällan en artfrände.
Citera
2020-09-10, 21:18
Medlem
particulum1s avatar
Hypotesen (ditt "om") måste först fastställas som någon form av inneboende mening om frågan ska kunna bearbetas, det finns ingen inneboende mening i livet att vi inte ska eller ska äta djur, det är åsikter och värderingar som du själv skapar, kontemplerar, fastställer och sedan agerar utifrån, och det är där det i slutändan hamnar.

Biologiskt klarar kroppen att bryta ner kött och erhålla näring och energi för överlevnad, resten är subjektiva åsikter och värderingar.
Senast redigerad av particulum1 2020-09-10 kl. 21:20.
Citera
2020-09-10, 22:28
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Menar du att om något är av kött så bör människan äta det?

Det är inte ett hållbart argument till att vi bör äta kött. Kan är inte samma sak som bör.

Jag sa aldrig Kan .
Citera
2020-09-12, 01:05
Medlem
Citat:
Jag sa aldrig Kan .
Implicit har du gjort det. Annars kanske det är dags att träna på att uttrycka dina tankar.
Citera
2020-09-12, 01:37
Medlem
Elyons avatar
Citat:
OM det nu inte är meningen att vi ska äta djur, hur kommer det sig då att de är gjorda av kött?

Varför skulle det vara "meningen" att vi skall äta djur, bara för att de är "gjorda av kött"? Är det på samma sätt meningen att vi skall äta spädbarn? De är ju också "gjorda av kött"? Helgrillat spädbarn kanske är en riktig delikatess. (Kanske finns någon spännande glaze som sätter piff på anrättningen?). Om de är gjorde av kött borde det väl ändå vara meningen att vi skall äta dem?

(Nu när jag tänker efter är jag ju faktiskt själv "gjord av kött". Vore ju förbaskat gott med revbensspjäll alltså...)

Citat:

Jag tycker absolut inte att man skall göra narr av folk, men den fråga du ställer (om den nu faktiskt är uppriktigt menad) är så besynnerlig, ogenomtänkt och oinformerad, att det är nästintill omöjligt att låta bli.

EDIT: Har inte den här frågan, eller någon variant utav den, till och med framförts av Homer Simpsons i något sammanhang, och just bara för att vi skall kunna skratta åt hur korkad han är?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in