Citat:
Ursprungligen postat av
erikolson
Jag önskar att jag var snällare än vad jag var. Jag är ingen full blown psykopat men har genom åren (25) upptäckt att i jämförelse med familj/vänner tycks jag helt enkelt ha lite mindre vilja att ge, förstå, lyssna, känna med. Enklare att avundas.
Jag beter mig som jag lärt mig att man ska, men gör det inte med samma genuina glädje som jag verkar uppfatta från andra.
Känner någon igen sig i detta?
Om man har smått narcissistiska tendenser, kan man lära sig själv annorlunda? Eller lär jag för alltid bara utföra goda gärningar med ett fakeleende?
Att du har "lite mindre vilja att förstå/lyssna..." och att du löser situationer där sådant förväntas genom att bete dig "som du lärt dig att man ska" kan tyda på brist på empati. Det är vanligt både hos personlighetsstörda (tex. antisociala och narcissister) och hos personer med alexitymi. Alexitymi handlar om bristande förmåga att känna och tolka känslor och ett begränsat utbud av känslor. Det är vanligt hos personer inom autismspektrat men kan även förekomma utan en sådan störning. Både personlighetsstörda och alexitymiker försöker hantera bristen på empati och theory of mind genom att mekaniskt använda inlärda fraser och gester.
Man har lärt sig exempelvis att en kram anses vara "rätt" då man möter en nära vän, men man kan inte förstå varför. Man har svårt att föreställa sig vad andra människor förväntar sig av en och man saknar förmågan att förstå hur andra reagerar på olika saker, saker som tex. om du ger en kram eller inte ger en kram när du möter en vän.
Det är sant som flera skriver, att empati och personlighet utvecklas tidigt, redan under de första tre åren av en människas liv. Beroende på empatistörningens natur kan det ibland finnas möjligheter att utveckla den empatiska förmågan under livet, och framförallt kan man lära sig mekaniskt att fungera bättre i sociala situationer.