2025-09-19, 17:35
Medlem
Upplyftens avatar
För historienördar (antik historia i synnerhet) Så borde alla palla sig iväg till den grekiska ön Samos.

Inte bara har de Heraion , stort tempelområde med torg och gator dedikerat till gudinnan Hera, utan också Eupalinos tunnel , en 1 km lång tunnel på toppen av kastrosberget som var den andra tunneln i världshistorien som grävdes ut från båda sidor samtidigt genom att applicera geometri redan 600 före kristus. Ta en promenad genom ett hellenistiskt villaområde där grundmurarna ligger kvar. Ta en titt i det utmärkta påkostade arkeologiska museet som samlat prehistoriska grekiska artefakter från öarna runtomkring
Samt dessutom födelseorten för vetenskapsmannen Pythagoras.

Om ni stannar nära byn Pythagoras så har ni ett lugnt ställe inte alls turistigt och där det serveras bättre mat och där folk i allmänhet tar det väldigt lugnt. Många globetrotters som kommer dit i segelbåt i den lilla hamnen, och det finns alltid någon vildhjärna att dela en öl med då dom har varit till sjöss i veckor och är extremt sällskapliga
En liten juvel
Senast redigerad av Upplyften 2025-09-19 kl. 17:41.
Citera
2025-09-19, 23:19
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
För historienördar (antik historia i synnerhet) Så borde alla palla sig iväg till den grekiska ön Samos.

Inte bara har de Heraion , stort tempelområde med torg och gator dedikerat till gudinnan Hera, utan också Eupalinos tunnel , en 1 km lång tunnel på toppen av kastrosberget som var den andra tunneln i världshistorien som grävdes ut från båda sidor samtidigt genom att applicera geometri redan 600 före kristus. Ta en promenad genom ett hellenistiskt villaområde där grundmurarna ligger kvar. Ta en titt i det utmärkta påkostade arkeologiska museet som samlat prehistoriska grekiska artefakter från öarna runtomkring
Samt dessutom födelseorten för vetenskapsmannen Pythagoras.

Om ni stannar nära byn Pythagoras så har ni ett lugnt ställe inte alls turistigt och där det serveras bättre mat och där folk i allmänhet tar det väldigt lugnt. Många globetrotters som kommer dit i segelbåt i den lilla hamnen, och det finns alltid någon vildhjärna att dela en öl med då dom har varit till sjöss i veckor och är extremt sällskapliga
En liten juvel

Fin berättelse och jag tänker genast på uttrycket "Bara döda fiskar följer strömmen". De bästa upplevelserna får man om man undviker turistghetton. Med det sagt så har Europa så mycket att erbjuda vad gäller historia, kultur, mat och upplevelser. Inte minst Grekland och utanför turistghettona.

Men det gäller inte bara i Europa utan generellt. Undvik turistställena och träffa lokalbefolkningen. Samos lägger jag till på min lista över tänkta resmål.
Citera
2025-09-19, 23:34
Medlem
Provance i Frankrike rekommenderar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här