2020-09-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Vad är det för fel med att *-märka bort namnet då? Det används alltid på FB annars.
Som jag minns är det för att personen som anklagas inte ännu är dömd och det syns i sökmotorer, som man ska undvika att ha hela namnet.

Gör om era trådar och skriv "Fr*drik R*inf*ldt (*=e)"

Erik Reinfeldt har accepterat ett strafföreläggande.
Citera
2020-09-05, 22:30
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
När den här tråden startades var det inte känt vem den före detta toppolitikern var:

(FB) Husrannsakan hos f.d. toppolitiker efter knarklarm

Det har sedan framkommit att det var hos Sveriges förre statsminister Fredrik Reinfeldt som husrannsakan gjordes. Ett stort antal användare har påtalat att moderatorerna på sedvanligt vis bör uppdatera trådstarten så att den reflekterar detta. Ändå vägrar moderatorerna envist att göra det.

Varför?
Vägrar tror jag är fel ord, däremot pågår en diskussion.
Citera
2020-09-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
och vad jag menar är att oavsett brott så är det faktum att brottsplatsen är residens för en ökänd politiker av högt nyhetsvärde.

sen tycker jag personligen att det är relevant i sammanhanget att fredrik reinfeldt som statsminister företrädde en drakonisk narkotikapolitik. han har även varit rättspolitisk talesman och ordförande i justitieutskottet.

Hans lägenhet ja, men det är ju inte lägenhetsinnehavaren som begått ett brott. Det är ju hans son ER.
Rubriker skall väl sättas efter relevans och inte ge intryck av att det är fd statsministern som begått brott. För tråden ligger ju i AB&K. Det luktar sensationshysteri över ert gnäll. Vem är det du vill åt? Reinfeldt eller hans son?
Citera
2020-09-05, 22:45
Medlem
Rubriken är ändrad så ni vet.

Håller för övrigt med TS. Varför tog det sådan tid just denna gång?
Märkligt.
Citera
2020-09-05, 23:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Rubriken är ändrad så ni vet.

Håller för övrigt med TS. Varför tog det sådan tid just denna gång?
Märkligt.

Bra att man ändrade rubriken, och att det framgår att det inte var FR själv som var påtänd.

Man kan som sagt diskutera om och när det är rätt att hänga ut folk, särskilt när den uthängde inte själv är misstänkt för brott, men så länge Flashback hänger ut folk på det sätt man gör kan man inte särbehandla före detta statsministrar.
Citera
2020-09-05, 23:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag frågade mig samma sak. Flashback har ju som policy att alltid hänga ut politiker och andra hel- och halvkändisar med namn i trådrubrikerna. Man kan diskutera om det är rätt, men när man nu har den policyn är det konstigt att göra ett undantag för just en före detta statsminister. Särskilt när vissa media redan publicerat namnet med stora rubriker.

Det finns ingen genomgående policy att alltid ändra rubriker på ett visst sätt, speciellt inte i syfte att ”hänga ut” någon.

Det har varierat över tid och mellan delforum hur rubriker ändras.

Flashback har inget intresse i sig av att peka ut Fredrik Reinfeldt. Vilka diskussioner som förs och vem som namnges är inget redaktionellt beslut, utan det styr medlemmarna inom ramarna för reglerna för Flashback.

Om rubrik ändras är det för att förtydliga vad tråden handlar om.
Citera
2020-09-05, 23:07
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vägrar tror jag är fel ord, däremot pågår en diskussion.

Varför var det i just det här fallet nödvändigt att ha en diskussion innan man vidtog vad som normalt är en ren rutinåtgärd?
Citera
2020-09-05, 23:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns ingen genomgående policy att alltid ändra rubriker på ett visst sätt, speciellt inte i syfte att ”hänga ut” någon.

Det har varierat över tid och mellan delforum hur rubriker ändras.

Flashback har inget intresse i sig av att peka ut Fredrik Reinfeldt. Vilka diskussioner som förs och vem som namnges är inget redaktionellt beslut, utan det styr medlemmarna inom ramarna för reglerna för Flashback.

Om rubrik ändras är det för att förtydliga vad tråden handlar om.

Min poäng var att Flashback i de flesta fall tillåter att politiker och andra kändisar hängs ut i rubriker, även om det är familjemedlemmar och andra personer i kändisens närhet som tråden främst handlar om. Och då anpassar sig naturligtvis användarna efter det.
Citera
2020-09-05, 23:20
Medlem
Citat:
Min poäng var att Flashback i de flesta fall tillåter att politiker och andra kändisar hängs ut i rubriker, även om det är familjemedlemmar och andra personer i kändisens närhet som tråden främst handlar om. Och då anpassar sig naturligtvis användarna efter det.

Ja nu tror alla att Fredrik Reinfeldts lägenhet är en plats för knarklangning och rykten samt osanningar trängs med varandra. Det är alltså sonens innehav som sonen då godtog strafföreläggandet för. Caset är över sedan länge och någon lagningscentral är det inte snack om. Nu är det sensationshysteri och nu talar man inte längre om brott i aktuell tråd utan om Fredrik och moderaterna.
Citera
2020-09-05, 23:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ja nu tror alla att Fredrik Reinfeldts lägenhet är en plats för knarklangning och rykten samt osanningar trängs med varandra. Det är alltså sonens innehav som sonen då godtog strafföreläggandet för. Caset är över sedan länge och någon lagningscentral är det inte snack om. Nu är det sensationshysteri och nu talar man inte längre om brott i aktuell tråd utan om Fredrik och moderaterna.

Visst är det sensationshysteri i denna och många andra trådar på Flashback. Min poäng var att man inte kan ha en gräddfil för FR när andra kändisar får löpa gatlopp i samma situation.
Citera
2020-09-05, 23:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det handlar oavsett inte om någon policy eller trend och jag vet inte vilka andra trådar du kan tänka på där något tillåts.

Om rubriker på trådar ändras beror på omständigheterna och sker för att göra förtydliganden av känd information och andra övervägande gällande tydlighet.

Flashback pekar inte ut Reinfeldt eller ”hänger ut” honom. Flashback påstår inget om honom. Han pekades ut av traditionell massmedia som formulerade vad som hänt. Senare har framkommit från olika håll att toppolitikern var Reinfeldt. Det är alltså allmänt känt numera.

Det är alltså då rimligt att förtydliga rubriken så som omständigheterna ser ut i det specifika fallet. I andra fall kan det vara annorlunda eller moderator som resonerar annorlunda.

Att efterlysa någon föregivet rät linje och tolka bristen på sådan som en policy är alltså missriktat.
Citera
2020-09-05, 23:34
Medlem
Citat:
Visst är det sensationshysteri i denna och många andra trådar på Flashback. Min poäng var att man inte kan ha en gräddfil för FR när andra kändisar får löpa gatlopp i samma situation.

I princip har han inte med det här att göra mer än att han är pappa till kokainnissen och att han bor hemma tydligen. . Men oavsett är ju inte brottet i fokus längre trots att den ligger i AB&K utan nu är det pappsi som är fokus och hans politik.
Trist och extremt låg nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in