2020-09-05, 16:38
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Pongen r att det r hatiskt att vilja att alla av en sort ska d, eller hur?

Ja,
men hur mnga sdana mnniskor dyker vi p i verkligheten egentligen?
Citera
2020-09-05, 16:41
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det vet de nog redan. Men de vill de fr allt i vrlden inte gra. Hr tvingas de debattera p lika villkor och det r inte deras grej. De vill sitta i en liten grupp av likasinnade och tillsammans mobba andra och drefter ge varandra berm fr det. Oftast har de dessutom en uppblst sjlvbild dr de r tnkta att leda och andra att flja dem.

Ett annat av problemen r att de oftast uppfattar sina stndpunkter som goda, sledes blir andra onda och hatfyllda. Och d de inte accepterar vad de betraktar som hat blir det med andra ord i det nrmaste omjligt att diskutera ver huvud taget. Detta r ett stort problem ven fr de f som vill diskutera, d den andres sikter inte betraktas som legitima blir diskussionerna omjliga.

Mnga av de personer som nmnts att de brjat undvika att delta i debatterna r just de som mer eller mindre byggt sin karrir p att sticka ut hakan genom att g hrt ut mot andra, ibland enskilda personer, ibland grupper av personer. Att ngra av dessa som kritiserats hrdast kommer ge svar p tal nr chansen ges r nog inte direkt frvnande. Att bygga en karrir p att kritisera andra kan man frstss gra om man vill, men att inte frst att ngra av dessa kommer be en dra t helvete finner jag direkt mrkligt.
Och dr har vi problemen. Deras problem och vrt problem. Debatten saknas.

MSM ser sig fr fina att prata med folk om vad folk verkligen tycker. De vill inte ha en debatt i demokratins namn, istllet stnger de ute lsarna (inga kommentarer tillts p sajterna). De vet helt enkelt bst. Alltid.

Det r inte konstigt att gammelmedia dr. Se separat trd fr det mnet.
Citera
2020-09-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Ja,
men hur mnga sdana mnniskor dyker vi p i verkligheten egentligen?

Frmodligen en del, bara att de inte avsljar sig frrn de sitter bakom ett tangentbord.
Citera
2020-09-05, 19:34
Medlem
Citat:
Nej, Jonas Gardell var involverad.

Jaha, det krvdes tv vnstermuppar fr att komma p det..
Citera
2020-09-06, 07:37
Administrator
admins avatar
Citat:
Du kan inte svara p frgan allts? Vilka forumdelar lser du i och hur kan du inte se alla inlgg som r rasistiska och kvinnofientliga? Jag r kvinna och icke-rasist s varfr skulle jag vilja ha snt p forumet? Att diskutera problem r inte samma sak som att sa ur sig hat och icke-konstruktiva sikter.

Nu var inte frgan stlld till mig, men d du inte verkar f ngot svar s kan jag kommentera det du skriver. Jag hller med om din problembeskrivning. Det finns mngder av sammanhang dr du du mts av inlgg som r rasistiska och kvinnofientliga, och dr dessa inte tillfr ngot av vrde. Fr som du senare skriver s handlar inte frgan om att frbjuda ngons sikt, utan mer om att det r trttsamt (i brist p bttre ord) att lsa dessa sikter gng p gng i sammanhang dr de saknar vrde fr diskussionen.

Du efterlyste exempel p forum dr detta inte frekommer, och min erfarenhet r att det r rtt ovanligt i avdelningarna Ekonomi och Droger. Om du vill ha ett konkret exempel s kan jag nmna forumet (FB) Fysik, matematik och teknologi: allmnt i avdelningen Vetenskap & humaniora, eller (FB) Astronomi och rymdfart i samma avdelning.

Citat:
Lt oss titta p ngot s oskyldigt som avdelningen om husdjur, dr borde ju inte frekomma ngot hat alls, eller hur?
Men om jag lser en trd som handlar om exempelvis fr-och nackdelar med att ha en katt inne eller ute s kan det mycket vl dyka upp ett inlgg dr ngon pltsligt skriver: jag tycker att katter r ckliga skadedjur som borde utrotas.
Ett helt meningslst inlgg som bara r hatiskt, eller hur?

Nu vet jag inte vilken trd du syftar p, men baserat p det du skriver s lter det som ngot som borde ha raderats enligt regel 0.03. Vet du ifall inlgget har rapporterats? Om du minns var inlgget finns s fr du grna posta det hr i trden.

Citat:
Jag kan vlja att lta bli att g in i en trd som heter Trtt p min ckliga katt, avliva den sjlv? eller Jag hatar min hund, vad ska jag gra? men det r nd anmrkningsvrt att det ens finns mnniskor hr som vljer att starta den typen av trdar.

Jag tycker inte att det r anmrkningsvrt att det finns mnniskor som vljer att starta sdana trdar. Eftersom det uppenbarligen finns sdana mnniskor. Det anmrkningsvrda eller vl snarare att ngon r trtt p sin "ckliga katt" och nu vill "avliva den". Inte att de startar en trd om detta.

Men som du skriver s kan vi d bda gra ett val, och avst frn att lsa sdana trdar. Det blir mer problematiskt ifall sikter som dessa postas i en trd som handlar om ngot helt annat. Hr har vi dock regler som delvis ska frhindra detta, ven om det i praktiken inte r lika enkelt.

admin
Citera
2020-09-06, 07:55
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Det blir s nr den mest negativa sidan r den som tar upp all uppmrksamhet, ironiskt nog r det likadant gllande protesterna i USA dr 99% r fredliga demonstrationer och manifestationer men eftersom en obskyr minoritet plundrar och krossar saker s framstlls de som upplopp och dylikt p Flashback. Eller upploppen i Rosengrd dr ett hundratal mnniskor gjorde upplopp, men tusentals stdde inte upploppen och mnga stdade upp dagen efter. Men p Flashback deltog nd majoriteten av Malms muslimer i upplopp, punkt slut

Det r av just den orsaken som det r s viktigt att alla fr komma till tals, s att ven dessa saker kan uppmrksammas. Som du just nu gjorde. Att vi inte skapar slutna forum dr de som tycker annorlunda kastats ut. Fr om inte alla fr vara delaktiga, s kommer det du just nu skrev inte att kunna lsas av de med dessa sikter.

admin
Citera
2020-09-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Nu var inte frgan stlld till mig, men d du inte verkar f ngot svar s kan jag kommentera det du skriver. Jag hller med om din problembeskrivning. Det finns mngder av sammanhang dr du du mts av inlgg som r rasistiska och kvinnofientliga, och dr dessa inte tillfr ngot av vrde. Fr som du senare skriver s handlar inte frgan om att frbjuda ngons sikt, utan mer om att det r trttsamt (i brist p bttre ord) att lsa dessa sikter gng p gng i sammanhang dr de saknar vrde fr diskussionen.

Du efterlyste exempel p forum dr detta inte frekommer, och min erfarenhet r att det r rtt ovanligt i avdelningarna Ekonomi och Droger. Om du vill ha ett konkret exempel s kan jag nmna forumet (FB) Fysik, matematik och teknologi: allmnt i avdelningen Vetenskap & humaniora, eller (FB) Astronomi och rymdfart i samma avdelning.

Nu vet jag inte vilken trd du syftar p, men baserat p det du skriver s lter det som ngot som borde ha raderats enligt regel 0.03. Vet du ifall inlgget har rapporterats? Om du minns var inlgget finns s fr du grna posta det hr i trden.

Jag tycker inte att det r anmrkningsvrt att det finns mnniskor som vljer att starta sdana trdar. Eftersom det uppenbarligen finns sdana mnniskor. Det anmrkningsvrda eller vl snarare att ngon r trtt p sin "ckliga katt" och nu vill "avliva den". Inte att de startar en trd om detta.

Men som du skriver s kan vi d bda gra ett val, och avst frn att lsa sdana trdar. Det blir mer problematiskt ifall sikter som dessa postas i en trd som handlar om ngot helt annat. Hr har vi dock regler som delvis ska frhindra detta, ven om det i praktiken inte r lika enkelt.

admin

Tack fr svar!
Ja, jag inser ju att det finns avdelningar p Flashback som inte har s mnga hatiska kommentarer - som t.ex. de avdelningar du nmner - men det beror nog p det faktum att de avdelningarna dels har f kvinnliga beskare och dels att man helt enkelt inte avhandlar mnskliga relationer som kan leda till tjafs om hudfrg eller kn.
Sjlv r jag ganska kass p matematik men tycker mnniskor och djur r intressanta att diskutera s tyvrr hamnar jag nog automatiskt i de mest utsatta trdarna.

Det dr hatiska inlgget om katter finns i trden "Vad anser ni om innekatter...?" p sidan 4 lngst upp. Jag rapporterade aldrig inlgget eftersom det inte var riktat mot ngon speciell och d tnkte jag att en trist personlig sikt hrde till yttrandefriheten och inte ens skulle g att rapportera om det inte fll inom personangrepp eller liknande.

Jag blir ibland s provocerad att jag gr in i trdar som jag vet att jag inte borde beska. Fr vl bli bttre p att inte nappa p snt dr...
Citera
2020-09-07, 00:34
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Tack fr svar!
Ja, jag inser ju att det finns avdelningar p Flashback som inte har s mnga hatiska kommentarer - som t.ex. de avdelningar du nmner - men det beror nog p det faktum att de avdelningarna dels har f kvinnliga beskare och dels att man helt enkelt inte avhandlar mnskliga relationer som kan leda till tjafs om hudfrg eller kn.
Sjlv r jag ganska kass p matematik men tycker mnniskor och djur r intressanta att diskutera s tyvrr hamnar jag nog automatiskt i de mest utsatta trdarna.

Det dr hatiska inlgget om katter finns i trden "Vad anser ni om innekatter...?" p sidan 4 lngst upp. Jag rapporterade aldrig inlgget eftersom det inte var riktat mot ngon speciell och d tnkte jag att en trist personlig sikt hrde till yttrandefriheten och inte ens skulle g att rapportera om det inte fll inom personangrepp eller liknande.

Jag blir ibland s provocerad att jag gr in i trdar som jag vet att jag inte borde beska. Fr vl bli bttre p att inte nappa p snt dr...
Mnga inlgg blir aldrig lsta av ngon moderator och det r drfr som RP-funktionen finns. RP r betydligt viktigare fr hur forumet modereras n vad mnga anvndare inser och det r ven en rtt hg andel av RPs som leder till ngon form av tgrd (dr den vanligaste tgrden r radering). Bara det att de flesta anvndare som RPar inte ser de tgrderna eftersom de av naturliga skl sker i efterhand.
Den vanligaste orsaken till att inlgg RPas r regel 0.03 (OT och trams) och det r ocks det som r den vanligaste orsaken till att inlgg raderas. Den sortens inlgg du tog upp r sdant som kan falla under just OT och trams, s RPa dessa inlgg och om du sedan gr tillbaka i efterhand s kan du bli frvnad ver hur ofta det faktiskt hnder ngot.
Citera
2020-09-07, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Mnga inlgg blir aldrig lsta av ngon moderator och det r drfr som RP-funktionen finns. RP r betydligt viktigare fr hur forumet modereras n vad mnga anvndare inser och det r ven en rtt hg andel av RPs som leder till ngon form av tgrd (dr den vanligaste tgrden r radering). Bara det att de flesta anvndare som RPar inte ser de tgrderna eftersom de av naturliga skl sker i efterhand.
Den vanligaste orsaken till att inlgg RPas r regel 0.03 (OT och trams) och det r ocks det som r den vanligaste orsaken till att inlgg raderas. Den sortens inlgg du tog upp r sdant som kan falla under just OT och trams, s RPa dessa inlgg och om du sedan gr tillbaka i efterhand s kan du bli frvnad ver hur ofta det faktiskt hnder ngot.

Okej, bra att du frklarade, jag har nog inte registrerat OT och trams p samma stt som personangrepp, men jag ska tnka p det i fortsttningen. Jag har rapporterat ngra inlgg och sett att de raderats, s tack fr det!
Citera
2020-09-09, 20:28
Medlem
Endevils avatar
Flashback har alltid varit ett stort hatobjekt fr vnstern som ju Sima representerar. Alltid detta yrande om hat nr vnstern stter p sikter de ogillar. Vnstermnniskor r snflingor som vill ha safe spaces dr de ostrt kan hlla monologer och dunka rygg med sina siktsfrnder. Men p flashback fungerar det inte s. Hr fr vnstermnniskor mothugg och konfronteras med fakta och argument som de har stora problem med att bemta.
Citera
2020-09-10, 21:52
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jonna Sima citerar Jonas Gardell. Det framgr dock inte tydligt i ledartexten att ven meningen om Flashback r ett citat.
"Otaliga har vittnat om hur de har lagt ned sociala medier efter att ha drabbats av hotfulla drev som vevats igng av etablerade skribenter och debattrer p hgerkanten. I en artikel p Expressens kultursida 2018 tog Jonas Gardell farvl av Twitter. Han frklarade att om man som offentlig person r aktiv p Twitter s r det som att ha en direktuppkoppling till Flashback, Avpixlat och andra hatforum."

Frlust fr alla nr Schyffert hller kft
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...rt-haller-kaft
Citatet kommer frn en debattartikel skriven av Jonas Gardell, publicerad i Expressen den 4 april 2018.
"De vi kommer nra r inte i frsta hand vr publik, tvrtom, att som offentlig person vara aktiv p Twitter r som att ha en direktuppkoppling till Flashback, Avpixlat och andra hatforum."

Hejd Twitter jag vill inte lngre mata ditt monster
https://www.expressen.se/kultur/jona...-ditt-monster/
Ifall Jonna Sima tycker att Flashback r ett hatforum eller inte framgr inte av texten. Men man fr frmoda att hon anser att det r en frlust att vnstern inte r mer aktiva p Flashback. D hon i slutet av texten skriver att "avsaknaden av starka svenska vnsterrster r numera stor i sociala medier. En efter en har de tystnat. Att det har blivit s r en frlust fr det offentliga samtalet."

Men sanningen r att vnstern aldrig varit speciellt stor p Flashback. Det har historiskt funnits en kritik mot Flashback frn delar av vnstern pga att vi ven tillter deras antagonister komma till tals. Vi har aldrig underkastat oss tystnadskulturen. Men det r viktigt att ppeka att vnstern alltid varit vlkomna.

Det har alltid funnits vissa personer som r vnster p Flashback, och jag hller med Jonna Sima om att det vore bra ifall fler blev mer aktiva p Flashback. Ryggdunkarvnstern som letar likes kommer mjligen trivas bttre p Instagram och Facebook. En perfekt plats fr dig som r narcissist eller har ett visst sjlvskadebeteende. Men de som gillar att debattera sakfrgor r mer n vlkomna. Och ven den mediokra och konfliktrdda ryggdunkarvnstern r vlkomna. En bra debatt lter bda sidor komma till tals.

Jag frmodar att Jonna Sima redan r medlem p Flashback, och nu tar debatten hon efterlyser. Att hon lever som hon lr.

admin

Jo, och eftersom vnstern ofta uttrycker avsky mot anonyma debattrer d dessa ej gr att identifiera, frflja och bestraffa vore det i sammanhanget rimligt att Sima intrder p Flashbackscenen under eger namn.

Det vore det mest rliga.
Citera
2020-09-12, 11:14
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Jo, och eftersom vnstern ofta uttrycker avsky mot anonyma debattrer d dessa ej gr att identifiera, frflja och bestraffa vore det i sammanhanget rimligt att Sima intrder p Flashbackscenen under eger namn.

Det vore det mest rliga.

Ja, dr har vi ytterligare en viktig orsak till varfr vnstern avskyr flashback. Den anonymiserade debatten. Fr d blir det mycket svrare fr dem att anvnda sig av favoritretoriken. Nmligen att g till personangrepp och frska karaktrsmrda sina meningsmotstndare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in