Citat:
Ursprungligen postat av
starxgvs
Hej.
Pratar en del om att skaffa en till unge, men vi är inte riktigt överens om hur länge emellan som är optimalt. Nu kan man ju inte planera hur som helst även om min sambo blev gravid lätt första gången är det ju inga garantier det blir så nnästa gång.
Men vad tycker ni är optimal åldersskillnad emellan?
Har träffat ett par tror inte de hade mer än 10 månader mellan sina ungar hon bröstmatade båda två samtidigt fortfarande är det rimligt?!
Jag tänker tre fyra år emellan och tre ungar kan va lagom? Men tjejen vill tidigare
Fyll på med vad ni tänker
Jag har 3-4 år mellan de äldsta barnen och de yngre är semitrillingar.
Jag skulle vänta lite mellan första och andra barnet, skall ni bara ha två - tre barn så är det bättre för barnen att få en period av något år där de stor i fokus.
Tätt mellan barnen är väldigt arbetsamt/tidskrävande, en stor nackdel att man inte få samma tid med varje barn -- och varje barn behöver sin tid.
En fördel med tätt mellan barnen är att de växer upp samtidigt, finns i samma fas som att sluta med blöjor, får sovrutiner, osv ungefär samtidigt. En fördel är att de kan bli nära varandra -- å andra sidan kan de också bli väldigt svartsjuka och inte alls gilla varandra.
Mellan första och andra barnet tycker jag man inte skall ha för bråttom. Ett större barn förstår bättre varför bebisen tar tid från föräldrarna -- samt med större syskon finns det fler som ser och uppmärksammar småbarnen om de kommer tätt.
Viktigast av allt är väl dock att man som föräldrar är överens samt att man skaffar barnen i den takt man själv känner och inte utifrån vad andra tycker.