2020-09-05, 02:35
Medlem
Hej.

Pratar en del om att skaffa en till unge, men vi är inte riktigt överens om hur länge emellan som är optimalt. Nu kan man ju inte planera hur som helst även om min sambo blev gravid lätt första gången är det ju inga garantier det blir så nnästa gång.

Men vad tycker ni är optimal åldersskillnad emellan?

Har träffat ett par tror inte de hade mer än 10 månader mellan sina ungar hon bröstmatade båda två samtidigt fortfarande är det rimligt?!

Jag tänker tre fyra år emellan och tre ungar kan va lagom? Men tjejen vill tidigare

Fyll på med vad ni tänker
Citera
2020-09-05, 03:11
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Hej.

Pratar en del om att skaffa en till unge, men vi är inte riktigt överens om hur länge emellan som är optimalt. Nu kan man ju inte planera hur som helst även om min sambo blev gravid lätt första gången är det ju inga garantier det blir så nnästa gång.

Har träffat ett par tror inte de hade mer än 10 månader mellan sina ungar hon bröstmatade båda två samtidigt fortfarande är det rimligt?!

Jag tänker tre fyra år emellan och tre ungar kan va lagom? Men tjejen vill tidigare

Mellan mig och mitt syskon skiljer det sig 2 år. Det tycker jag är lagom, man får ju även ha i åtanke att det är ingen enkel uppgift att vara gravid och kroppen måste ju få återhämta sig efter allt det jobbet - så personligen tror jag att mellan 2-4 års skillnad är bra. Men alla är ju olika.
Citera
2020-09-05, 06:10
Bannlyst
Högst 2,5 år. Helst mindre åldersskillnad. Åtminstone om man vill att barnen ska ha nytta av varandra, och man vill slippa dagis i en halv evighet.
Citera
2020-09-05, 06:32
Medlem
18 månader mellan mina. Har en 3,5 åring och en 2 åring. Tycker det är rätt bra. Tufft med två små men å andra sidan slipper man "börja om" och småbarnsåren går lite fortare. Om vi mot all förmodan skaffar en till så blir det inte förrän om kanske 4-5 år.

Minns innan man hade två barn att man såg hur trötta flerbarnsföräldrar är. Man blir sådan själv med två ungar 😂. Vilken lyx det var med en.
Citera
2020-09-05, 07:18
Medlem
borrizs avatar
Vi har drygt 18 månader emellan våra två.
Är det mindre än två års skillnad så talar man om semitvillingar. Storasyskonet minns inte tiden som ensambarn utan småsyskonet har alltid funnits.
Citera
2020-09-05, 10:10
Medlem
Är det så mycket som fyra år så kommer man troligen inte ha så mycket gemensamt när man växer upp.
Klart ungar kan ha roligt tillsammans ändå men det är en liten barriär som alltid kommer finnas där.
Två till tre år är mer lagom, om man nu får välja.

Huvudsaken är ändå att man har syskon. Ensambarn är nog inte så roligt.
Citera
2020-09-05, 14:33
Medlem
Max två år, så att ungarna kan dra nytta av varandra, samt att göra det lätt för dig. Du vill minimera antalet förskolor, skolor, och föreningar som barnen är med i parallellt.
Citera
2020-09-05, 18:51
Medlem
Faukess avatar
Vi har en unge som blir 3 i december. Vi väntar vårt andra barn nu till mitten av september. Känns lagom för oss.
Citera
2020-09-05, 19:22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Hej.

Jag har 3-4 år mellan de äldsta barnen och de yngre är semitrillingar.

Jag skulle vänta lite mellan första och andra barnet, skall ni bara ha två - tre barn så är det bättre för barnen att få en period av något år där de stor i fokus.

Tätt mellan barnen är väldigt arbetsamt/tidskrävande, en stor nackdel att man inte få samma tid med varje barn -- och varje barn behöver sin tid.
En fördel med tätt mellan barnen är att de växer upp samtidigt, finns i samma fas som att sluta med blöjor, får sovrutiner, osv ungefär samtidigt. En fördel är att de kan bli nära varandra -- å andra sidan kan de också bli väldigt svartsjuka och inte alls gilla varandra.

Mellan första och andra barnet tycker jag man inte skall ha för bråttom. Ett större barn förstår bättre varför bebisen tar tid från föräldrarna -- samt med större syskon finns det fler som ser och uppmärksammar småbarnen om de kommer tätt.

Viktigast av allt är väl dock att man som föräldrar är överens samt att man skaffar barnen i den takt man själv känner och inte utifrån vad andra tycker.
Citera
2020-09-05, 23:34
Medlem
IbizaPizzas avatar
Tänker att två-fem år emellan kan vara rimligt. Det beror allt ifrån hur jobbig graviditet, förlossning och återhämtning mamman haft med första barnet. Sen också hur man som föräldrar ställer sig till all omvårdnad (blöjbyten, matning, nattning, trösten, inte kunna släppa dem med blicken) av barnen. Att ta hand om två småbarn som det skiljer ett eller två år mellan kan kanske vara slitsamt då blir det mycket omvårdnad av de båda. Medan om man skulle ha fyra eller fem år emellan så har det äldre barnet blivit liite mer självgående när det gäller vissa saker och man kan lägga mer omvårdnadsfokus på den yngre. Fast samtidigt, har man två barn som är född tätt inpå varandra så gör man ju bort de jobbiga, slitsamma åren i början. Har man två barn där det skiljer flera år emellan kan det bli känslan av att man precis "blivit klar" eller kommit bort från småbarnsåren med den äldre, får man börja om med det nya barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in