2020-09-04, 21:46
Medlem
Kan tex en katt hålla andan i 30 sekunder under vattnet eller är domför dum för det och får panik istället och drar in vatten?

Tex isbjörn kan ju hålla andan rätt länge.

Hur är det med hundar, ekorrar, grisar och andra däggdjur?
Citera
2020-09-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Kan tex en katt hålla andan i 30 sekunder under vattnet eller är domför dum för det och får panik istället och drar in vatten?

Jag vet hundar som kan dyka. Min hund kan dock inte det så jag gissar att det är inlärt precis som hos oss människor. Vi har iofs en dykreflex från födseln, vilket utnyttjas vid sk babysim, men den försvinner mellan 6 och 12 månaders ålder.
Citera
2020-09-04, 21:58
Bannlyst
Däggdjur har reflexer som sätter in när vi är under vatten. Så ja, katten håller andan. Däremot vill den ju inte frivilligt hålla andan då det inte är naturligt för den så den simmar ju upp igen om det går.
Citera
2020-09-04, 22:27
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Jag vet hundar som kan dyka. Min hund kan dock inte det så jag gissar att det är inlärt precis som hos oss människor. Vi har iofs en dykreflex från födseln, vilket utnyttjas vid sk babysim, men den försvinner mellan 6 och 12 månaders ålder.
Tycker det är intressant just att bebisar håller andan på instinkt när dom är små, vad är anledningen till det?
Kan det vara så att den tidiga homo sapiens födde barnen i vatten eller liknande?
Citera
2020-09-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abradolf-Lincler
Tycker det är intressant just att bebisar håller andan på instinkt när dom är små, vad är anledningen till det?
Kan det vara så att den tidiga homo sapiens födde barnen i vatten eller liknande?
Foster ligger i vatten tills dom föds...
Citera
2020-09-04, 22:38
Avslutad
Skorpioner kan hålla andan i 6 dagar.
Sengångare och bävrar i 45 minuter.
Hört att råttor kan hålla andan riktigt länge.
Flodhästar är en nära släkting till valen så det är en kandidat.

Tigrar ca 30 sekunder. Ibland finner de föda i vatten så de är skickliga simmare.

Grisar under vatten.
https://youtu.be/7WdhoiokySc
Senast redigerad av Vermillions 2020-09-04 kl. 22:46.
Citera
2020-09-05, 10:15
Medlem
LeeVans avatar
En bäver kan stanna under vatten i 15 minuter och samtidigt förflytta sig 800 m i undervattensläge.

En riktig U-båt alltså ..
Citera
2020-09-06, 15:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Jaguaren gillar att dyka,och kan hålla andan tillräckligt länge för att simma omkring nere i djupet och fånga alla de fiskar den vill ha - och en och annan krokodil också.

Det finns fina youtube-klipp på dykande jaguarer, det ser helt underbart ut.
De är så graciösa djur, även under vattnet när de dyker och har sig.

Vad är det fler för "landlevande djur" som kan passa in på TS fråga.

Hade det funkat med fåglar ???
De lever förvisso på land som i luften.
Men det finns de som kan dyka ner till försvarligt djup, och flyga under vattnet med sina vingar.

Råttor kan ju dyka också, och gör det bra.

Jag vet inte, men det känns som att isbjörnen borde kunna dyka också.
Iaf om den inte flyter upp som en kork pga sin tjocka lager fett om magen
Citera
2020-09-06, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jaguaren gillar att dyka,och kan hålla andan tillräckligt länge för att simma omkring nere i djupet och fånga alla de fiskar den vill ha - och en och annan krokodil också.

Det finns fina youtube-klipp på dykande jaguarer, det ser helt underbart ut.
De är så graciösa djur, även under vattnet när de dyker och har sig.

Vad är det fler för "landlevande djur" som kan passa in på TS fråga.

Hade det funkat med fåglar ???
De lever förvisso på land som i luften.
Men det finns de som kan dyka ner till försvarligt djup, och flyga under vattnet med sina vingar.

Råttor kan ju dyka också, och gör det bra.

Jag vet inte, men det känns som att isbjörnen borde kunna dyka också.
Iaf om den inte flyter upp som en kork pga sin tjocka lager fett om magen

Fåglar..., limmar kan ju hålla andan många minuter. Men hur är det med en gräsand? De är ju inga dykänder.
Citera
2020-09-08, 08:32
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Fåglar..., limmar kan ju hålla andan många minuter. Men hur är det med en gräsand? De är ju inga dykänder.
Jag vet inte om jag sett någon dykande anka någon gång när jag varit och matat ankorna i ankdammen.

Men däremot brukar det finnas sothönor, som ofta försvinner ner i bråddjupet med ett plums, för att sen strax dyka upp igen med någon läckerhet i näbbet.

Ankorna flyter väl som en kork, och bara böjer sig ner med rumpan i vädret när den betar botten.

Den stolta svanen gör på samma sätt, visar rumpan åt alla vi som tittar på, och sträcker ner sin långa smäckra hals som räcker ända ner till botten.

Valrossen är också en fena på att dyka.
Det kan man kanske inte tro när den ligger och fiser på stranden i sitt stora harem.
Men det gör den - dyker alltså.
Kanske inte direkt "landlevande," men väl strandlevande.

Det finns, förresten, hajar som går på land.
Men, du behöver inte bli rädd, för de anses inte utgöra ett direkt akut hot mot mänskligheten.
Iaf inte än ... men vänta bara några generationer, tills de fått upp ångan ordentligt.
Citera
2020-09-16, 00:12
Medlem
Jag satt nere vid Östersjön och såg någon sorts sjöfågel dyka ner under vattnet och jag bestämde mig för att kolla hur länge den var kvar. Efter fem minuter gav jag upp. Sedan 30 eller 40 minuter senare precis när jag reste mig för att gå så dök den upp igen på ungefär samma ställe fast tio meter närmare mig än när den dök. Jag tvivlar starkt på att det var två olika fåglar jag såg utan det måste ha varit samma fågel som var under vattenytan i närmare 40 minuter.

Någon som känner till mer om svenska sjöfåglar och som kan upplysa mig om att jag har fel?
Citera
2020-11-17, 12:01
Bannlyst
Kan inte ormar klara sig väldigt bra under vatten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in