2020-09-04, 20:43
Medlem
Livsituations avatar
Tjena,

Jag sitter i skrivande stund på en burk med en överklockad q6600 som jag inte har någon aning om hur den fortfarande lever. Det har gått till en gräns nu där datorn är lite väl långsam även för de mest vardagliga uppgifterna. Grejen är dock att jag inte kan rättfärdiga komponentköp för flera tusenlappar.

Jag har däremot lyckats snappa upp moderkort, ram, kylare och en 4690k för 1000 kr. Är det mer värt att lägga 3000 mer för en 3600 till exempel? Jag spelar ytterst sällan, och ifall jag gör det är det typ CS eller R6S. Annars sitter jag mest och surfar, arbetar i Office, programmerar och kollar Youtube typ. Hur länge kommer jag kunna sitta på 4690 innan jag sitter i samma sits igen?
Citera
2020-09-04, 21:51
Medlem
Paddington75s avatar
Nej, inte alls värt med en 3600 i din sits.
Citera
2020-09-04, 22:46
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Nej, inte alls värt med en 3600 i din sits.

Men du tycker det är värt att köra en liten upgrade till 4690?
Citera
2020-09-04, 23:05
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsituation
Men du tycker det är värt att köra en liten upgrade till 4690?

Ohja, för 1000kr är det en väldigt bra deal om du sitter på en Core2 q6600.

En 4960k ger dig snudd på 1GHz högre basklock på varje kärna + turbo, snabbare minne och Haswell-arkitekturen som var ett duktigt steg upp från Core-serien.

Med 3600 får du två kärnor till och fler trådar men meh, spara pengarna.
Citera
2020-09-05, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsituation
Tjena,

Jag sitter i skrivande stund på en burk med en överklockad q6600 som jag inte har någon aning om hur den fortfarande lever. Det har gått till en gräns nu där datorn är lite väl långsam även för de mest vardagliga uppgifterna. Grejen är dock att jag inte kan rättfärdiga komponentköp för flera tusenlappar.

Jag har däremot lyckats snappa upp moderkort, ram, kylare och en 4690k för 1000 kr. Är det mer värt att lägga 3000 mer för en 3600 till exempel? Jag spelar ytterst sällan, och ifall jag gör det är det typ CS eller R6S. Annars sitter jag mest och surfar, arbetar i Office, programmerar och kollar Youtube typ. Hur länge kommer jag kunna sitta på 4690 innan jag sitter i samma sits igen?

CS är processorkrävande en Ryzen 3000 serien kommer ge dig avsevärt mycket jämnare fps och högre minimum fps än 4690K som är det viktigaste

Helt ok budgetpaket.
https://komponentkoll.se/bygg/ktNqi
Citera
2020-09-07, 21:56
Medlem
adolf512s avatar
Kan du lista alla komponenter så kan vi se vad du bör uppgradera.

Gissar att det är bättre att ta den billiga uppgraderingen dy kunde få för en tusenlapp då resten av systemet troligen är dåligt.

Ibland är det bättre att bygga nytt och då få två datorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in