2020-09-04, 10:29
Medlem
Om man har haft förhöjda levervärden men nu har normala är man då känsligare för alkohol eller tål man lika mycket som någon som aldrig haft förhöjda värden?
Citera
2020-09-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Om man har haft förhöjda levervärden men nu har normala är man då känsligare för alkohol eller tål man lika mycket som någon som aldrig haft förhöjda värden?

Svårt att säga! Har du enbart haft fettlever som gått tillbaka så tror jag att leverfunktionen är återställd. Har du dock ärrbildning så är leverns funktion nedsatt.

Du borde tala med en läkare som kan skicka en remiss för ultraljud.

Mvh,
Benelli
Citera
2020-09-04, 13:11
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:

Det som hänt är att levervärdena planat ur, höga levervärden är en reaktion som kan uppstå när levern blir påverkad. Har du normal leverfunktion så ska det inte vara några problem. Dina höga levervärden behöver inte ha något med leverns status att göra. Är transmisserna orsakade utav alkohol?

Citat:
Ursprungligen postat av benelli
Har du dock ärrbildning så är leverns funktion nedsatt.

Du borde tala med en läkare som kan skicka en remiss för ultraljud.

Du behöver inte ha nedsatt leverfunktion bara för att du har fibros(ärrbildning). Det delas in i fyra olika stadier och för att veta detta krävs en leverbiopsi. Varför ska han tala med en läkare nu när hans levervärden är normala? Utgår nu ifrån att personen inte har några leverrelaterade sjukdomar utan bara haft höga levervärden.
Citera
2020-09-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Det som hänt är att levervärdena planat ur, höga levervärden är en reaktion som kan uppstå när levern blir påverkad. Har du normal leverfunktion så ska det inte vara några problem. Dina höga levervärden behöver inte ha något med leverns status att göra. Är transmisserna orsakade utav alkohol?

Du behöver inte ha nedsatt leverfunktion bara för att du har fibros(ärrbildning). Det delas in i fyra olika stadier och för att veta detta krävs en leverbiopsi. Varför ska han tala med en läkare nu när hans levervärden är normala? Utgår nu ifrån att personen inte har några leverrelaterade sjukdomar utan bara haft höga levervärden.

Tror inte det är tal om ärrbildning. Levervärdena var 3 gånger över normala och det ska ha berott på alkohol. 2 månader vit så var de helt återställda och med god marginal inom det normala.
Citera
2020-09-04, 15:36
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Tror inte det är tal om ärrbildning. Levervärdena var 3 gånger över normala och det ska ha berott på alkohol. 2 månader vit så var de helt återställda och med god marginal inom det normala.

Nej, det tror inte jag heller. Var ett svar till det andra inlägget som påpekade det. Ok, då ska det inte vara några problem.
Citera
2020-10-06, 11:15
Medlem
Jag hade över 15 gånger det normala när jag var 23 år som snart gick tillbaka.
Läkaren trodde jag druckit.
Jobbade med en del giftiga saker på sjukhus dock samt en könssjukdom som botades eller svampen i skogen jag plockade. eller bara okänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in