2020-09-11, 11:28
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Trollhättan, där känner väl de flesta varandra..?
Skulle inte tro det. Trollhättan är ändå en stad med strax över femtio tusen invånare.
Citera
2020-09-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Skulle inte tro det. Trollhättan är ändå en stad med strax över femtio tusen invånare.
Eftersom det ändå är så stort intresse i tråden undrar jag...
Citera
2020-09-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattastrof50
Ja, obligatorisk registerkontroll, skollagen - rätt - för att bli anställd - därför hamnar det under anställningsvillkor i skollagen.

Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Kan 55-åringen vara ditskickad av JeOl för att fixa något efter hennes framfart, tex rensa eventuella spår?
Fast.....
Fick uppfattningen av mediabevakningen att 55-åringen också var vårdpersonal, alltså den tredje och att det skulle vara 3 personal som tog hand om HeFr. Kan ha missuppfattat!

Oftast är det så att man jobbar själv under natten men dag och kvälls pass är man två.
Om brukaren sover så sover oxå assistenten om det inte är vaken natt då håller man koll på brukaren hela tiden. Skift byten på morgonen så kan det vara så att en kommer 7 tex och ska då hjälpa natten att ta upp brukaren.
Så kommer ytterligare en dag personal tex 8 och då ska natten gå hem.
Så kanske att dom åkt i luven på varandra när dom va själva och 55 åringen kommer till sitt pass och upptäcker det hela.
Citera
2020-09-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag håller med om att 55-åringen är svår att få in i bilden. Det talas om att HeFr har två vårdare. ErFa, JeOl och 55-åringen är helt enkelt en person för mycket på plats (sett till antalet vårdare) och två personer för mycket (sett till motivet).

Om 55-åringen är där, varför larmades polisen först på morgonen när ny vårdare dök upp?

Några är övertygade om att det stulna föremålet är bankdosan och att bedrägerierna är att JeOl utgett sig för att vara HeFr genom att göra transaktioner på dosan. Ett fullt tänkbart scenarium är att ErFa konfronterar JeOl rörande stölden av dosan. Frågan är då varför 55-åringen inte uppmärksammar bråket. Kan han sova genom allt och varför är de tre?

En annan lösning är att 55-åringen är den som anlänt på morgonen och ringt, alternativt att han anlände precis innan en annan vårdare som ringde.

Oavsett vilket så framgår det av Aftonhorans artikel att JeOl tidigare är dömd för stöld av pengar. Det smidigaste sättet att själa av kusinen borde vara att ta ut pengar kontant och sedan beslagta dem alternativt att bruka HeFr kreditkort för egna inköp. Bankodosa lämnar allt för många spår eftersom man ser var pengarna hamnar.

Mord i samband med stöld och "kraftigt våld på överkroppen" undrar om inte ErFa har lite mycket gemensamt med W*inö K*mi...
Kan det ha varit så att 55-åringen var den som skulle avlösa nattvaket (BO) och hittade denne? Det är väldigt löst hållet i artiklarna och det är svårt att få ihop det.
Citera
2020-09-11, 12:33
Medlem
Citat:
OK Jag har läst exakt samma. Så jag återupprepar frågan: Vilka belägg har du för att pengar tagits ut efter mordet? Ditt citat talar om bedrägeri efter en stöld. Pengar nämns inte.

TRANSAKTION = förflyttning av pengar.
Citera
2020-09-11, 12:35
Medlem
Citat:
Jag håller med om att 55-åringen är svår att få in i bilden. Det talas om att HeFr har två vårdare. ErFa, JeOl och 55-åringen är helt enkelt en person för mycket på plats (sett till antalet vårdare) och två personer för mycket (sett till motivet).

Om 55-åringen är där, varför larmades polisen först på morgonen när ny vårdare dök upp?

Några är övertygade om att det stulna föremålet är bankdosan och att bedrägerierna är att JeOl utgett sig för att vara HeFr genom att göra transaktioner på dosan. Ett fullt tänkbart scenarium är att ErFa konfronterar JeOl rörande stölden av dosan. Frågan är då varför 55-åringen inte uppmärksammar bråket. Kan han sova genom allt och varför är de tre?

En annan lösning är att 55-åringen är den som anlänt på morgonen och ringt, alternativt att han anlände precis innan en annan vårdare som ringde.

Oavsett vilket så framgår det av Aftonhorans artikel att JeOl tidigare är dömd för stöld av pengar. Det smidigaste sättet att själa av kusinen borde vara att ta ut pengar kontant och sedan beslagta dem alternativt att bruka HeFr kreditkort för egna inköp. Bankodosa lämnar allt för många spår eftersom man ser var pengarna hamnar.

Mord i samband med stöld och "kraftigt våld på överkroppen" undrar om inte ErFa har lite mycket gemensamt med W*inö K*mi...

Du får nog ta ett omtag gällande din andra version...
https://www.expressen.se/gt/krim/per...begars-haktad/

...i denna artikeln står det: "En man i 30-årsåldern hittades död i fredags i en lägenhet i Trollhättan när hans kollega skulle avlösa honom efter ett arbetspass. Kollegan misstänks inte för något brott".
Eftersom kollegan som hittade honom inte är misstänkt för brott, så kan kollegan inte vara 55-åringen.
Citera
2020-09-11, 12:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan det ha varit så att 55-åringen var den som skulle avlösa nattvaket (BO) och hittade denne? Det är väldigt löst hållet i artiklarna och det är svårt att få ihop det.

Ja, och sedan kan han ha ringt eller också kommer vårdare nummer två och finner den döde och 55 åringen på plats.
Citera
2020-09-11, 12:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du får nog ta ett omtag gällande din andra version...
https://www.expressen.se/gt/krim/per...begars-haktad/

...i denna artikeln står det: "En man i 30-årsåldern hittades död i fredags i en lägenhet i Trollhättan när hans kollega skulle avlösa honom efter ett arbetspass. Kollegan misstänks inte för något brott".
Eftersom kollegan som hittade honom inte är misstänkt för brott, så kan kollegan inte vara 55-åringen.

Nej, det hade jag läst och glömt. Så antingen måste 55 åringen varit med på natten och sovit eller också kom han på morgonen före den som ringde.

Men om han kommer på morgonen borde ett antal mastningar visa hur han rört sig, i synnerhet om han bor i Göteborg. I så fall borde han ha kunnat släppas ganska snart.

Jag får inte ihop det.
Citera
2020-09-11, 12:54
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansameddoreen2020
TRANSAKTION = förflyttning av pengar.

Min invändning gäller främst att saker placeras efter mordet. Citatet i Aftonhoran nämner transaktioner efter stölden.

Jag skulle tro att såväl stöld som transaktioner föregick mordet. Om någon har belägg för att transaktionerna skedde efter mordet så tar jag gärna emot en länk till någon artikel som stöder det.

Om HeFr har en bankdosa i lägenheten är det ytterst obegåvat att stjäla den. JeOl kan givetvis vara precis så obegåvad. Alternativet är dock att hon stulit kontokortet.

Kanske är det till och med så att ErFa ringt till JeOl och att hon kommit med det stulna föremålet medan 55 åringen sov. Det löser ju i så fall frågan varför lägenheten är så full med vårdare...
Citera
2020-09-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejnonejno
Är ju olika belastningsregister. Det utdraget som är relevant för skolan visar inte allt, bara sång som rör barn/unga ellrt grövre brott.

Ja, stämmer - men det finns ingen lag (inte ännu i alla fall) att ett exempelvis privat assistansbolag ska göra registerkoll, däremot är det som sagts inget hinder att det finns med i anställningskraven.
Citera
2020-09-11, 13:04
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
OK Jag har läst exakt samma. Så jag återupprepar frågan: Vilka belägg har du för att pengar tagits ut efter mordet? Ditt citat talar om bedrägeri efter en stöld. Pengar nämns inte.
Transaktioner har gjorts.... Transaktioner betyder att pengar flyttas från ett konto till ett annat.

Intressant att du inte uppfattar det så.

Hur uppfattar/tolkar du - Transaktioner har gjorts.. ?
Citera
2020-09-11, 13:17
Medlem
meiis avatar
Citat:
Om det stämmer det som skrivs om kvinnan så heter hon H*lene Fr*ndberg.
https://www.facebook.com/h*lene.fr*ndberg

Om det har hänt i hennes lägenhet, och jag betonar OM så är hon på intet sätt inblandad. Att skriva lite men inte allt är bara tramsigt. Nu lägger jag ut hennes namn. Jag står för det, men ber även övriga att visa henne den hänsyn som hon har all rätt till eftersom omständigheterna är sådana att ingen misstanke kan falla på henne.

Är hemnes Facebook sida borttagen för jag kan inte hitta den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in