2020-09-04, 03:45
Medlem
Anledningen Flunitrazepam & Nitrazepam togs bort var inte på grund av läkemedelverkets beslut det var företagen som marknadsförde dem och sålde som inte tyckte det var värt att ha kvar dem då så få läkare skrev ut dem så dem tjänade inga pengar på det.

Sen går det ju alltid att ansöka om licens för dessa preparat och det är ingen omöjlighet att få igenom. Jag vet iallafall att när Flunitrazepam försvann 2018 så köpte Sverige in 400,000 1mg tabletter för att ha inom sjukhusvård.

Problemet är att media målat upp dem som dåligt rykte så alla nya läkare vågade inte förskriva dem och då tjänar bolagen inga pengar. Var bara erfarna psykiatriker som skrev ut dem då dem tyckte inte det var någon jätteskillnad mot dem andra benso som finns. Xanor är väl den benson som får dåligt rykte istället nu men Stesolid, Temesta, Iktorivil & Oxascand kommer dem aldrig rycka speciellt inte inom psykiatrin då det krävs vid avgiftning.

Z-analoger är så vanligt förekommande och massa pengar i och anses inte vara "farligt att skriva ut" Att gå till en VC och säga att du har sömnbesvär får du testa säkert typ Lerg/theralen/propavan och fungerar inte det får du stilnoct eller imovane direkt. Stesolid är självklart svårare. Det finns riktlinjer egentligen att vårdcentraler endast ska stå för bensodiazepine förskrivning i 30 dagar sedan ska en psykiatriker ta över den.

Standard är att VC oftast inte går över 25-30mg Stesolid/dagen. Xanor skriver nog nästan ingen VC läkare ut. Jag fick det en gång när jag var självmordsbenägen och kom direkt från akuten där jag blev nekad med panikattacker och då fick jag den lilla 0,25mg tabletterna 20st.

Min 78-årige psykiatriker tycker t.ex att Xanor är ett mycket bättre läkemedel än Stesolid om det krävs högre doser för ångest då Stess är sömngivande och man går isåfall runt som en zombie på dagarna.
Citera
2020-09-04, 07:35
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Finns inte en chans att de kommer tas bort, så oroa dig inte. Det förekommer att läkare försöker fasa ut det och hitta andra alternativ som inte är vanebildande.

Utveckla gärna, de skrivs ut inom allmänmedicin regelbundet. Flera sjukhus ger det dagligen till patienter som har svårt att sova i sjukhusmiljö. Läkare inom allmän internmedicin delar en annan uppfattning.

Förklara vilken medicin du syftar på, av de som finns registrerade är det osannolikt att de kommer "tas bort".

Tillfällig användning på sjukhus har jag ingen kunskap om. Men i primärvården så ska förskrivningen nära nog upphöra, de finns inte längre i kloka listan och primärvården måste redovisa förskrivningen till regionen.
Citera
2020-09-04, 07:37
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Javisst är det ett gift och jag förespråkar ingen som verkligen inte behöver att börja med det.

Inte någon annan typ av psykofarmaka heller och då speciellt inte neuroleptika, om det inte är absolut nödvändigt.

De jag känner här på boendet som står på benzo dagligen fungerar åtminstone som någorlunda normala människor, medans mina mer psykotiska grannar som knaprar höga doser neuroleptika dagligen knappt kan prata, de sluddrar, vinglar runt och är i vissa fall totalt väck, samt väldigt slitna rent allmänt

Nu antar jag att bedömningen om behov har gjorts av ett vårdteam och inte efter besök hos husläkare. Neuroleptika kan jag inte uttala mig om.
Citera
2020-09-04, 08:28
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Tillfällig användning på sjukhus har jag ingen kunskap om. Men i primärvården så ska förskrivningen nära nog upphöra, de finns inte längre i kloka listan och primärvården måste redovisa förskrivningen till regionen.

Ja det stämmer, men det finns speciella fall där förskrivningen inte upphör. Till exempel vid vissa kroniska sjukdomar, dock så brukar det vara engångsuttag i mindre antal.
Citera
2020-09-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LesLabBeasey
Anledningen Flunitrazepam & Nitrazepam togs bort var inte på grund av läkemedelverkets beslut det var företagen som marknadsförde dem och sålde som inte tyckte det var värt att ha kvar dem då så få läkare skrev ut dem så dem tjänade inga pengar på det.

Sen går det ju alltid att ansöka om licens för dessa preparat och det är ingen omöjlighet att få igenom. Jag vet iallafall att när Flunitrazepam försvann 2018 så köpte Sverige in 400,000 1mg tabletter för att ha inom sjukhusvård.

Problemet är att media målat upp dem som dåligt rykte så alla nya läkare vågade inte förskriva dem och då tjänar bolagen inga pengar. Var bara erfarna psykiatriker som skrev ut dem då dem tyckte inte det var någon jätteskillnad mot dem andra benso som finns. Xanor är väl den benson som får dåligt rykte istället nu men Stesolid, Temesta, Iktorivil & Oxascand kommer dem aldrig rycka speciellt inte inom psykiatrin då det krävs vid avgiftning.

Z-analoger är så vanligt förekommande och massa pengar i och anses inte vara "farligt att skriva ut" Att gå till en VC och säga att du har sömnbesvär får du testa säkert typ Lerg/theralen/propavan och fungerar inte det får du stilnoct eller imovane direkt. Stesolid är självklart svårare. Det finns riktlinjer egentligen att vårdcentraler endast ska stå för bensodiazepine förskrivning i 30 dagar sedan ska en psykiatriker ta över den.

Standard är att VC oftast inte går över 25-30mg Stesolid/dagen. Xanor skriver nog nästan ingen VC läkare ut. Jag fick det en gång när jag var självmordsbenägen och kom direkt från akuten där jag blev nekad med panikattacker och då fick jag den lilla 0,25mg tabletterna 20st.

Min 78-årige psykiatriker tycker t.ex att Xanor är ett mycket bättre läkemedel än Stesolid om det krävs högre doser för ångest då Stess är sömngivande och man går isåfall runt som en zombie på dagarna.
Jo jag vet också att de togs bort från marknaden av marknadsmässiga skäl, dvs för få förskrivningar och att just sjukvården köpte upp det mesta av de 15000 sista 100 burkarna Flunitrazepam som levererades till Sverige, resten gick till apotekets apodostjänst.

Att det går att få på licens vet jag också då jag har forskat lite i ämnet, däremot är det lite knepigare då det inte enbart är läkarens bedömning utan varje enskild ansökan skall dessutom godkännas av läkemedelsverket, om kliniken inte redan har en sk kliniklicens för preparatet i fråga.

Du har också rätt i att en standard VC läkare sällan skriver ut något annat än tex lågdos Sobril och något enstaka fall av lågdos Stesolid. Z analoger har de inte varit så knepiga med än så länge. Min mormor har stått på Imovane dagligen sedan det kom ut på marknaden på 90 talet och har aldrig varit psykiatripatient utan får sin medicin utskriven på sin vårdcentral. Hon har även vid något enstaka tillfälle fått Sobril från sin VC.

Just Stesolid tror jag heller aldrig kommer att försvinna, då Stesolid klassas som ett livsnödvändigt läkemedel av WHO. Jag är däremot mer tveksam till om tex Iktorivil och framförallt Temesta kommer finnas kvar så länge till, hoppas dock att jag har fel.

Måste vart ruggigt massa fler människor som stod på tex Nitrazepam om man jämför med hur många som idag har Iktorivil eller Temesta på recept.

Sedan att man klassar Z analoger som mer harmlösa än de traditionellt sömngivande Bensodiazepinerna är för mig en gåta. Har du otur och är känslig för dem som jag var, kan du göra riktigt otäcka grejer i sömnen som du inte har en aning om när du vaknar, om du nu ens vaknar i sängen dvs och inte som i mitt fall utomhus.

Skojiga biverkningar som dessa preparat har och som listas i bipacksedeln, framförallt på Stilnoct är sömnrelaterade otrevligheter såsom att gå, laga mat och äta i sömnen, även fall av folk som har kört bil eller haft sex i sin lilla sömpsykos.

Jag är fan livrädd för Z analoger efter det som hände mig medans jag är helt lugn med ett preparat som Nitrazepam som inte har sömngång eller regelrätt sömnpsykos som biverkan.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-09-04 kl. 18:08.
Citera
2020-09-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Nu antar jag att bedömningen om behov har gjorts av ett vårdteam och inte efter besök hos husläkare. Neuroleptika kan jag inte uttala mig om.
Självklart, vi är alla psykiatripatienter här.
Citera
2020-09-04, 19:55
Medlem
neuron-drones avatar
Det är en slags ond cirkel att vissa benso försvinner. Läkarna skriver nästan inte ut vissa, då vill ingen sälja dem. Men man kan fortfarande få dem på licens.

Men det är samtidigt och lite förvirrande att alla benso som inte har annat användningsområde än ångest ska bort. Dvs kommer diazepam och klonazepam finnas kvar. Troligen oxazepam med, trots att den bara är för ångest, den är så svag och dålig att man kan behandla med den i "värsta fall". De andra två används i vård av epilepsi och mycket svår essentiell tremor.

För mig känns det skittrist för även om jag skulle få behålla benzo är det just Xanor jag vill ha. Därför att varken Stesolid eller Sobril funkar på mig. För mig är det som att ta ingenting och så var det från allra första början. Xanor hjälper mig på riktigt och jag lever trots denna medicin. Det känns inte roligt att veta att det är svarta marknaden som hjälper i fortsättningen. Troligen blir mitt upplägg att få stess från vården och ta de dagar jag inte behöver så mycket meds och Xanor när jag absolut måste.

För efter 18 år på benso så finns väldigt lite chans att sluta och hålla upp vissa dagar går inte. Tyvärr så funkar benso så om man tagit väldigt länge dagligen.

Jag tycker benso har en plats i vården. Den är bland det ogiftigaste som finns. Nästan alla tål benso. Nästan alla blir bättre. Det är en okomplicerad medicin så.

Det som är jävligt är det fysiska "beroendet", ja alltså inte drogsug för det får ångestpatienter sällan, utan att kroppen slår totalbakut. Benso har nog den hemskaste abstinensen av alla läkemedel. Inte bara är känslan i kropp och knopp fruktansvärd, det kan ta år att bli fri. Tar man t ex heroin så är man OK-ish efter en - två veckor. Dessutom kan man dö av att sluta med benso. Ofta då i ep-anfall eller stroke.

Så för de som verkligen behöver denna medicin så är det viktigt att ett verkligt behov finns, att man inte klarar sig annars, eller att man bara överlever och aldrig får leva. Dessutom kan man även bota lite mildare symptom om man inte medger dagligt bruk. Får man bara ta var tredje dag så finns inget risk för fysiskt beroende.

Men då måste man ha en läkare som följer upp och som man kan vara ärlig med. För det djävulska med benso är att man blir beroende av att må bra. Först använder man dem bara till extrema panikattacker eller förlamande ångest. Sedan testar man dagar då man kan stå på benen men är för ångestig för att äta. Då märker man att oj vad bra ja mår. Sedan kanske man börjar ta varje gång man sliter ut sitt hår i ångest eller gråter i timtal.

Då måste man och läkaren bestämma hur dåligt man måste då för att få ta tabletten. Att trots att den hjälper att få ett normalt liv får man inte ta den bara för att funka och gå till jobbet. Man får bara ta den om man är i risk för skada eller bara känner att man inte står ut annars.

Att ta bort mediciner leder folk ut på svarta marknaden. Där tar de era pengar, ni kommer ta för mycket medicin för att må ännu bättre och ni kommer i slutänden dö av fentanylförgiftning. Men samhället vill ju ha bort oss galningar. Så det kanske inte gör så mycket. Men de kanske ska tänka på att köpa illegalt bidrar till oro i samhället, gängkriminalitet och ökade kostnader.

Det finns inget som kan ersätta benso. Det finns inga nya ångestmediciner. Företagen spottar ut medicin mot psykos nya varje år. Och mot depp. Men mot ångest, inte en enda! Det ska man inte straffa patienten för.

Så som sagt, målet är att ta bort nästan alla benso. Har läst det i Läkartidningen plus att min psykiater har sagt det.
Citera
2020-09-04, 20:07
Medlem
neuron-drones avatar
Hade tidigare för mig undermedicinen Halcion som sömnmedicin. Trots min jätteknäppa sömnstörning kunde jag funka med sömnen. Sedan togs den bort och jag fick nitrazepam. Den funkade faktiskt dåligt för mig, men jag fick den iallafall, att ta då och då. Nu är ju den också borta. Tidigare funkade zopiklon inte på mig. Men nu känner jag när jag är tillräckligt sömnig för att sova av den så den funkar om problemet inte är för allvarligt. Är jag för vaken den natten så är det bättre för mig att inte ta den, för somnar man inte av den piggar den upp.

Måste jag verkligen upp på morgonen och känner att det inte går att somna tar jag 6 mg Xanor vilket för mig är sjukt mycket. Då hade det varit skönare med en halv Halcion som fixade det. Men men, måste man så måste man.

Men jag har tur som inte har så många åtaganden, för det skulle vara onyttigt att vräka i sig Xanor så där. Kanske gör det en gång i kvartalet högst.

Konstigt nog är jag sjukt överkänslig för sådant de ger folk att sova på som inte är beroendeframkallande. Tar jag bara pyttelite får jag ångest i kropp och själ. Tar jag mer (mindre än andra tar) så vaknar jag inte på 48 timmar. Har slagit skallen i handfatet av barndos Lergigan och den jävla skiten quetiapin fick jag sådana obehagskänslor att jag var övertygad om att jag skulle dö. Jag önskar jag vore normal och bara kunde ta lite Propavan så var det bra. Men gör jag det så är jag seg hela nästa dagen, till okontaktbarhet. Då är det ingen vits med sömnmeds, då är det bättre att inte sova.
Citera
2020-09-04, 20:09
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Just Stesolid tror jag heller aldrig kommer att försvinna, då Stesolid klassas som ett livsnödvändigt läkemedel av WHO. Jag är däremot mer tveksam till om tex Iktorivil och framförallt Temesta kommer finnas kvar så länge till, hoppas dock att jag har fel.
Iktorivil togs bort från WHO-listan för 15 år sedan eftersom någon kommit fram till att "Ergenyl" var bättre...
Citera
2020-09-04, 20:16
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Iktorivil togs bort från WHO-listan för 15 år sedan eftersom någon kommit fram till att "Ergenyl" var bättre...

En kompis blev bara 14. Han hade tror jag Tegretol och valproat. Hans mamma hade stess att ge honom i nödfall medan ambulansen kom. Han hade dött mycket tidigare utan. De ville inte ge en så ung kille daglig benso men vem vet om han levt om han fått det?

Han hade ep, det är verkligen ingen sjukdom att leka med. Han dog i ett anfall.
Citera
2020-09-04, 20:27
Medlem
Green-Devils avatar
Bensodiazepiner är bland de bästa läkemedel vi har (FÖR DE SOM BEHÖVER DEM), men i många fall finns det andra läkemedel från andra läkemedelsgrupper som också fungerar och då är det att föredra.
Är det på väg bort?
Nej.
Är det på väg att utvecklas?
Ja.

Kolla bara Z-analogerna (Zaleplon, Zopiklon, Zolpidem) som utvecklades från bensos.
Citera
2020-09-04, 20:38
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Devil
Bensodiazepiner är bland de bästa läkemedel vi har (FÖR DE SOM BEHÖVER DEM), men i många fall finns det andra läkemedel från andra läkemedelsgrupper som också fungerar och då är det att föredra.
Är det på väg bort?
Nej.
Är det på väg att utvecklas?
Ja.

Kolla bara Z-analogerna (Zaleplon, Zopiklon, Zolpidem) som utvecklades från bensos.

För sömn ja. Missförstå mig rätt, glad de finns. Fast de har läskigare biverkningar, mycket mer minnesförlust och benso kan ha det men är sänkande så folk fattar att personen är drogad. En person kan bete sig helt vaket på zolpidem och göra knäppa saker för att helt glömma...

Men när ska motsvarande ångestmedicin komma? Kommer den och faktiskt funkar så skulle jag hellre ta än benso. Men händer fan ju inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in