• 2
  • 3
2020-09-05, 13:27
Medlem
Castles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad kul. Blev det någon efterrätt? Vilken dricka valde du?
Drack upp resten av vita vinet som var till risotton. Provade också att göra bruschetta med mozarellaost och tomater och rostat bröd i ugnen (doppat i olivolja). Hade jag aldrig gjort innan, en trevlig apptitretare. Till efterrätt blev det dock hångel i soffa.
Citera
2020-09-05, 14:11
Medlem
klybans avatar
roman style gnocchi med en champinjon marsala sås, det går alltid hem har jag märkt.
Tyvärr har jag inte hittat någon torr marsala här i Sverige, så kört sherry med liknande karaktär.

Rätten går göra som en förrätt och middag, kör jag missa så skickar jag i kyckling i såsen.
Citera
2020-09-05, 14:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castle
Drack upp resten av vita vinet som var till risotton. Provade också att göra bruschetta med mozarellaost och tomater och rostat bröd i ugnen (doppat i olivolja). Hade jag aldrig gjort innan, en trevlig apptitretare. Till efterrätt blev det dock hångel i soffa.
Om det blir en nästa gång, så testa en barolo som rödvin, rätt dyr men mycket god.
Citera
2020-09-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilket kött använder du?

Helst av allt guanciale men i annat fall pancetta. Bacon är ok men sänker en hel del.

Det som förstör rätten totalt är grädde. Totalt jävla oätligt.
Citera
2020-09-05, 16:44
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Mitt halvitalienska bultar lite extra nu.

Har du aldrig gjort risotto så hade jag avstått. Blir det fel är det oätligt.

Som någon annan skrev så gör en bruschetta med lite tomat och mozzarella till förrätt. Alt en charkplatta. Sen satsa på en bra huvudrätt.

Håller med om risotton, om han ska göra det bör han köra en testomgång först för säkerhets skull om han aldrig gjort det förut. Annars tycker jag att risotto är utmärkt, kan vara fantastiskt gott.

Jag hade kört charkplattan till förrätt, men så är det också min favorit bland förrätter. Extremt enkelt också, handlar egentligen bara om att köpa tillräckligt bra råvaror och kombinera dem vettigt. Jag är inte mycket för förrätter annars, men det kan vara en ordentlig aptitretare. Bruschetta eller caprese tycker jag tyvärr faller lite på att tomaterna i Sverige sällan är tillräckligt bra, förstod inte riktigt de rätterna förrän jag åt dem i Italien där tomaterna kan vara fantastiska.
Citera
2020-09-05, 20:27
Medlem
Citat:
Vi gjorde den här typ, fast utan kantareller för det fanns inte i affären. Det blev gott, hade aldrig provat att riva svamp innan men det funkade fint. Blev inte lika krämig som jag är van vid, kanske för att det var Carnaroliris? Brukar nog köra med ett annat ris.

Körde du bara på skogschampisar? Hm, ska nog prova jag också i veckan. Vad för ris brukar du köra?
Citera
2020-09-05, 21:55
Medlem
Castles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff
Körde du bara på skogschampisar? Hm, ska nog prova jag också i veckan. Vad för ris brukar du köra?
Vanliga champisar i risotton, och skogschampisar stekta för sig som dekoration (för det fanns inte färska kantareller i butiken). Tror det är Arborioris jag brukar använda annars som blir mer krämigt. Jag gillar mer när det blir lite mer krämigt.
Senast redigerad av Castle 2020-09-05 kl. 21:59.
Citera
2020-09-05, 22:25
Medlem
Castles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Håller med om risotton, om han ska göra det bör han köra en testomgång först för säkerhets skull om han aldrig gjort det förut. Annars tycker jag att risotto är utmärkt, kan vara fantastiskt gott.

Jag hade kört charkplattan till förrätt, men så är det också min favorit bland förrätter. Extremt enkelt också, handlar egentligen bara om att köpa tillräckligt bra råvaror och kombinera dem vettigt. Jag är inte mycket för förrätter annars, men det kan vara en ordentlig aptitretare. Bruschetta eller caprese tycker jag tyvärr faller lite på att tomaterna i Sverige sällan är tillräckligt bra, förstod inte riktigt de rätterna förrän jag åt dem i Italien där tomaterna kan vara fantastiska.
Använde sådana där små romatica-tomater tror jag de heter. Typ de enda jag hittat som smakar något. Men säkert finns det ännu godare. Det som var jobbigt med brushetta är att äta dem utan att allt pålägg faller av, man skulle vilja att det liksom satt fast lite bättre, som pizza.

Kul koncept med "italiensk kväll". Lärde mig det av en dam från en dejtingsida och applicerade det själv på en annan dam. Ska nog satsa på att lära mig lite mer italienska rätter faktiskt.

Just det, gjorde Negroni till fördrinkar också. Blev rätt bra tycker jag, fast jag vet inte om det var rätt Campari.
Senast redigerad av Castle 2020-09-05 kl. 22:31.
Citera
2020-09-05, 22:44
Bannlyst
Du drack upp resten av det vita vinet som var ursprungligen var till risotton?

Det här håller på att gå helt överstyr!

Killen, du har just bjudit en tjej till en seriös dejt! Då får man inte misslyckas med detaljerna!

Ock inte dricka vinet. Snälla du! Visst får du, men risken är att du dagen efter får extrem ångest!

Allt talar för det min vän!

Citat:
Senast redigerad av Kick88 2020-09-05 kl. 23:31.
Citera
2020-09-30, 21:53
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Hej!

Har bjudit hem en dam och sagt att det blir "italiensk kväll". Förslag på vad man kan göra då?

Tänkte kanske risotto, italienskt vin och panacotta.

Hummerpasta med vitlöksbröd
Efterrätt; en fräsch citronsorbé
Som kvinna vill man inte ha en stabbig efterrätt efter en mastig pastarätt.
Förrätt kan man hoppa. Blir för mycket mat för en nätt kvinna (förutsatt att hon är nätt då )
Citera
2020-10-01, 08:01
Moderator
evilhoneys avatar
Nu törs man väl knappt säga det men de flesta italienska recept jag provat är från Torsk-Paolos kokbok. De flesta är ganska enkla och de jag provat har iaf varit goda.

Ska du bjuda på mat så gör det enkelt för dig och laga något som inte är för avancerat eller tar för lång tid. En pasta med få men goda ingredienser funkar alltid.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in