• 1
  • 2
2020-09-03, 17:06
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskmat

Tack för svar, enda personen som förstod vad jag menade för system. Men du upplevde ingen ojämn förutom att det var kallt på golvet?

Nu gillar jag inte att ha så varmt inne, mera typ 19 grader eller så, jag började ha flipflops på mig jämt inomhus, och kör med det även nu med golvvärme (har klinkers i drygt halva huset idag) men det var ju kallare i undervisningen, var ju lite källarlikt, men väldigt skönt under värmeböljor alltså var det nog ett par grader varmare på övervåningen (där jag var 95% av tiden)

De jag köpte av hade väldigt varmt inomhus, och tror de använde båda våningarna, fanns en extra TV på bottenvåningen som mannen kollade på sport på...

Men har man små barn så kan det ju vara en nackdel om golven är kalla.

Jag valde alltså att numera ha golvvärme och separat ftx med roterande värmeväxlare, det blir inte lika torr luft med det, som det blev med korsströmsväxlaren i förra huset, och jag har ju fortfarande både tilluftsrör och frånluftsrör.

Har bergvärme idag.
Citera
2020-09-03, 18:42
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad man ska kalla det. Men det finns äldre hus (80-, 90-tal) som har ett värmesystem som består av FTX, men inga andra värmekällor som radiatorer eller golvvärme. Utan som jag förstår det så kommer värmen endast ut ur tilluftkanalerna. Jag antar det bara är att kalla det luftvärme men ville inte förvirra det med en luft-luftvärmepump som många har. Men det är lite förvirrande då det är" integrerat i FTX" eftersom det kommer ur tilluftkanalerna. Har ni ett annat namn för detta så säg gärna.

Nu var det ett tag sedan, men jag har faktiskt för mig att man erbjöd en "värmepatron", egentligen en elradiator på några kW, som en option. Alltså, att man värmde den inkommande luften med el.
Det känns inte som en bra lösning; direktverkande el ger ingen behaglig värme och jag tror inte det blir så mycket bättre av att man förvärmer den inkommande luften. För luftkylning har man ju avfuktning (annars blir det äckligt), så jag antar att om man skulle ha för-värmning så skulle man behöva en integrerad luftfuktare. Men fukt i ventilationskanalerna == mögel, så hur man än gör känns det fel.
Citera
2020-09-04, 08:55
Medlem
OldFashioneds avatar
Ett hus som enbart värms upp med uppvärmd tilluft (TL) ställer krav på att det är tätt och välisolerat, annars blir luftflöden (och temperatur på TL) höga, vilket leder till mer drag och mindre komfort. Eller svalare inomhus.

Mekanisk ventilation i bostäder bör ses som en komfortåtgärd och inte användas som primär värmekälla. Uppvärmning via radiatorer/golvvärme och kontrollerat luftombyte med ventilation, så ska det vara i en bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Nu var det ett tag sedan, men jag har faktiskt för mig att man erbjöd en "värmepatron", egentligen en elradiator på några kW, som en option. Alltså, att man värmde den inkommande luften med el.
Det känns inte som en bra lösning; direktverkande el ger ingen behaglig värme och jag tror inte det blir så mycket bättre av att man förvärmer den inkommande luften. För luftkylning har man ju avfuktning (annars blir det äckligt), så jag antar att om man skulle ha för-värmning så skulle man behöva en integrerad luftfuktare. Men fukt i ventilationskanalerna == mögel, så hur man än gör känns det fel.

Så gott som alla ventilationssystem för enskilda bostäder som säljs idag har en roterande värmeväxlare och ett värmebatteri (99% av fallen el) för spetsvärme. Spetsvärmen bidrar bara med någon eller några enstaka grader, resten står växlaren för.

Direktverkande el ger inte torrare luft än exempelvis vattenburen värme.

Har du ett kylbatteri så är det en de facto avfuktare (kondensutfällning över batteriet). Kondensutfällning efter batteriet ska inte ske.

Varm luft kan bära mer fukt, så du behöver ingen avfuktare när du värmer tilluften.
Citera
2020-09-04, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

Varm luft kan bära mer fukt, så du behöver ingen avfuktare när du värmer tilluften.

Nej, men uppvärmd luft har lägre relativ luftfuktighet och skulle därför behöva tillföras fukt för att ge ett behagligt inomhusklimat.
Citera
2020-09-04, 09:05
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Nej, men uppvärmd luft har lägre relativ luftfuktighet och skulle därför behöva tillföras fukt för att ge ett behagligt inomhusklimat.

Nej, du behöver inte tillföra fukt i ventilationssystemet för ett behagligare inomhusklimat. Är det någonstans du ska tillföra fukt så är det i de utrymmen där du upplever problem. Undantaget är extremt specifika miljöer.
Citera
2020-09-04, 13:24
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har hört från folk i branschen att det var inget vidare. Luft är en dålig värmebärare, det behövs alltså stora luftmängder för att få ut tillräcklig värme i rummen. Med stora luftmängder ökar risken för oljud från ventiler, fläktar och kanaler. En annan nackdel är att det inte går att reglera temperaturen rumsvis.

Gäller det ett hus du funderar på att köpa? Personligen hade jag inte varit allt för orolig. Det borde gå att köra systemet som ett rent FTX-system om det visar sig att komforten är för dålig. Sätt då elradiatorer under fönstren som värmekälla istället.
Citera
2020-09-04, 19:07
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ett hus som enbart värms upp med uppvärmd tilluft (TL) ställer krav på att det är tätt och välisolerat, annars blir luftflöden (och temperatur på TL) höga, vilket leder till mer drag och mindre komfort. Eller svalare inomhus.

Mekanisk ventilation i bostäder bör ses som en komfortåtgärd och inte användas som primär värmekälla. Uppvärmning via radiatorer/golvvärme och kontrollerat luftombyte med ventilation, så ska det vara i en bostad.

Så gott som alla ventilationssystem för enskilda bostäder som säljs idag har en roterande värmeväxlare och ett värmebatteri (99% av fallen el) för spetsvärme. Spetsvärmen bidrar bara med någon eller några enstaka grader, resten står växlaren för.

Direktverkande el ger inte torrare luft än exempelvis vattenburen värme.

Har du ett kylbatteri så är det en de facto avfuktare (kondensutfällning över batteriet). Kondensutfällning efter batteriet ska inte ske.

Nu för tiden så väljer de flesta ftx-lösningar kombinerade med värmepumparna, åtminstone i nyproduktion. Men i övrigt är det ju stort sett nästan bara elbatteri. Antar att merkostnaden i en LCC inte gör en rimlig återbetalningstid

Citat:
Undrar om någon har eller har haft ett hus med FTX som värmesystem? Vet inte hur det ska benämnas men syftar på hus som inte har några radiatorer eller golvvärme utan endast värmeväxlare med mekanisk till- och frånluft. Där huset har tilluftventiler i alla sovrum och vardagsrum. Verkar vara populärt sent 80-tal och tidigt 90-tal.

Tänker hur värmekomforten är på vintern? Känns som det borde vara problem med kallras och ojämn temperatur? Kallt golv? Ställa in temperatur per rum? Tänker för en person som är lite frusen och gillar att ha varmt.

Tror det går att komplettera med en luft-luftvärmepump för att ge en knuff, vet inte hur mycket skillnad det gör dock.

Precis som du skriver så var det en lösning under slutet 80-, början 90-tal, då testade en hel del konstiga saker som takvärme, luftburen golvvärme etc.

Av de hus jag har stött på så börjar installationerna uppnå teknisk livslängd och många har inte riktigt underhållit systemen, rengjort kanaler, växlare, injusterar luftflödena etc.

Som andra nämnt så krävs ett välbyggt hus med bra U-värden på fönster för att slippa kallras. Men annars återluft och högre tilluftstemperatur för att täcka upp effektbehovet.

Luften kan ju kännas som aningen torr, dock. Sen är det ju så att en gång i tiden så har ju systemet fungerar, men samtidigt finns det ju en anledning att det inte används längre idag.

Men köper man ett hus med det systemet från den åldern så behöver det inte vara negativt men jag hade nog valt att göra en funktionskontroll och se att allt lirar som det ska etc, rengöring/injustering.

Sen har det säkert kommit en del reservdelar/ersättningsmodeller men marknaden är relativt begränsad.

Många har nog valt att gå över till en frånluftsvärmepump istället och installerat friskluftsventiler i fasad/fönster. Men det finns ju nackdelar med det också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in