• 1
  • 2
2020-09-06, 19:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anno1235
Hej!
Jag blev tagen för fortkörning för nån vecka sen och polisen tog då mitt körkort. Nu har jag fått en yttrandeblankett från Trafikverket där jag få chansen att yttra mig angående brottet innan dom kommer med beslut.

Jag körde 143 km/h på en motorväg med max hastighet 110 km/h. Det vart torrt väglag, dagsljus och lite trafik. Jag var sen så jag hade lite bråttom och körde därför för fort. Det var inte mycket bilar längst vägen och en bit innan jag skulle svänga av motorvägen var det två bilar som körde. Jag bestämde mig för att köra om båda bilarna innan jag skulle svänga av så jag skulle slippa hamna bakom då. Jag börjar köra om första, kör då i 140 km/h, och inser att jag inte kommer hinna köra om båda bilarna innan jag ska svänga av. Så jag saktar in till ca 110 km/h svänger in framför den första bilen, så jag alltså hamnar mellan dom två bilarna. Såklart var bilen jag precis kört om en civilpolis som börjar blinka så jag svänger av motorvägen och stannar. Där tar polisen mitt körkort.
Men nu till frågan, vad ska jag skriva i mitt yttrande?

Detta är rent åt helvete och håller inte i domstol.

Det polisen i det här fallet måste göra är att inleda ett sk. efterföljande, detta gör de genom att köra bakom bilen ifråga en viss sträcka, - minst flera hundra meter.
Mätutrustningen mäter då en genomsnittshastighet, därefter dras en rabatt av på minst 10 km/h, utöver din egen mätares avvikelse.
För att de ska kunna klocka dig på 143 km/h måste de alltså köra efter dig och mäta hastigheten i minst 4-500 meter, medan du håller minst 155-165 km/h hela tiden.
Annars kan de inte bötfälla dig för 143 km/h, så stora säkerhetsmarginaler står till förfogande.

Polisens agerande är alltså fullständigt felaktigt, detta måste du påtala i yttrandet.
Du ska alltså inte få körkortet indraget och du ska inte heller betala några böter, ärendet ska läggas ner eftersom mätningen inte är korrekt utförd.
Citera
2020-09-06, 22:04
Medlem
Fuzzs avatar
Sa dom att det var för fortkörning och inte vårdslöshet i trafik? För man ska planera sin köring, inte göra onödiga/farliga omkörningar och inte "klämma" sig in mellan två bilar. Utan du ska se till att du minst har 3 sekunders regeln till både framförvarande och bakomvarande bil. Alltså ca 90m i 110.
Senast redigerad av Fuzz 2020-09-06 kl. 22:07.
Citera
2020-09-08, 07:12
Medlem
448s avatar
På motorväg kan man behålla körkortet vid överträdelse på upp till 40km/t
Citera
2020-09-08, 11:50
Medlem
miikoss avatar
Vad var de rapporterade för?

Vårdlöshet i trafik? Ej anpassat avstånd till fordonet framför?

Hastighetsöverträdelse?

Vårdlöshet i trafik eller ej anpassat avstånd, ex. prejat dig in mellan två bilar utan tillräckligt avstånd, kan ju ge körkortsåterkallelse, men varning är mer troligt om det inte skedde en olycka. Och då får man tillbaka körkortet.

Om det är Hastighetsöverträdelse så kan man ju undra vilka bevis de har.

1. Om du skrev under och erkända så kan du nog inte göra något, körkortsåterkallelse är troligt. Praxis är återkallelse vid hastigheter mer än 30 km/h över gränsen.

2. Om du inte skrev under, så kan det hända att du åtalas eller att åtalet läggs ner. Polisen måste vara ganska sökra på vilken fart du har haft.
Citera
2020-09-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Detta är rent åt helvete och håller inte i domstol.

Det polisen i det här fallet måste göra är att inleda ett sk. efterföljande, detta gör de genom att köra bakom bilen ifråga en viss sträcka, - minst flera hundra meter.
Mätutrustningen mäter då en genomsnittshastighet, därefter dras en rabatt av på minst 10 km/h, utöver din egen mätares avvikelse.
För att de ska kunna klocka dig på 143 km/h måste de alltså köra efter dig och mäta hastigheten i minst 4-500 meter, medan du håller minst 155-165 km/h hela tiden.
Annars kan de inte bötfälla dig för 143 km/h, så stora säkerhetsmarginaler står till förfogande.

Polisens agerande är alltså fullständigt felaktigt, detta måste du påtala i yttrandet.
Du ska alltså inte få körkortet indraget och du ska inte heller betala några böter, ärendet ska läggas ner eftersom mätningen inte är korrekt utförd.

Polisen mäter på ca 300 meter och mäter då en medelhastighet -6km/h. Så ligger du i 180 och saktar ned till 120 efter 300 meter så har du en medelhastighet på 150km/h -6km/h = 143km/h, och det är den hastigheten de skriver. OP´s mätare visade nog inte 143km/h och de flesta poliser jag känner skulle vid ett sådant fall ofta skriva ned det ett par kilometer till så det blir böter, men här mätte de troligen betydligt högre hastighet i början. Det spelar alltså ingen roll om du saktar ned till lagligt så länge medelhastigheten blir högre.
Citera
2020-09-13, 15:17
Medlem
Personen överskattade sin egen körförmåga dessutom, inte ovanligt för denna ålder. Det här får man nästan möta dagligen i dessa tider.

Förmodligen tog man kortet p.g.a provötid och vårdslöshet i trafiken. Jag kan tänka mig att personen tog avfarten och accelerade upp i den olagliga hastighet, varav körkortet togs direkt.
Senast redigerad av fonzen 2020-09-13 kl. 15:20.
Citera
2020-09-13, 15:23
Medlem
Du körde illa o provocerade bil - polisen har nog ett rätt bra case.

Dvs du körde för fort (ev ospecad km/tim - vi körde 120 km/tim/mer än 110 kmt/tim
+ att det finns andra anklagelsepunkter.

Har själv åkt fast för 143 på motorväg (min enda) inga körkortsproblem där.
Tog det med jämnmod eftersom det gått 170-180 km/tim tidigare o förmodligen
blev det bara 143 för att jag bromsade ner
Citera
2020-09-18, 11:07
Bannlyst
Detta hände mig med och jag frågade faktiskt snuten hur dom mätte min hastighet då jag körde om dom och någon sekund efter att civilbilen la sig bakom mig så bromsade jag in hårt till laglig hastighet och bytte fil, dom låg bakom mig i nån minut innan dom satte på blåljusen och stoppade mig
Snutens svar var att när dom blir omkörda så kan dom mäta hastigheten, han gick inte in på hur men visade en bild på baksidan av min bil och hastigheten jag låg i stod stort på bilden.

Jag nekade såklart och det blir intressant att se hur denna metoden fungerar i rättegången då jag kommer be om att få veta att allt är kalibrerat, testat m.m. enligt alla regler.

I vilket fall blev det jävligt nojigt nu att köra om bilar när civilbilar tydligen kan mäta hastigheten på en när man kör om.
Som någon sagt tidigare så var det snitthastigheten dom hade mätt.

Till TS, finns inte mycket man kan göra i yttrandet för att få ner det, isåfall om du måste ha bil i arbetet t.ex. du kör budbil,taxi,lastbil eller något sådant.
Jag kunde inte ta mig till jobbet i tid utan bil det var helt omöjligt då jag blev ca 15-20 min sen om jag tog första bussen på morgonen men det sket transportstyrelsen i helt.
Senast redigerad av Trenmacka 2020-09-18 kl. 11:52.
Citera
2020-10-08, 10:36
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Hej!

Jag körde 143 km/h på en motorväg med max hastighet 110 km/h. Det vart torrt väglag, dagsljus och lite trafik. Jag var sen så jag hade lite bråttom och körde därför för fort. Det var inte mycket bilar längst vägen och en bit innan jag skulle svänga av motorvägen var det två bilar som körde. Jag bestämde mig för att köra om båda bilarna innan jag skulle svänga av så jag skulle slippa hamna bakom då. Jag börjar köra om första, kör då i 140 km/h, och inser att jag inte kommer hinna köra om båda bilarna innan jag ska svänga av. Så jag saktar in till ca 110 km/h svänger in framför den första bilen, så jag alltså hamnar mellan dom två bilarna. Såklart var bilen jag precis kört om en civilpolis som börjar blinka så jag svänger av motorvägen och stannar. Där tar polisen mitt körkort.

Men varför i helvete då? Är du bara korkad? Vad spelar två bilar som håller förmodat laglig fart - även om du anser dig ha bråttom - för roll när du ändå ska svänga av?

Såna här oplanerade körningar med mongon som viker in precis innan en avfart (gärna över det vita skiljeområdet) är lika muntert att stöta på påväg till jobbet som med barn i bilen.

Du har målat upp näst intill optimala förhållanden för bilkörning med ditt bristande omdöme som egentligen enda uppenbar orsak till uppkommen situation.

Därför tror jag att ett yttrande kommer ha mycket liten verkan på utfallet, och får mest ses som en formalitet i sammanhanget.
Citera
2025-08-12, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Men varför i helvete då? Är du bara korkad? Vad spelar två bilar som håller förmodat laglig fart - även om du anser dig ha bråttom - för roll när du ändå ska svänga av?

Såna här oplanerade körningar med mongon som viker in precis innan en avfart (gärna över det vita skiljeområdet) är lika muntert att stöta på påväg till jobbet som med barn i bilen.

Du har målat upp näst intill optimala förhållanden för bilkörning med ditt bristande omdöme som egentligen enda uppenbar orsak till uppkommen situation.

Därför tror jag att ett yttrande kommer ha mycket liten verkan på utfallet, och får mest ses som en formalitet i sammanhanget.

Du låter som en menskossa. Svenskar är riktiga bögar när det kommer till trafik. Ni kör alla som kärringar. Slökör i mittfilen å skit. Bajsar på sig när ni kommer upp i 110.

Åk över till Tyskland ska du få se din åsna.
Citera
2025-08-18, 13:09
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Hej!
Jag blev tagen för fortkörning för nån vecka sen och polisen tog då mitt körkort. Nu har jag fått en yttrandeblankett från Trafikverket där jag få chansen att yttra mig angående brottet innan dom kommer med beslut.

Men nu till frågan, vad ska jag skriva i mitt yttrande?

Jag är 18 år gammal och har haft körkortet i ca 8 månader, har alltså fortfarande prövotid. Jag förstår att jag kommer behövts ta om körkortet men vill såklart få så kort tid som möjligt som jag måste gå körtkortslös. Jag behöver inte bil i mitt arbete men det underlättar då det ibland kan behövas i mitt arbete. Jag kör till och från jobbet varje dag, bor ca 40 min (om jag går) från närmaste busshållplats där bussarna går så pass ofta att jag kan matcha in dom med mina arbetstider. Det är därför väldigt omständigt för mig att ta bussen till jobbet. Är det något som jag tjänar på att nämna?
Jag körde ju även för fort innan jag körde om civilpolisen men det vet ju inte dom om, dom såg och mätte ju bara upp när jag körde om dom. Kan jag då påstå att anledningen till att jag körde i den hastigheten var för att jag gjorde en omkörning? Jag saktade ju ner precis efter så även om inte det var min tankar egentligen så kan det ju sett ut som att det bara var en omkörning. Är det något som Trafikverket bryr sig om eller tänker dom bara att för snabbt är för snabbt, spelar ingen roll om det var omkörning eller inte!
Om någon har något tips eller så får ni jättegärna dela med er då jag ska skicka in det här yttrande så snart som möjligt!

Tack på förhand!!
Sånna som du bör vänta med att ta körkort
Du verkar inte alls ha någon ågren över att du körde för fort, utan bara ledsen över att du inte har kvar ditt körkort. Uppenbarligen kommer du fortsätta bryta mot trafikregler och utsätta dig och andra för fara.
Du behöver skaffa dig lite mognad, och trafikvett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in