Flashback bygger pepparkakshus!
2020-09-02, 17:16
Medlem
GrandMasterFlashs avatar
Finns det någon svensk bank som idag har lite nytänk?

Jag tror att många har samma kriterier:
Det ska gå snabbt (inte en-tre bankdagar)
Det ska vara smidigt (gränssnitt, app och kommunikation)
Det ska vara enkelt (krångla inte till det med bankdosor, pappersarbete etc.)

Vilken är Sveriges mest moderna bank som inte går i samma hjulspår sedan årtionden?
Citera
2020-09-02, 20:33
Moderator
Trixtons avatar
Vad är det som skall gå snabbt? Har man bråttom att föra över pengar till en kompis kan man ju swisha, det går sekundsnabbt dygnet runt. Även en hel del företag tar ju Swish. Man kan köpa en bil och swisha betalningen till bilfirman, till exempel. Mycket vanligt.

Skall man föra över pengar till Bankgiro eller något annat traditionellt så är det väl systemet i sig som är segt, och inte så beroende av vilken bank du använder. Är det en bankdag och man gör betalningen på morgonen så kommer i alla fall pengarna fram samma dag...

När det gäller banksosor så kör väl de flesta traditionella banker med Mobilt Bank-ID som standard nuförtiden? Jag har Swedbank och min fru har Nordea. Jag vet inte när någon av oss använde en bankdosa senast, men flera år sedan lär det vara. Jag tror inte ens att jag har någon.

Det kanske är du som inte har hängt med när bankerna har blivit moderna?
Senast redigerad av Trixton 2020-09-02 kl. 20:35.
Citera
2020-09-02, 21:00
Medlem
Krabbfisks avatar
Kan rekommendera denna sida: https://www.bankbetyg.se/ för att jämföra olika tjänster m.m. mellan banker samt se recensioner.

Jag kör Länsförsäkringar sen ett år tillbaka och är nöjd, smidig app och skönt att kunna skicka meddelanden/ärenden direkt via den istället för att sitta i telefonkö. Kör Mobilt BankID med allt, vet knappt vart jag har bankdosan. Ger ju fördelar också om man även har försäkringar via dom.

Har tidigare haft Danske Bank, Swedbank och Nordea. Swedbank var, åtminstone förr, otroligt efter i webbgränssnittet och sjukt osmidiga när man behövde kontakta kundservice. Fick stresspåslag så fort jag var inloggad på deras sida.

Hade önskat att Avanza erbjöd lönekonto, då hade jag hoppat dit direkt.
Citera
2020-09-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Även en hel del företag tar ju Swish. Man kan köpa en bil och swisha betalningen till bilfirman, till exempel. Mycket vanligt.

Jag kan inte swisha mer än 150’ så urvalet blir ju rätt begränsat för oss med 12” slak.
Citera
2020-09-02, 22:07
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Jag kan inte swisha mer än 150’ så urvalet blir ju rätt begränsat för oss med 12” slak.

Medelsvensson byter in sin gamla bil som en del av betalningen, och dessutom så lånar han ofta till en del av mellanskillnaden, så han klarar sig ganska bra med Swish när det är dags att byta bil.

Har man stor kuk så får man betala bilen med postväxel eller nåt. Det går ju rätt snabbt det också, bara att lämna över, men det kanske inte är så värst modernt.
Citera
2020-09-02, 22:19
Medlem
Vad menar TS med "snabbt"? Överföringar? Bankgiro? Kontakt med rådgivare? Lånelöfte? Privatlån?

Länsförsäkringar är en av dom "nyaste" storbankerna, och har därför relativt moderna system jämfört med många andra. Gjorde även en väldigt stor uppdatering av systemen för 2-3 år sedan. Detta är inget man märker som kund dock. Deras app håller jag som favorit, så kommer själv byta tillbaka när det passar med bolånen.

Ni som säger att ni aldrig använder dosan sedan flera år tillbaka, hur har ni lagt upp ert mobila bankid? Byter ni aldrig telefon? Bankid håller i två år, sedan måste det förnyas. Går ni in på kontoret för att fixa det då eller?

Jag reser tex aldrig utomlands utan bankdosa till en av mina banker (som ligger med passet och reservkreditkortet), då en mobil är ganska skör samt stöldbegärlig.

Men jag kanske är lite yrkesskadad...
Citera
2020-09-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Har man stor kuk så får man betala bilen med postväxel eller nåt. Det går ju rätt snabbt det också, bara att lämna över, men det kanske inte är så värst modernt.
Postväxel har minskat väldigt mycket senaste åren. Nästan enda som använder det flitigt nu för tiden är pensionärer med för mycket pengar på kontot för att få bostadsbidrag mm. Tar ut postväxel och lägger i bankfacket, problemet löst.
Citera
2020-09-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrandMasterFlash
Finns det någon svensk bank som idag har lite nytänk?

Jag tror att många har samma kriterier:
Det ska gå snabbt (inte en-tre bankdagar)
Det ska vara smidigt (gränssnitt, app och kommunikation)
Det ska vara enkelt (krångla inte till det med bankdosor, pappersarbete etc.)

Vilken är Sveriges mest moderna bank som inte går i samma hjulspår sedan årtionden?
Det är den svenska Regeringen som bestämmer att det ska ta flera dagar att genomföra en överföring. Det är Riksbanken som ansvarar för att RIX som är den lösning som används för penningtransaktioner mellan banker. Regeringen har inte gett Riksbanken i uppdrag att arbeta på helger eller kvällar. Av den anledningen så är det tekniskt omöjligt för en bank att göra överföringar från fredag eftermiddag till måndag morgon.

Bankerna har uppfunnit Swish som gör att du som kund uppfattar att överföringen går blixtsnabbt men i själva verket så tar det ibland flera dagar innan själva pengarna flyttas mellan bankerna. Dock inget som påverkar dig som kund.

Ser dock ut att bli förbättringar av RIX i framtiden så att betalningar ska kunna genomföras i realtid. https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/betalningssystemet-rix/

Förr så flyttades pallar med sedlar runt på golvet i bankvalvet mellan de olika bankernas yta. Samma tröghet finns kvar i systemet idag trots att det är digitalt.
Citera
2020-09-07, 07:54
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Ni som säger att ni aldrig använder dosan sedan flera år tillbaka, hur har ni lagt upp ert mobila bankid? Byter ni aldrig telefon? Bankid håller i två år, sedan måste det förnyas. Går ni in på kontoret för att fixa det då eller?

Man kan ju använda Bank-ID på sin gamla telefon för att installera ett på sin nya. Jag har nog inte haft en telefon i mer än två år, så då funkar det. Eller så kan man ha flera telefoner, eller Bank-ID på en surfplatta som man använder för att bekräfta Bank-ID på sin nya telefon. Möjligheterna är oändliga. Någon bankdosa har inte jag använt på länge, det är garanterat mer än fem år sedan i alla fall. Inne på banken har jag inte varit sedan 2010 då jag hade ärende i samband med en bouppteckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in