Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnatorp
Vänta tills mitten av månaden, eller t.o.m. tills 3070 har släppts i oktober.
Priserna på alla andra grafikkort kommer sjunka som stenar eftersom prestandan på 3000-serien ser ut att vara långt bortom vad förväntningarna vad.
Skulle inte förvåna mig om man hittar GTX 1080 för under 2000:- vid det laget.
1060 och 1070, som fortfarande är helt okej grafikkort för 1080p@144Hz i lägre inställningar, kommer bli så billiga att i princip vem som helst i Sverige kommer att ha råd med en ordentlig stationär dator den här vintern. Förmodligen under tusenlappen båda två inom ganska kort.
Tyvärr kommer nog inte 1080 sjunka så mycket som du och vi andra hoppas på. (Har inte skett sådana jättestora prissänkningar vad jag vet de senare kanske 10 åren, i alla fall inte på "premiumkort" från Nvidia. Kan nästan liknas vid att Apples "ajfåner" inte sjunker nämnvärt när Apple släpper ny version.). Men vi kan ju alltid hoppas!
Vi får väl se hur det blir med Nvidia. Tror inte det blir märkbart billigare.
Gällande råd till TS, så tycker jag TS ska avvakta ett litet tag tills 3070 har släppts. Inte direkt för jag anser att TS ska skaffa ett 3070, utan snarare om tidigare generationer prissänks då.
Då kan TS göra en bättre deal tror jag.
TS ska tydligen bygga en helt ny burk, och i så fall rekommenderar jag AMD när det gäller CPU och givetvis moderkort. Har stöd för PCIe 4.x, vilket intel saknar, intel harvar fortfarande på med generation 3.x. Nvidia 3xxx verkar tycka om PCIe4, då jag läst att bandbredden behövs, intel "bottleneckar".
I dagsläget hade jag, om jag var TS hellre satsat på en gedigen CPU och moderkort med PCIe4-stöd, och då en CPU med så många kärnor som är möjligt rent vettigt och ekonomiskt.
Grafikkort så verkar "sweetspot" fortfarande vara GTX1660S, ger väldigt bra allmänprestanda. Funkar till och med okej i 4K. Alternativt att köpa ett begagnat 1080. Alltså ska TS se till att mobo och CPU är "framtidssäkrade", GPU kan man byta till snabbare senare, när priserna förhoppningsvis har fallit. OM man då skaffat "bra" CPU+mobo som stöder PCIe4 och att CPU har hyfsat många kärnor samt trådar. För då kan "baskonfigurationen" funka bra upp till fem år eller ännu längre, enbart grafikkortet "behöver" bytas ut.
Har man snålat in på CPU (för mycket) och valt fel moderkort, kommer det inte att "hjälpa" att byta ut grafikkortet om några år, då flaskhalsen ligger i CPU/mobo.
Bara mina egna erfarenheter genom åren..