2020-09-02, 15:52
Medlem
GrillTeknikers avatar
Fick en påse med chilikrydda inköpt i en "invandraraffär" från en bekant. På påsen står en stor varningsetikett

"VARNING: Måste kokas innan förtäring"

Kan inte hitta något på nätet om exakt vad som kan vara anledningen till varningsetiketten, det enda jag hittar är att kryddor som säljs i Sverige tillåts vara strålbehandlade. Man kan ju tänka sig att dessa inte är det, och att det skulle vara för att ta död på eventuella mikroorganismer som man måste koka den.

Men är det någon som faktiskt vet hur det ligger till med varningsetiketten? Har aldrig sett det på kryddor som jag själv köpt utomlands.
Citera
2020-09-02, 15:55
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Fick en påse med chilikrydda inköpt i en "invandraraffär" från en bekant. På påsen står en stor varningsetikett

Kan inte hitta något på nätet om exakt vad som kan vara anledningen till varningsetiketten, det enda jag hittar är att kryddor som säljs i Sverige tillåts vara strålbehandlade. Man kan ju tänka sig att dessa inte är det, och att det skulle vara för att ta död på eventuella mikroorganismer som man måste koka den.

Men är det någon som faktiskt vet hur det ligger till med varningsetiketten? Har aldrig sett det på kryddor som jag själv köpt utomlands.

Den civiliserade världen (väst) har lite egen syn på hygien... Så är det. Vad är problemet? Ska du promt använda den som avslutande kryddning eller?
Citera
2020-09-03, 21:42
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Den civiliserade världen (väst) har lite egen syn på hygien... Så är det. Vad är problemet? Ska du promt använda den som avslutande kryddning eller?

Nej är bara intresserad av vad det är som kan vara så farligt med okokt chilipulver att de har satt en varningsetikett på den.
Citera
2020-09-03, 21:53
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Nej är bara intresserad av vad det är som kan vara så farligt med okokt chilipulver att de har satt en varningsetikett på den.

Slarv med hygienrutiner äe vad jag kan tänka mig. Nånstans i framställningen följs inte regler som följs i normala länder. Länder i väst alltså. De har väl torka chilifrukterna på trottoaren, vilket betyder en halvmeter från deras toalett, rännstenen
Citera
2020-09-04, 17:57
Medlem
Precis som Hallsakaeft säger så är det pga hygien. Finns klipp på nätet där man ser en fabrik som torkar chilis utomhus där det kryllar av möss. Så min gissning är nog att det inte bara är saker från växtriket i den påsen du har hemma

Här är klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=6Pqe...nosInAustralia
Citera
2020-09-04, 17:59
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimpen87
Precis som Hallsakaeft säger så är det pga hygien. Finns klipp på nätet där man ser en fabrik som torkar chilis utomhus där det kryllar av möss. Så min gissning är nog att det inte bara är saker från växtriket i den påsen du har hemma

Här är klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=6Pqe...nosInAustralia

Aaaaagh Nää usch! Men är nog så med många råvaror från andra länder!
Citera
2020-09-04, 18:09
Avstängd
Varningen finns nog där för att slippa legala problem i andra länder om det skulle finnas t ex Salmonella där, då kan de i domstol hävda att det borde ha tillagats. I Sverige har det ingen betydelse
Citera
2020-09-04, 18:16
Medlem
Står texten på svenska eller engelska?
Citera
2020-09-04, 21:05
Medlem
Ja det är väll antagligen inte radioaktivt så nått fanskap måste man göra med den för att döda ecoli.
Citera
2020-09-05, 10:18
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Är du säker, grilltekniker som signatur ger ju ändå vissa vibbar.

GrillTekniker syftar på att jag är en helvit medelålders man med sofistikerad Webergrill på mitt stora trädäck i tryckimpregnerat. Där grillar jag varje dag under den svenska sommaren, oavsett väderlek. Jag använder såklart lokalproducerat naturbeteskött av högsta kvalité, som jag minutiöst grillar till exakt rätt temperatur - köttet MÅSTE vara blodigt inuti, annars duger det absolut inte som människoföda. Vinterhalvåret spenderar jag med att putsa min dyra grillutrustning, köpa på mig mer avancerat grillteknisk utrustning och när sedan våren närmar sig står jag med tändvätskan redo att grilla vid första tecken på soligt väder. Ni kan ha sett mig i halvåtta hos mig, eller Sveriges mästerkock.

Att inte alla lever sina liv som mig förstår jag inte. Grillat är livet, men det kräver både avancerad utrustning och en grilltekniker som kan hantera den.

Detta förklarar ju också varför jag har problem med att KOKA chilipulvret som jag vill strö på mina fina biffar.
Senast redigerad av GrillTekniker 2020-09-05 kl. 10:22.
Citera
2020-09-25, 23:28
Medlem
Citat:

Japp, det beror på att kryddan kan vara kontaminerad med både det ena och det andra viruset eller bakterien samt att den är importerad från ett land där man inte har koll på hygienrutiner etc. Det är alltså en skitig krydda i bokstavlig bemärkelse. Fåglarna och katterna har bajsat i kryddorna och arbetarna och hundarna har pissat och spottat i kryddorna... MUMS!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in