Citat:
Ursprungligen postat av
xns
Är helt ny på detta med aktier, fonder m.m. och kommer nu låta helt efterbliven, men man måste fråga för att lära sig något. Något återkommande är att folk säger "du slår inte index, väldigt få personer gör det"
Vad exakt menas med detta? För som jag förstår det så går index i genomsnitt upp 8% per år.
Det menas att det är väldigt svårt över tid att välja de aktier i ett index som kommer att gå bättre än sagda index, och undvika att köpa de aktier som kommer att gå sämre.
Säg att det existerar ett smalt index med två aktier, eftersom det bara finns två bolag i denna branch du råkar vara intresserad av att investera i.
Kommer bolag A eller bolag B att gå bäst i framtiden?
Det vet du inte utan att ha gedigen kunskap om både branscherna och i att analysera företag.
Då har du några alternativ, bland annat:
1. Köp index. Du kommer att prestera medel.
2. Chansa. Du har 50% chans att slå index och 50% chans att underprestera. Det är ren slump.
3. Läs vad "experter" tror. Gärna på Flashback.
4. Lär dig branchen och analysera båda företagen grundligt. Det kräver mycket tid och ger ändå inte att du kommer att ha 100% rätt.
Flashbackare som påstår sig slå index har i 999 fall av 1000 aldrig analyserat ett bolag.
Efter att grundligt ha analyserat så måste du också ta hänsyn till att även om du vet att bolag A kommer att lyckas bättre än bolag B så betyder inte det att aktien för bolag A kommer att gå bättre än aktien för bolag B, eftersom aktierna värderas redan efter vad marknaden hoppas på.
Om du tex köper Tesla så måste det bolaget gå fantastiskt bra för att aktien ska fortsätta upp, medan Bosses bilplåt bara behöver undvika hjärtattack för att dubblas.
Citat:
Men om vi tar en fond som t.ex. Swedbank robur ny teknik, som har gått upp 66% på 1 år. Det är ju bra mycket mer än 8%? Så vad är det som är så svårt med att slå index när valfri fond växer mer än 8% per år?
Det kommer du att bli varse när fonden går ner 75%.
Citat:
Uppenbarligen så är det någonting jag missar här, så jag känner mig oerhört dum. Men var snälla och hjälp mig förstå? De flesta fonder / aktier växer ju bra mycket mer än 8% per år? Så vad exakt menas med index, och varför är det svårt att slå dessa fjuttiga 8%?
När du köper en aktie är det någon som säljer den till dig.
Om du är nybörjare så bör du alltid fråga dig varför någon precis sålde den där aktien du just köpte. Vad gjorde att han inte ville ha den?
Kanske går aktier ner ibland?
Folk ruinerar sig på aktier när de tror att de ska göra snabba klipp.
Finns gott om exempel i forumet genom tiderna.