• 1
  • 2
2020-09-04, 21:21
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Men det som känns så svårt är NÄR man skall
gå in på börsen. Kanske 20.000/mån under 24 månader eller nåt liknande.

Men kanske borde avvakta dom eventuella höststormarna och Coronautvecklingen
innan jag går in på börsen

Statistiskt sett är det bäst att gå in med allt på en gång, dock innebär det lite extra volatilitet. Jag skulle antingen sprida det över ca 2 veckor, eller upp till 6 månader för att vänta ut presidentvalet i USA och Coronas utveckling.

Med tanke på att du har 6 + 10 års horisont, och därefter ett hus att sälja, tycker jag att du har någorlunda gott om tid, dock kan det vara en aning riskabelt att lägga allt i en indexfond. Kanske 50% i en indexfond, och resten diversifierat i något mindre riskabelt, t.ex. obligationer?
Citera
2020-09-05, 10:18
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Statistiskt sett är det bäst att gå in med allt på en gång, dock innebär det lite extra volatilitet. Jag skulle antingen sprida det över ca 2 veckor, eller upp till 6 månader för att vänta ut presidentvalet i USA och Coronas utveckling.

Med tanke på att du har 6 + 10 års horisont, och därefter ett hus att sälja, tycker jag att du har någorlunda gott om tid, dock kan det vara en aning riskabelt att lägga allt i en indexfond. Kanske 50% i en indexfond, och resten diversifierat i något mindre riskabelt, t.ex. obligationer?

Jag vet att du har rätt statistlskt när det gäller att gå all-in, Men höstmånaderna har
också statistiskt sämst utveckling. Osäkerhet kring presidentvalet och Corona som du
nämner. Så jag tror nog att jag väntar tills November innan jag går in med en peng.

Tack för ditt svar och ha en fortsatt trevlig helg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in