2020-08-31, 20:39
Medlem
Tja!
Jag vill bygga en ny gamingdator med en budget på 25-30 tusen.
Några råd? Hade uppskattat starkt.
Spelar GTA V och csgo oftast. FarCry då och då.
Senast redigerad av augustraut 2020-08-31 kl. 20:41. Anledning: Glömde omnämna gaming.
Citera
2020-08-31, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av augustraut
Tja!
Jag vill bygga en ny dator med en budget på 25-30 tusen.
Några råd? Hade uppskattat starkt.

Vad ska du ha den till?
Citera
2020-08-31, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Vad ska du ha den till?
Spel.
Citera
2020-08-31, 21:21
Medlem
Nya Nvidia 3090 utannonseras imorgon, pjutta in en sån.
Citera
2020-08-31, 21:32
Medlem
Strongmanx2s avatar
För 25.000kr får du en dator du kan maxa i alla inställningar i många år framöver.
Du kan välja AMD eller Intel, de är likvärdiga i prestanda.
Jag har alltid föredragit Intel.

Mina tips är:
Snåla inte på chassit, du vill ha bra luftflöde.
Snåla inte på GPU eller CPU, resten spelar mindre roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Fearsty
Låter konstigt, du får en bra för 10,000:- Vad är det du egentligen vill ha ut av datorn?
Ursäkta språket, men vad fan innebär en "bra" dator som ska nyttjas till spel?
Har du några tips eller förslag på vilka komponenter TS skall använda för dessa 10.000kr?
Hade du räknat med en färdigbyggd dator eller ska TS bygga den själv?
Har du räknat in operativsystemet i kostnaden?
Citera
2020-08-31, 21:51
Medlem
Bonnatorps avatar
Vänta tills imorgon (1:a september) med att välja grafikkort, då Nvidia antagligen kommer med stadiga nyheter om sitt stora släpp.

Gällande processor, välj AMD om du tror att du kommer att syssla med rendering någon gång, eller typ ha en server igång i bakgrunden utan att det påverkar till vardagsbruk för fem öre.
Även om du vill kunna använda de där hujedamigrackarns så snabba nya SSD:erna som är på gång, för PCIe 4.0.

Om du tror det är mer sannolikt att du nästintill fanatiskt kommer att jaga FPS så är det intel som gäller, då de går att klocka högre och få bättre enkelkärnprestanda med bra kylning.

Minst 1TB SSD, förslagsvis 500GB 970EVO för Windows och 1-2TB Kingston A2000 eller bättre TBW för spelen.
Minst 750W guldklassat nätaggregat.
Absolut minimum 16GB RAM-moduler på 3200 eller 3600MHz. Corsair Vengeance 3200Mhz 2x32GB kan annars vara ett riktigt prisvärt kit du kan satsa på om du vill ha rejäla mängder för RAM-cache och allt vad det heter. Riktigt trevligt om man har en separat SSD för endast spel.

Vill du spara en liten slant och kör på AMD så duger Pure Rock gott och väl som kylare, men Dark Rock Pro eller D14 kan vara alternativ om du vill ha det knäpptyst från allt utom grafikkortet.
Om du väljer Intel, ta en D15-kylare eller Dark Rock Pro 4.
Citera
2020-08-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Nya Nvidia 3090 utannonseras imorgon, pjutta in en sån.
Alright!
Citera
2020-08-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
För 25.000kr får du en dator du kan maxa i alla inställningar i många år framöver.

Mina tips är:

Har du några tips eller förslag på vilka komponenter TS skall använda för dessa 10.000kr?
Tack för svar!
Citera
2020-08-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Vänta tills imorgon (1:a september) med att välja grafikkort, då Nvidia antagligen kommer med stadiga nyheter om sitt stora släpp.

Gällande processor, välj AMD om du tror att du kommer att syssla med rendering någon gång, eller typ ha en server igång i bakgrunden utan att det påverkar till vardagsbruk för fem öre.
Även om du vill kunna använda de där hujedamigrackarns så snabba nya SSD:erna som är på gång, för PCIe 4.0.

Om du tror det är mer sannolikt att du nästintill fanatiskt kommer att jaga FPS så är det intel som gäller, då de går att klocka högre och få bättre enkelkärnprestanda med bra kylning.

Minst 1TB SSD, förslagsvis 500GB 970EVO för Windows och 1-2TB Kingston A2000 eller bättre TBW för spelen.
Minst 750W guldklassat nätaggregat.
Absolut minimum 16GB RAM-moduler på 3200 eller 3600MHz. Corsair Vengeance 3200Mhz 2x32GB kan annars vara ett riktigt prisvärt kit du kan satsa på om du vill ha rejäla mängder för RAM-cache och allt vad det heter. Riktigt trevligt om man har en separat SSD för endast spel.

Vill du spara en liten slant och kör på AMD så duger Pure Rock gott och väl som kylare, men Dark Rock Pro eller D14 kan vara alternativ om du vill ha det knäpptyst från allt utom grafikkortet.
Om du väljer Intel, ta en D15-kylare eller Dark Rock Pro 4.
Okej! Tack för svar!
Citera
2020-08-31, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2

Mina tips är:

Han skrev ju faktiskt att han vill bygga en ny Sen så kostar Windows 10 typ 200:- om man köper key. CSGO och GTA är knappast tunga spel och 10k borde räcka gott för dessa titlar. Men visst jag personligen hade nog satsat på runt 14k kanske då det får plats i budgeten utan problem
Citera
2020-08-31, 22:25
Medlem
Så för 30K hade jag byggt denna rigg:

GPU: Nvidia 3090 ca 16k (pris ej fastställt) Dyr som stryk men ryktas fin prestanda och 24GB VRAM.

GPU: Nya AMD som kommer i höst. Namn blir kanske Ryzen 4900x. Kör AMD, Intel är fan stendött. De försöker leva på att de har bättre prestanda i gaming, men oklart om de ens har det. AMD krossar Intel i allt annat. Ca 6k.

Chassi: Valfritt. 3090 kommer vara ett gigantiskt kort som drar mycket ström, så bäst att välja nåt med bra luftflöde. Ca 1.5k.

PSU: Nåt Corsair Gold. Minst 800W pga föregående anledning. Kanske värt att vänta på nya PSUs, 3090 kommer att ha 12 pin connector som inte är vanligt idag. Ca 1.5k.

Moderkort: Nåt nice från ASUS som kommer. Ca 2k.

Minne: Samsung M2 1TB borde duga. Om du vill så kan du köpa en på typ 250GB för Windows och en på 1TB för spel, skönt när man vill ominstallera Windows utan att tänka så mycket, samt att det är lite mindre risk att nåt kraschar. Ca 2-3k beroende på vilken lösning.

Det blir 29-30k, för resterande slantar så kan du köpa några Noctua fläktar, tystaste på marknaden. Inge jävla RGB bara, varenda slant ska in i prestanda

Med den datorn kommer du k*ulla sönder varenda spel.
Citera
2020-09-01, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Så för 30K hade jag byggt denna rigg:

GPU: Nvidia 3090 ca 16k (pris ej fastställt) Dyr som stryk men ryktas fin prestanda och 24GB VRAM.

GPU: Nya AMD som kommer i höst. Namn blir kanske Ryzen 4900x. Kör AMD, Intel är fan stendött. De försöker leva på att de har bättre prestanda i gaming, men oklart om de ens har det. AMD krossar Intel i allt annat. Ca 6k.

Chassi: Valfritt. 3090 kommer vara ett gigantiskt kort som drar mycket ström, så bäst att välja nåt med bra luftflöde. Ca 1.5k.

PSU: Nåt Corsair Gold. Minst 800W pga föregående anledning. Kanske värt att vänta på nya PSUs, 3090 kommer att ha 12 pin connector som inte är vanligt idag. Ca 1.5k.

Moderkort: Nåt nice från ASUS som kommer. Ca 2k.

Minne: Samsung M2 1TB borde duga. Om du vill så kan du köpa en på typ 250GB för Windows och en på 1TB för spel, skönt när man vill ominstallera Windows utan att tänka så mycket, samt att det är lite mindre risk att nåt kraschar. Ca 2-3k beroende på vilken lösning.

Det blir 29-30k, för resterande slantar så kan du köpa några Noctua fläktar, tystaste på marknaden. Inge jävla RGB bara, varenda slant ska in i prestanda

Med den datorn kommer du k*ulla sönder varenda spel.

Hora, jag glömde RAM. Snåla in lite på moderkort och lite av det andra, leta rabatter på chassi mm så kan du nog få loss ca 2k på 32GB minne. Corsair kan funka. Undvik typ Gskill och andra Kina-märken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in