2020-08-31, 14:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Om det finns några kemister eller andra insatta här i forumet önskar jag få svar på en kort fråga - vill EJ ha svar från självutnämnda experter på kosttillskott, tack på förhand.

Min fråga är om det är dåligt att preparera proteindrinkar genom att blanda vassleprotein (Whey 80) med t.ex. mjölk/kvarg/vatten och låta blandningen vara ett par timmar innan man dricker det? Finns en risk att proteinet i någon av tillsatserna bryts ner innan förtäring, eller är näringsinnehållet intakt?

Det proteinpulvret som används är Whey 80:
https://www.gymgrossisten.com/whey-80-1-kg/585R.html

Med andra ord, är det bättre att dricka blandningen precis efter den är färdig eller är det ok att låta den stå - i så fall, finns ett max antal timmar innan proteinet påverkas? I så fall, hur sker denna process?
Citera
2020-08-31, 15:07
Medlem
Du kommer nog få svar från en massa. "Kostexperter", diet- o träningscoacher. Lyssna inte på dem,

Det rör sig om väldigt komplicerade processer, som är alldeles för omfattande för att gå in på i detalj i här (tar för mkt tid). Googla proteolys, o. läs om proteaser så blir du klokare. Bl.a. lågt pH o hög temperatur främjar spjälkningen av proteiner, men mkt annat spelar in, genom direkt enzympåverkan.
Citera
2020-08-31, 15:31
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2
Du kommer nog få svar från en massa. "Kostexperter", diet- o träningscoacher. Lyssna inte på dem,

Det rör sig om väldigt komplicerade processer, som är alldeles för omfattande för att gå in på i detalj i här (tar för mkt tid). Googla proteolys, o. läs om proteaser så blir du klokare. Bl.a. lågt pH o hög temperatur främjar spjälkningen av proteiner, men mkt annat spelar in, genom direkt enzympåverkan.

kan du som kunnig inte vara jättesnäll och ge oss ett svar gällande rumstemperatur i och medelhårt vatten?
Citera
2020-08-31, 15:46
Medlem
Intressant frågeställning, följer tråden.
Citera
2020-08-31, 16:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Jag vet, därav att jag valde att posta i kemiforumet och ej i kosttillskott. Min fråga rör dessutom den rent kemiska processen, huruvida nedbrytning sker eller ej.

Kort sammanfattat, skulle du kunna säga om proteinet bryts ner eller ej om man preppar en proteindrink?
Citera
2020-08-31, 16:42
Medlem
Det finns alltid bakterier i mjölk, kvarg och vatten. I extremt liten skala kommer det ske en surningsprocess och proteinkoagulering.

Men i kylskåp några timmar är förändringen inte ens mätbar om du använder produkter från affären. Har du egen varm mjölk direkt från kon blir det intressantare.

Ta mina påståenden med en nypa salt då jag är självutnämnd fäbodjänta.
Citera
2020-08-31, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag vet, därav att jag valde att posta i kemiforumet och ej i kosttillskott. Min fråga rör dessutom den rent kemiska processen, huruvida nedbrytning sker eller ej.

Kort sammanfattat, skulle du kunna säga om proteinet bryts ner eller ej om man preppar en proteindrink?

För att göra det väldigt enkelt, utan ngr som helst kemi-diskussioner, så säljs whey-80 i 33 cl flaskor. Av detta kan man dra slutsatsen att proteinhalten sannolikt inte avtar nämnvärt i löslig form. Iom att du blandar ditt pulver själv så blir det ffa hygien o bakterietillväxt du bör tänka på när du ställer in din batch i kylen. Så med rena kärl så håller den sig säkert i minst ett par dygn i kylen.
Citera
2020-08-31, 20:24
Medlem
Citat:
Om det finns några kemister eller andra insatta här i forumet önskar jag få svar på en kort fråga - vill EJ ha svar från självutnämnda experter på kosttillskott, tack på förhand.

Min fråga är om det är dåligt att preparera proteindrinkar genom att blanda vassleprotein (Whey 80) med t.ex. mjölk/kvarg/vatten och låta blandningen vara ett par timmar innan man dricker det? Finns en risk att proteinet i någon av tillsatserna bryts ner innan förtäring, eller är näringsinnehållet intakt?

Det proteinpulvret som används är Whey 80:
https://www.gymgrossisten.com/whey-80-1-kg/585R.html

Med andra ord, är det bättre att dricka blandningen precis efter den är färdig eller är det ok att låta den stå - i så fall, finns ett max antal timmar innan proteinet påverkas? I så fall, hur sker denna process?

Duger svar från självutnämnd expert i kemi?

Jag skulle inte tro att det är någon större fara. Vassle produceras som en biprodukt i osttillverkning. Mjölken har "misshandlats" en tid innan man separerar ut vasslen och om vasslet har överlevt den processen så skall den nog klara sig ett par timmar i kylen också.
Citera
2020-08-31, 23:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Duger svar från självutnämnd expert i kemi?

Jag skulle inte tro att det är någon större fara. Vassle produceras som en biprodukt i osttillverkning. Mjölken har "misshandlats" en tid innan man separerar ut vasslen och om vasslet har överlevt den processen så skall den nog klara sig ett par timmar i kylen också.

Oklart var gränsen går för att få kalla sig expert men om du har någon form av utbildning/färdigheter i ämnet kan du nog mer än jag då jag sysslar med andra saker än kemi.

Ok, men det finns inte andra ämnen/bakterier/etc. i t.ex. kvarg och mjölk som kan påverka proteinet?

Alt., säg att jag blandar en vätska bestående av såväl vassleprotein som protein från mjölk och kvarg - kan någon av dessa proteinkällor brytas ner vid kontakt med de andra tillsatserna?
Citera
2020-08-31, 23:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
För att göra det väldigt enkelt, utan ngr som helst kemi-diskussioner, så säljs whey-80 i 33 cl flaskor. Av detta kan man dra slutsatsen att proteinhalten sannolikt inte avtar nämnvärt i löslig form. Iom att du blandar ditt pulver själv så blir det ffa hygien o bakterietillväxt du bör tänka på när du ställer in din batch i kylen. Så med rena kärl så håller den sig säkert i minst ett par dygn i kylen.

Ok, men säg att jag köper vassleprotein som rent pulver samt blandar själv med mjölk och kvarg. Vad är det för ev. nedbrytningsprocess som skulle kunna ske av proteinet och hur lång tid skulle det kunna ta om vätskan placeras i kylen?
Citera
2020-09-01, 07:15
Medlem
Citat:
Ok, men säg att jag köper vassleprotein som rent pulver samt blandar själv med mjölk och kvarg. Vad är det för ev. nedbrytningsprocess som skulle kunna ske av proteinet och hur lång tid skulle det kunna ta om vätskan placeras i kylen?
Du får inga exakta svar eftersom det inte finns någon forskning. En fingervisning om tiden kan du forska fram själv genom att analysera smak, färg och konsistens så länge du vågar. Jag gissar att hållbarheten näringsmässigt på proteinerna i stort är längre än vad mjölken är tjänlig. Även koagulerat protein är protein.
Citera
2020-09-01, 11:20
Medlem
Citat:

Jag tror precis som ovan nämnda svar att du inte kan få ett tydligt svar om det inte görs specifika analyser på just den produkten i fråga. Det enklaste du kan göra är att skriva till tillverkaren, ej grossisten, för de måste ju ha tsstat det. Enligt en snabb googling av uppblandade proteinpulver så är det stabilt 72 timmar, men det gällde inte specifikt just ditt pulver. Lycka till o återkoppla gärna vad du får för svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in