Citat:
Ursprungligen postat av
spruttis
Tack!
Det jag specifikt letar efter är lagtext som faststlår att ett barn till svensk medborgare automatiskt blir svensk medborgare vid födsel. Samt, utdrag ur föräldrabalken vad gäller vårdnad. Är som du kanske nu förstår utlandssvensk och har ställt modern inför rätta för barnmisshandel. Dock så skiljer sig framförallt lagen om vårdnad där jag bor, i vissa fall går vårdnad till moderns familj, istället för en biologiska fadern. Riktigt bedrövlig situation och allt jag vill är att få min barn i säkerhet och hem till Sverige.
Inledningsvis vill jag börja med att beklaga över din situation.
Vad det gäller den i svensk rätt lagstadgade principen om Jus sanguinis återfinns denna i Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap (observera här att olika regler gäller för barn födda före respektive efter 1 April 2015.) Det du beskriver, att barn till en svensk medborgare automatiskt och utan begränsning blir svenska medborgare vid födsel gäller bara för barn födda efter 1 April 2015. För barn födda före det datumet gäller att ni måste ha varit gifta, om ni inte var det: att barnet är fött i Sverige eller att modern är Svensk medborgare. Nåväl, den informationen har du säkert tagit till dig.
I översättningsväg har jag tyvärr inte kommit närmare än att hitta en inofficiell översättning inkluderat ändringar till och med 2006:
http://data.globalcit.eu/NationalDB/docs/SWE%202001%2082%20(as%20of%202006,%20English).pdf
Jag misstänker att ovanstående inte är särskilt mycket värd för dig, men jag undrar om inte ett fastställande av dina barns svenska medborgarskap kan ombesörjas av ambassaden/UD?
Vad det gäller föräldrabalken så har jag inte hittat något översättningsmässigt men jag ställer mig här frågande till hur det eventuellt skulle underlätta din situation. Min grundtanke är väl att landet i fråga inte fäster någon särskild vikt vid vad vi i Sverige har föreskrivet rörande vårdnadsfrågor?
Hur som helst, för övrig rättslig rådgivning kring din situation (som jag kan bidra med i högst begränsad utsträckning) krävs det dock att du redogör mer utförligt över situationen - framför allt vilket land det rör sig om. Här förstår jag naturligtvis om du av anonymitetsskäl inte är särskilt pigg på det.