2020-08-31, 08:16
Medlem
Hej,

Som många andra här funderar jag på bygga en ny dator.
Den jag har idag fungerar ok till mycket men är ca 5-6 år gammal när det kommer till processor och grafikkort.

Min budget: 20.000
Krav: mini-ITX
Ändamål: Allmänt spelande - spelar som regel inte de senaste spelen på datorn men skulle gärna vilja göra det, däremot så behöver inte grafiken vara den bästa så länge spelet flyter på bra.
Skärm och tillbehör har jag redan.

Jag har byggt ihop ett paket hos Inet så allt ska "passa" men frågan är om det är balanserat; https://www.inet.se/datorbygge/b1180317/asdf

Det var lite förlänge sedan jag var insatt i detta och det är även därför jag ber om råd nu
Processor och grafikkort är väl det som är tuffast att besluta sig om men någon vänlig där ute kanske kan se över mitt paket och se om det är något som är helt galet.

EDIT: Glömde även att fråga om det finns något att snyggt chassi i ca samma prisklass som NXZT 210 - har inget behov för glas eller RGB.

/R
Citera
2020-08-31, 08:57
Medlem
Bonnatorps avatar
Nvidia släpper rätt så sannolikt specifikationer på sina grafikkort imorgon, eller släpper rentav grafikkorten redan då. Vänta till dess med allt för noggranna detaljval.

Om du inte är väldigt säker på att du prompt kommer att ha 128GB RAM i datorn framöver så är det ett bättre val att köpa 2x16GB RAM istället. Förslagsvis 3200MHz då de tenderar att vara billigast nuförtiden, men även 3600MHz har jag sett i väldigt nära prisklass.

Och även om du kommer att ha 128GB RAM i datorn, och inte kommer att köpa ytterligare en 32GB modul väldigt snart så vinner du prestandamässigt på att använda båda minneskanaler redan från första början.
Allt som oftast så räcker 32-64GB mycket väl, och kan kompletteras med Optane som arbetsminne om du behöver större mängder. Finns inte en suck i världen att du kommer i närheten av 64GB användning vid spelande närmsta fem åren, utom en viss raytracingmod för minecraft jag stötte på för ett tag sedan som ändå gjorde spelet så tungdrivet att det var ospelbart.
Har personligen 64GB i datorn, och det enda jag kan tänka mig att göra med mer är att använda det som RAM-cache för SSD:n jag har alla spel på. Redan nu så är lite mindre än hälften ändå avsatt till RAM-cache.
Fotogrammetrirenderingen skulle en Optane 4801X eller 905P som virtuellt RAM duga gott och väl till.

Vattenkylning hjälper föga på Ryzenprocessorerna. Det är knappt någon mening att överklocka dem manuellt eftersom internkylningen ändå inte hinner ikapp, och en Pure Rock i välventilerat chassi räcker egentligen gott och väl för 3800X.
Tar du en Dark Rock Pro eller Noctua D14/15 blir det definitivt tystare än med färdig vattenkylning.

Så vänta åtminstone tills Nvidia eller AMD släppt sina nya kort, ta två RAM-moduler istället för en, och välj istället luftkylning för processorn om du inte jättegärna vill att moderkortet ska synas.
Hade det varit Intel hade det varit en annan sak, men de lättare Ryzenprocessorerna (som inte är 3900X/3950X) har ganska ödmjuka behov innan den stenhårda betongväggen som överklockning stöter på.

Edit: Ja nu såg jag ju att det var Mini-ITX som var på tapeten.
Då är AIO förstås väldigt användbart.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-08-31 kl. 09:12.
Citera
2020-08-31, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nvidia släpper rätt så sannolikt specifikationer på sina grafikkort imorgon, eller släpper rentav grafikkorten redan då. Vänta till dess med allt för noggranna detaljval.

Om du inte är väldigt säker på att du prompt kommer att ha 128GB RAM i datorn framöver så är det ett bättre val att köpa 2x16GB RAM istället. Förslagsvis 3200MHz då de tenderar att vara billigast nuförtiden, men även 3600MHz har jag sett i väldigt nära prisklass.

Och även om du kommer att ha 128GB RAM i datorn, och inte kommer att köpa ytterligare en 32GB modul väldigt snart så vinner du prestandamässigt på att använda båda minneskanaler redan från första början.
Allt som oftast så räcker 32-64GB mycket väl, och kan kompletteras med Optane som arbetsminne om du behöver större mängder. Finns inte en suck i världen att du kommer i närheten av 64GB användning vid spelande närmsta fem åren, utom en viss raytracingmod för minecraft jag stötte på för ett tag sedan som ändå gjorde spelet så tungdrivet att det var ospelbart.

Vattenkylning hjälper föga på Ryzenprocessorerna. Det är knappt någon mening att överklocka dem manuellt eftersom internkylningen ändå inte hinner ikapp, och en Pure Rock i välventilerat chassi räcker egentligen gott och väl för 3800X.
Tar du en Dark Rock Pro eller Noctua D14/15 blir det definitivt tystare än med färdig vattenkylning.

Så vänta åtminstone tills Nvidia eller AMD släppt sina nya kort, ta två RAM-moduler istället för en, och välj istället luftkylning för processorn om du inte jättegärna vill att moderkortet ska synas.
Hade det varit Intel hade det varit en annan sak, men de lättare Ryzenprocessorerna (som inte är 3900X/3950X) har ganska ödmjuka behov innan den stenhårda betongväggen som överklockning stöter på.

Edit: Ja nu såg jag ju att det var Mini-ITX som var på tapeten.
Då är AIO förstås väldigt användbart.

Tack för snabbt svar.

Angående RAM så finns det enbart plats för 2 st. Det var egentligen därför jag valde en 32GB pinne direkt, men den kan fort ändras till ett rimligare 2x16GB med bättre hastighet.

Ja, som du såg så är det ju m-itx och tror AIO blir lättare att arbeta med plus lite bättre luftflöde.

Okej, så grafikkort bör väntas på till senare i veckan. Men kommer jag inte ihåg helt fel så lär nyheterna vara så pass dyra att jag själv inte tycker det är riktigt värt det. Jag valde GeForce RTX 2060 6GB nu för att jag inte hittade något annat runt den prisen men ser nu att även ett Radeon RX 5700 XT 8GB passar. Prisskillnaden är just nu inte speciellt stor och RX 5700 ser väl något bättre ut på pappret?

Följdfråga på processorn; är det värt att gå upp på en Ryzen 9 3900X 3,8Ghz 70mb? drygt 1100 kr extra.
Citera
2020-08-31, 09:49
Medlem
Bonnatorps avatar
Aah, jajusteja. ITX har bara två ramplatser ja.

Beroende på användningsområde så är en 3900X förmodligen väldigt värt det, men bara om du faktiskt får användning av den extra prestandan med en massa krävande bakgrundsprocesser eller renderingar.
De lilla extra frekvensökningen per kärna är inte värd det för att spela.
Men om du överväger en starkare processor så skulle jag nog hellre rekommendera en 3600 eller 3700X nu (3600 orkar med helt okej, kanske lite tajt om du ska göra MS Flight simulator), och en toppmodell i 4000-serien när de släppts, eftersom det antagligen blir sista AM4-processorn.
Citera
2020-08-31, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Aah, jajusteja. ITX har bara två ramplatser ja.

Beroende på användningsområde så är en 3900X förmodligen väldigt värt det, men bara om du faktiskt får användning av den extra prestandan med en massa krävande bakgrundsprocesser eller renderingar.
De lilla extra frekvensökningen per kärna är inte värd det för att spela.
Men om du överväger en starkare processor så skulle jag nog hellre rekommendera en 3600 eller 3700X nu (3600 orkar med helt okej, kanske lite tajt om du ska göra MS Flight simulator), och en toppmodell i 4000-serien när de släppts, eftersom det antagligen blir sista AM4-processorn.

Sitter väldigt sällan med något annat i bakgrunden, skulle eventuellt vara Spotify eller liknande och renderingar håller jag inte på med.

Men förstår jag dig rätt att du rekommenderar mig att gå från 3800X till 3700X? (3600 går bort eftersom du skriver att en orkar med helt okej, vill ha en som orkar med bra ) Vilka fördelar har 3700X jämnfört med 3800X?

Men låt oss säga att det jag max vill lägga på en processor är ca 5500 kr, det är inget måste att ha AMD så Intel fungerar också om dom har en proccessor som är bättre inom samma prisklass.
Citera
2020-08-31, 10:11
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
Sitter väldigt sällan med något annat i bakgrunden, skulle eventuellt vara Spotify eller liknande och renderingar håller jag inte på med.

Men förstår jag dig rätt att du rekommenderar mig att gå från 3800X till 3700X? (3600 går bort eftersom du skriver att en orkar med helt okej, vill ha en som orkar med bra ) Vilka fördelar har 3700X jämnfört med 3800X?

Men låt oss säga att det jag max vill lägga på en processor är ca 5500 kr, det är inget måste att ha AMD så Intel fungerar också om dom har en proccessor som är bättre inom samma prisklass.
3700X är billigare och orkar med allt som normalt folk sysslar med med god marginal.
Den lilla prestandaökning man får på att välja en 3800X istället får man mycket mer av om man väljer intel istället, förutsatt att man överklockar och har biffig kylning.
Citera
2020-08-31, 10:33
Medlem
Thathappened22s avatar
Förstår inte folk som insisterar på chassin mindre än midtower. Bor du i en koja? Krångla med utrymme, riskerar dålig airflow och problem med expansion senare.
Citera
2020-08-31, 12:03
Medlem
När du beskriver va du ska ha datorn till förstår jag inte varför du ska lägga 20k på den.

https://komponentkoll.se/bygg/HrUuk Skulle gott och väl räcka till din beskrivning.

även denna är nog lite overkill. skulle kunna spara nån tusenlapp till på grafikkortet om du vill typ ett 5600xt skulle räcka. Ska du spela i 1440p skulle jag nog behålla 5700xt dock.
Citera
2020-08-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nesroF
När du beskriver va du ska ha datorn till förstår jag inte varför du ska lägga 20k på den.

https://komponentkoll.se/bygg/HrUuk Skulle gott och väl räcka till din beskrivning.

även denna är nog lite overkill. skulle kunna spara nån tusenlapp till på grafikkortet om du vill typ ett 5600xt skulle räcka. Ska du spela i 1440p skulle jag nog behålla 5700xt dock.

Tack så mycket! Vill hellre göra det overkill upp till 20K istället för att ha en som "räcker" och spara några tusenlappar. Även om jag idag inte spelar dom senaste spelen (omöjligt med det jag använder nu) så vill jag fortfarande ha den möjligheten, idag är det t.ex oaktuellt att spela MS Flight Simulator men jag skulle inte ha något emot att kunna göra det
Citera
2020-08-31, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
Tack så mycket! Vill hellre göra det overkill upp till 20K istället för att ha en som "räcker" och spara några tusenlappar. Även om jag idag inte spelar dom senaste spelen (omöjligt med det jag använder nu) så vill jag fortfarande ha den möjligheten, idag är det t.ex oaktuellt att spela MS Flight Simulator men jag skulle inte ha något emot att kunna göra det

Du är långt över speccsen för att köra flightsimulator med denna burk. eventuellt att du byter upp dig till 32gb i ram om vill vara helt säker men du är fortfarande en bra bit under 20k du skulle även kunna gå upp till en 8 kärnig processor och hålla dig en bra bit under 20k.
Citera
2020-08-31, 13:04
Medlem
men om du nu promt vill lägga 20k.
https://komponentkoll.se/bygg/LbZJK
Citera
2020-08-31, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nesroF
men om du nu promt vill lägga 20k.
https://komponentkoll.se/bygg/LbZJK

haha, tack! Måste ju självklart inte hamna på exakt 20K

Med lite små ändringar så som extra HDD och CPU fläkt så hamnar vi på 18K som också är något jag förhoppningsvis kan leva med något år iaf

https://komponentkoll.se/bygg/ciPoV
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in