2020-08-30, 02:44
Medlem
Hej,

Har 900k på två olika nichebankers sparkonton online med ca 0,9% ränta. Minimalt såklart men velat spara med hög säkerhet tidigare då jag tidigare planerat för framtida bostadsköp.

Däremot börjar jag tvivla på ifall jag verkligen ska köpa bostadsrätt närmsta två åren då jag klarar mig rätt bra i hyresrätten.

Så frågan är, nu när jag vill få pengar att iaf växa lite, hur borde jag investera sparpengarna?
Citera
2020-08-30, 08:37
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Hej,

Har 900k på två olika nichebankers sparkonton online med ca 0,9% ränta. Minimalt såklart men velat spara med hög säkerhet tidigare då jag tidigare planerat för framtida bostadsköp.

Däremot börjar jag tvivla på ifall jag verkligen ska köpa bostadsrätt närmsta två åren då jag klarar mig rätt bra i hyresrätten.

Så frågan är, nu när jag vill få pengar att iaf växa lite, hur borde jag investera sparpengarna?

Har du en sparhorisont på två år är det sparkonto som gäller. Pratar vi 5-10 år kan du börja titta på aktiefonder.
Citera
2020-08-30, 08:46
Medlem
D45Ks avatar
Hade du haft dina 1.8 mil i säg Investor så hade du haft en utdelnng 2020 på 32000.
Citera
2020-08-30, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Hej,

Beror på tror du att ditt jobb är säkrat eller finns det risk att du går utan arbete ett tag?
Exempel jobbar du inom vården kan du ta lite högre risk då jobb finns i överflöd men jobbar du inom restauarang kanske man ska lägga sig lite mer säkert.

Men mitt tips med den lilla informationen vi har är kanske att du bör kolla på att lägga pengarna i olika "korgar" ett exempel är att hitta brede indexfonder som är en korg för sparande 10 år o uppåt sedan en korg med likvida medel ifall det oväntade händer.
Sen vet jag inte hur mkt domedagsprofet du är men jag gillar o lägga mig i lite säkrare tillgångar som guld också men över tid ger det ingen bra avkastning men känns tryggt när det svajjar på marknaden.

Bostad är okej också jag bor i en etta avgift på cirka 3k hade jag hyrt denna hade det kostat mig cirka 9k i månaden så efter 10 år har jag sparat 720k för att "äga" mitt boende.
Citera
2020-08-30, 14:11
Medlem
Vill du ha tips får du delge relevant information.

Sparhorisont, förväntad avkastning, syftet med sparandet, risktolerans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in