Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-22, 12:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kollade vart familjen bodde och med tanke på närheten till Tjärna Ängar så hade inte jag släppt ut mina ungar utan polisbeskydd och skottsäkra västar.
Citera
2023-05-22, 14:13
Medlem
DenFlygandeGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Även fast det är ett aktuellt kriminalfall så passar tråden inte i ABoK så jag får väl posta den här.

Årets föräldrar: Lät sina barn i 7-12 årsåldern gå själva till affären (Borlänge)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rA04Va/skulle-kopa-godis--blev-slagna-och-bestulna-av-andra-barn

Vad tänker man med när man skickar iväg sina så unga barn till affären i en stad som Borlänge som har haft sådan omfattande invandring?

Man hoppas väll på nått. Bor själv i en förort utanför Stockholm. Ingen fara här. Bara någon handgranat och så.
Citera
2023-05-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Fantastiskt ofantastiskt Sverige blivit.

När 12-åringen blev mördad så ifrågasatte vänstermobben hur man tillät den lilla tjejen vara ute så sent.

När danska politiker brände en liten bok som gjorde att islamisterna i Sverige eldade upp allt i sin väg så beskylldes danskarna för bränderna och upploppen.

Då man skickar iväg barn att köpa godis och de sedan blir rånade så är det föräldrarnas fel som lät de stackars barnen gå och köpa godis.

Nä hörrni.
Detta köper jag inte.
Nej. Sluta hitta på. Det var ni från högerkanten som satt på nätet och ifrågasatte varför hon var utomhus. Jag är vänster och var jäkligt tydlig med, och skrev emot många, att normala barn smiter ut eller kan vara ute sent sommarkvällar i Sverige. Nu kanske jag inte syftade på utan vuxna i närheten men det är ovidkommande. Finns få friska svenskar som aldrig varit ute sent när de börjar i gymnasiet. Då menar jag självklart inte, ute sent och härja i gäng, utan ute för att det lite spännande, smitit ut, familjen grillar osv.

Hitta inte på så mycket skit. Lögner blir inte sanna bara för att fantasierna oftast klarar sig på att de står oemotsagda.

Givetvis ska polis och väktare köra bort ungdomar som häckar utanför butikerna och ger sig på yngre barn eller andra kunder. Ingången till mataffären är inte till för någon annan än de som ska handla.
Citera
2023-05-22, 14:22
Medlem
Man ska låta sina barn börja träna boxing eller liknande vid 4-5års åldern så att dom klarar sig enklare godis- eller glasshandlanden några år senare i sina bostadsområden...mina ungar brukar slå på käften alla stöddiga gängmedlemmar nu när dom är i 20 års åldern.. eftersom jag är finne så räknar man mina barn som invandrare...
Citera
2023-06-18, 00:18
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Nej. Sluta hitta på. Det var ni från högerkanten som satt på nätet och ifrågasatte varför hon var utomhus. Jag är vänster och var jäkligt tydlig med, och skrev emot många, att normala barn smiter ut eller kan vara ute sent sommarkvällar i Sverige. Nu kanske jag inte syftade på utan vuxna i närheten men det är ovidkommande. Finns få friska svenskar som aldrig varit ute sent när de börjar i gymnasiet. Då menar jag självklart inte, ute sent och härja i gäng, utan ute för att det lite spännande, smitit ut, familjen grillar osv.

Hitta inte på så mycket skit. Lögner blir inte sanna bara för att fantasierna oftast klarar sig på att de står oemotsagda.

Givetvis ska polis och väktare köra bort ungdomar som häckar utanför butikerna och ger sig på yngre barn eller andra kunder. Ingången till mataffären är inte till för någon annan än de som ska handla.
Nu är du grovt OT men det var främst vänstern som la skulden på Ada eller vad den 12 åriga horan hette.
Citera
2023-06-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Kan nån förklara för mig, jag måste missat nåt i denna story som gör alla så upprörda.

En unge stjäl godis av en annan. Ja. Hänt i alla tider på alla skolgårdar osv.

Var det nå hot eller knuffar också? Vad mer? Knivar, skjutvapen ???

Måste va nåt jag missat i denna story för annars lever vi i ett ganska oskyldigt samhälle när detta blir upprörande rubriker överallt, trots allt.

Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Vad är problemet. Ett par ungar fick gå själv till mataffären. Dessutom var den äldsta så gammal som 12 år.

När jag var liten var jag ute själv från tidig ålder. Många andra barn med mig var det. Man lekte ute på gården med andra ungar och var tvungen att komma hem klockan 19-20. Jag var i dagisålder, typ 4-5 år gammal. Man gick själv till den lokala matbutiken och kiosken och handlade godis.

När man kom upp i skolålder var man ute och rörde sig i samhället. Man gick eller cyklade till skolan själv. Åkte in till stan själv med bussen med kompisar eller cyklade långa sträckor.

Självklart ska barn i den åldern kunna röra sig ute utan att ha en förälder som följer efter hela tiden. Med det sagt är det inte alltid lull-lull. Det finns en massa faror därute som man måste lära sig att uppmärksamma. Så på ett sätt kan det till och med vara bra att de blev utsatta. Man ska nog överväga att lära sina ungar våld och att försvara sig själva också. Det är inte bra att uppfostra sina barn i skyddad verkstad. Det kommer uppstå ytterligare problem när de ändå börjar röra sig ute själva i tonåren, om de inte förberetts på vad som kommer.

Kloka inlägg
Självklart skall barn kunna gå till affären som de alltid gjort.
Att överbeskydda barn är inte bra då fattar de inte farorna och bara blir naiva då de kommer ut ensamma, de måste lära sig se farorna.
Visst hände det mycket mer idag, men vi kan inte låsa in oss för det.

Skulle du bli rånad så får du val stå ut med det, sannolikt har du själv röstat fpå ett parti som ville ha det så här. Händer det inget mer än själva rånet så får du vara glad.
Jag blev själv mer eller mindre misshandlad på 60-talet i skolan, så det va inte helt lugnt då heller.
Citera
2023-07-08, 08:39
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Kloka inlägg
Självklart skall barn kunna gå till affären som de alltid gjort.
Att överbeskydda barn är inte bra då fattar de inte farorna och bara blir naiva då de kommer ut ensamma, de måste lära sig se farorna.
Visst hände det mycket mer idag, men vi kan inte låsa in oss för det.

Skulle du bli rånad så får du val stå ut med det, sannolikt har du själv röstat fpå ett parti som ville ha det så här. Händer det inget mer än själva rånet så får du vara glad.
Jag blev själv mer eller mindre misshandlad på 60-talet i skolan, så det va inte helt lugnt då heller.

Jag var ca 5 år när jag gick till affären själv för att köpa godis första gången.
Men på den tiden var ju inte Sverige Sverige på samma sätt som Sverige är Sverige nu för tiden.
Citera
2023-07-08, 09:46
https://youtu.be/qA_AUMxSZUM

Citat:
Would you let your young children run errands for you all by themselves? That’s the premise of a popular reality show imported from Japan by Netflix. The show features toddlers running around town doing errands, all without their parents. A 2-year-old went on a 23-minute walk to buy food and flowers, and a 3-year-old retrieved his dad’s jacket from home, which was a bus ride away. Of course the kids aren’t totally alone, as they’re followed by a camera crew and producer.

Sverige var så på 70-talet med. Det var helt normalt att barn från 5-6 år gick och köpte mjölk och fick köpa en karamell för växeln.
Det som har hänt Sverige är inte bara oroväckande utan ett samhälle i kulturellt fritt fall.

edit: två regler - lämna i samma skick samt var hjälpsam. Det är de svenskaste dygderna av alla som man måste bevara. Annars blir det totalt barbari som amerikaner som bara ska vara nakna och lämnar massa sopor efter sig hela tiden.
Senast redigerad av NewRomancers 2023-07-08 kl. 09:50.
Citera
2023-07-08, 09:55
Medlem
bomhulls avatar
Redan när jag växte upp så fanns det invandrargäng som trakasserade yngre svenska barn som gick hem själva .
Ser att situationen inte har förbättras
Citera
2023-07-08, 12:43
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Även fast det är ett aktuellt kriminalfall så passar tråden inte i ABoK så jag får väl posta den här.

Årets föräldrar: Lät sina barn i 7-12 årsåldern gå själva till affären (Borlänge)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rA04Va/skulle-kopa-godis--blev-slagna-och-bestulna-av-andra-barn

Vad tänker man med när man skickar iväg sina så unga barn till affären i en stad som Borlänge som har haft sådan omfattande invandring?

Förr kunde man som barn gå till affären själv redan i 7-årsåldern. Men det är för farligt i dagens mångkulturella Sverige. Gatorna är fulla av våldsamma mörka otäcka Orcher. Hade vi haft lite vett i det här landet så hade vi gasat bort skiten.
Senast redigerad av MrMario 2023-07-08 kl. 12:50.
Citera
2023-07-08, 16:05
Medlem
llundberg57s avatar
Jävla spåniga helikopterföräldrar! Jag och alla mina kompisar cyklade alltid till affären själva när vi var sju år. Det var samma år som jag började skolan och jag fick alltid ta mig till skolan för egen maskin, blev skjutsade den första dagen i årskurs 1. Efter det så blev jag aldrig skjutsad.
Helt sjukt att folk överbeskyddar sina ungar på det viset.
Dagens ungar är helt hopplösa, kommer aldrig att kunna bli något av dom.
Senast redigerad av llundberg57 2023-07-08 kl. 16:08.
Citera
2023-07-08, 17:33
Medlem
Illa det börjar bli. När jag var lite på 80 talet kunde man minsann gå till affären själv varje dag. brukade även köpa cigg åt föräldrarna.
Det intressanta var att jag inte blev rånad eller misshandlad en enda gång.

Kanske trodde dessa föräldrar att vi fortfarande lever på 70 och 80 talet när barn inte riskerade att bli skjutna mitt på ljusa dagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in