Citat:
Ursprungligen postat av
Siasoss
Kan nån förklara för mig, jag måste missat nåt i denna story som gör alla så upprörda.
En unge stjäl godis av en annan. Ja. Hänt i alla tider på alla skolgårdar osv.
Var det nå hot eller knuffar också? Vad mer? Knivar, skjutvapen ???
Måste va nåt jag missat i denna story för annars lever vi i ett ganska oskyldigt samhälle när detta blir upprörande rubriker överallt, trots allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
StorTuffBiker
Vad är problemet. Ett par ungar fick gå själv till mataffären. Dessutom var den äldsta så gammal som 12 år.
När jag var liten var jag ute själv från tidig ålder. Många andra barn med mig var det. Man lekte ute på gården med andra ungar och var tvungen att komma hem klockan 19-20. Jag var i dagisålder, typ 4-5 år gammal. Man gick själv till den lokala matbutiken och kiosken och handlade godis.
När man kom upp i skolålder var man ute och rörde sig i samhället. Man gick eller cyklade till skolan själv. Åkte in till stan själv med bussen med kompisar eller cyklade långa sträckor.
Självklart ska barn i den åldern kunna röra sig ute utan att ha en förälder som följer efter hela tiden. Med det sagt är det inte alltid lull-lull. Det finns en massa faror därute som man måste lära sig att uppmärksamma. Så på ett sätt kan det till och med vara bra att de blev utsatta. Man ska nog överväga att lära sina ungar våld och att försvara sig själva också. Det är inte bra att uppfostra sina barn i skyddad verkstad. Det kommer uppstå ytterligare problem när de ändå börjar röra sig ute själva i tonåren, om de inte förberetts på vad som kommer.
Kloka inlägg
Självklart skall barn kunna gå till affären som de alltid gjort.
Att överbeskydda barn är inte bra då fattar de inte farorna och bara blir naiva då de kommer ut ensamma, de måste lära sig se farorna.
Visst hände det mycket mer idag, men vi kan inte låsa in oss för det.
Skulle du bli rånad så får du val stå ut med det, sannolikt har du själv röstat fpå ett parti som ville ha det så här. Händer det inget mer än själva rånet så får du vara glad.
Jag blev själv mer eller mindre misshandlad på 60-talet i skolan, så det va inte helt lugnt då heller.