Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2025-12-01, 13:54
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Här är fjorårets gettolista. Lägg märke till hur små en del av områdena är. I vissa fall rör det sig om bara ett eller två kvarter. I de områden som fanns på den svenska listan bodde år 2017 över en halv miljon (!!!) människor. Kolla även på siffrorna för arbetslöshet och inkomster i DK kontra SE.

I Danmark blir gettolistan kortare. Allt färre områden klassas som udsatte boligområder och parallelsamfund.

Ny 'ghettoliste' offentliggjort: Der er blevet færre parallelsamfund i Danmark
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny...fund-i-danmark
I år rummer listen fem parallelsamfund og syv udsatte boligområder. Sidste år var de tal otte og tolv.

Tre boligområder er fjernet fra begge lister, fordi antallet af tidligere dømte beboere er faldet. Det drejer sig om Askerød i Greve, Stengårdsvej i Esbjerg og Skovvejen/Skovparken i Kolding, som nu hverken har status som udsatte boligområder eller parallelsamfund.

Desuden udgår Præstebakken/Syrenparken og Hedelundgårdparken i Esbjerg af listen over udsatte boligområder, fordi andelen af dømte er faldet og på grund af et forbedret uddannelsesniveau blandt beboerne.

En udvikling, som glæder bolig - og socialminister Sophie Hæstorp Andersen (S).
Citera
2025-12-01, 16:38
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Norge verkar skittråkigt. Isolerat. Kallare. Mycket hellre Danmark då. Är mer kontinentalt. Ta bilen och du är i centraleuropa på 6 timmar.

Men om man vill slippa araber och afrikaner (muslimer) måste man bort från de nordiska länderna helt.

Vi norrmän flyger jättemycket och det tar ca. 1 t 15 min till Köben/Köpen, och 2 t 13 min till London. Med höghastigt tog från Oslo Central (19 min till flygplatsen), tar det alltså totalt ca. 2 t 32 min att åka från Oslo Central till London. Känns inte så jätteisolerad som du beskriver det...
Vi har också ett väldigt gott förhållande till de två största Anglo-länderna, kungen m familj bodde ju ett år med Franklin D. Roosevelt t.ex.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in