Citat:
Ursprungligen postat av
skanskman
Jag vet inte om du skämtar eller menar allvar. Om du är allvarlig är det ingen mening att fortsätta diskussionen, eftersom vi utgår från totalt olika premisser. Enligt min mening är det i ett samhälle baserat på demokrati och trosfrihet självklart att man ska få kritisera/häckla alla religioner/livsåskådningar.
Man får bränna biblar eller kissa på koraner precis hur mycket man vill. Och naturligtvis är det fritt fram för religiösa att håna icke-troende. Det är en fråga om yttrandefrihet.
Trosfrihet och demokrati är inte samma sak som rätten till att förolämpa det folk håller mest heligt. Det är något så grundläggande för samlevnaden här på jorden att jag förvånas att den debatten överhuvutaget behövs tas upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
skanskman
Godtar du inte premissen att yttrandefriheten ska vara oinskränkt, utan anser att vissa trosföreställningar (t.ex. den kristna tron och dess "heliga" bok) ska vara överordnade yttrandefriheten, så kommer vi inte längre i denna diskussion. Då får vi helt enkelt "agree to disagree", som det heter på engelska.
Dina rättigheter slutar där de andras börjar. Du kan inte överskrida det med fundamentiska postulat som "yttrandefriheten ska vara oinskränkt", inte om du vill leva i fred med dina oliktänkande grannar.
"Yttrandefrihet" har aldrig och kommer aldrig vara absolut. Kanske på privat nivå kommer du närmare den idealet, men du kan inte gå runt i livet och hetsa folkmord, bränna Heliga Böcker på öppen torg, och klottra ner staden med grova lögner.
Prova på din "yttrandefrihet" och ta dig en tur naken genom centrum av någon storstad. Vad händer där?