2020-08-28, 19:05
Medlem
Om man har kryptovaluta på Coinbase för €14000, tror ni det är lugnt att ta ut allt på en gång till konto på Handelsbanken eller ska man dela upp det i summor tex under ett basbelopp?
Har tidigare tagit ut summor över ett basbelopp utan att det krånglat, men inte så mycket som €14000.

När jag ändå frågar, kontaktar banken skatteverket när man har många utlandstransaktioner eller är det helt upp till mig att lyfta i deklarationen? Kanske får vänta och se hur det ser ut när deklarationen kommer?
Citera
2020-08-28, 19:16
Medlem
Frågan känns lite sådär om du har krypto för €14000 så äre ekonomisk panik du behöver pengar
Citera
2020-08-28, 19:19
Medlem
SvenskHODLers avatar
€12 000 och mer triggade nån extra-grej på min bank iallafall där jag var tvungen att välja vad det gällde skattemässigt.

Så mitt råd är att dela upp i två överföringar.
Citera
2020-08-28, 19:50
Medlem
Jag skulle dela till fler än två om man vill slippa skattemås undringar
Citera
2020-08-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breadfan
Om man har kryptovaluta på Coinbase för €14000, tror ni det är lugnt att ta ut allt på en gång till konto på Handelsbanken eller ska man dela upp det i summor tex under ett basbelopp?
Har tidigare tagit ut summor över ett basbelopp utan att det krånglat, men inte så mycket som €14000.

När jag ändå frågar, kontaktar banken skatteverket när man har många utlandstransaktioner eller är det helt upp till mig att lyfta i deklarationen? Kanske får vänta och se hur det ser ut när deklarationen kommer?

De svenska bankerna blockerar utlandsbetalningar till Coinbase. Troligen även från Coinbase. Skaffa ett konto hos Revolut. För sen över pengarna i mindre portioner. Eller skaffa ett VISA-kort hos Revolut och använd pengarna för att köpa saker i utlandet, en bil t.ex..

Skattemyndigheten får kontrolluppgift (KU) från banken om dina sammanlagda betalningar från utlandet överstiger 150.000 kr. Har du flera konton på flera banker i Sverige kan du sprida ut pengarna för att hålla dig under gränsen för KU.

Sen är de svenska bankerna vettskrämda för att hantera pengar som de inte har full koll på, pga Lagen om penningtvätt.
Citera
2020-08-28, 21:17
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
De svenska bankerna blockerar utlandsbetalningar till Coinbase. Troligen även från Coinbase. Skaffa ett konto hos Revolut. För sen över pengarna i mindre portioner. Eller skaffa ett VISA-kort hos Revolut och använd pengarna för att köpa saker i utlandet, en bil t.ex..

Skattemyndigheten får kontrolluppgift (KU) från banken om dina sammanlagda betalningar från utlandet överstiger 150.000 kr. Har du flera konton på flera banker i Sverige kan du sprida ut pengarna för att hålla dig under gränsen för KU.

Sen är de svenska bankerna vettskrämda för att hantera pengar som de inte har full koll på, pga Lagen om penningtvätt.

Vad yrar du om? De svenska bankerna? Seb blockerar inte. Är inte Seb en svensk bank?
Skaffa fakta innan du yttrar dig.
Citera
2020-08-28, 21:32
Medlem
Jag har redan plockat ut över 20k euro i år, så då bör skatteverket redan känna till mina förehavanden, men det har inte varit enskilda uttag på mer än 6500 euro åt gången.
Kanske ska vänta med uttag tills efter årsskiftet och se hur deklarationen ser ut först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in