2020-08-27, 15:02
Medlem
Billys1337Etarens avatar
Skruf har då alltså gjort rannsakan på en av sina nyckelpersoner, någon som vet vilket brott han har begått?? De är ju helt sjuckt vaknar inte på morgånen utan min morgånsnus (skruf)

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...y0zra089a0C_3s
Citera
2020-08-27, 15:28
Medlem
Jag kompletterar med en begriplig trådrubrik.

Snusbolag fick söka igenom bostad hos nyckelperson i bolaget.
Citera
2020-08-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billys1337Etaren
Skruf har då alltså gjort rannsakan på en av sina nyckelpersoner, någon som vet vilket brott han har begått?? De är ju helt sjuckt vaknar inte på morgånen utan min morgånsnus (skruf)

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...y0zra089a0C_3s

Om du läser din egen länk framgår det väl rätt klart vad han är misstänkt för. Han skall ha kopierat filer med försäljningsdata och kunduppgifter ur företagets kundregister, och behållit kopiorna. Gissningsvis med avsikt att lämna/sälja dem till en konkurrent?
Citera
2020-08-27, 18:47
Medlem
Billys1337Etarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om du läser din egen länk framgår det väl rätt klart vad han är misstänkt för. Han skall ha kopierat filer med försäljningsdata och kunduppgifter ur företagets kundregister, och behållit kopiorna. Gissningsvis med avsikt att lämna/sälja dem till en konkurrent?

Men hur vet dom att han har gjort de ens ?
Citera
2020-08-27, 18:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Om du tar och läser artikeln du länkat..

”Den 16 november 2019 sade han upp sig från Skruf och arbetsbefriades någon vecka därefter. Skruf lät genomföra en så kallad IT-forensisk undersökning av mannens arbetsdator och tjänstemobil. Av en rapport framgår, enligt bolagets framställan till tingsrätten, att han anslöt ett USB-minne till datorn och kopierade ett antal filer med innehåll från det digitala verktyget Magic Tool. I filerna fanns information om bland annat försäljningsdata och kunder.”
Citera
2020-08-27, 19:10
Medlem
Citat:

Mina datakunskaper är rudimentära; men jag gissar att det finns någon "logg" som visar när en fil senast kopierades och till vilken enhet (i detta fall ett usb-minne)!

Nu hade det (kanske) varit helt OK att bara göra en säkerhetskopia; men mannen borde i så fall ha lämnat från sig den när han slutade sin anställning. Att så icke skett är tydligen skäl nog för brottsmisstanke..!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in