2020-08-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maufau
Morfin, Stesolid, Midazolam, ketamin och möjligtvis 1-2 andra benzo och/eller morfinpreparat (beroende på sjukvårdsregion) är det mest eftertraktade i narkotikaväg, detta förvaras dock i akutväskan som bör ha varit med under insatsen. Det finns även sprutor och kanyler som kan ha varit av intresse.
Som jag i ts sagt så ligger denna narkotika i den gröna ryggsäcken som personalen alltid tar med sig.
Citera
2020-08-27, 16:31
Medlem
Undercoverss avatar
Är det inte knarkare som är i jakt på en fix (eller två, mycket mer finns det nog inte?) så är det orcher som tagit tillfället i akt att kunna sälja sjulvårdsutrustning till kusinerna sina i hemlandet sitt.

Kan vara vilket som.... jävligt respektlöst är det iaf, man (jag) hoppas de själva snart är i behov av vård och dör i väntan på hjälp.

edit;
Utöver stöld och eventuell skadegörelse borde ju detta klassas som blåljussabotage?
Citera
2020-08-27, 16:33
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maufau
Morfin, Stesolid, Midazolam, ketamin och möjligtvis 1-2 andra benzo och/eller morfinpreparat (beroende på sjukvårdsregion) är det mest eftertraktade i narkotikaväg, detta förvaras dock i akutväskan som bör ha varit med under insatsen. Det finns även sprutor och kanyler som kan ha varit av intresse.
Varför tror du att det finns ketamin, som är ett veterinäranestetiskt preparat, i en ambulans?

Midazolam, stes, morfin, ketogan är väl det intressanta i väskan - som personal nästan alltid tar med sig upp.
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Det finns en massa saker som har ett högt marknadsvärde i meningen att det kostar skjortan att köpa in.

Övervakningsutrustning för EKG och annat. Syrgasflaskor, slangar, andningsmasker, förbandsmaterial, scoopbår och sist men inte minst olika skenor, vakuummadrasser o dyl för att fixera frakturer.

Att få avsättning för dessa på hälarmarknaden är nog svårt däremot. Kanske finns det en teoretisk avsättning i ungefär samma länder där man kan kränga delar från slaktade bilar. En opportunistisk tjuv har nog inre några kanaler till sådana köpare iofs.
Tror mer på denna teori jag också, ett par nötter som tror att det finns bra med flis i att länsa en ambulans.
Citera
2020-08-27, 16:46
Medlem
Sinraths avatar
Dags att modernisera ambulanser med fjärrnyckel för att låsa/öppna plus funktionen där dörrarna öppnas automatiskt om man är inom några meter från fordonet med nyckeln? Kan såklart påverka hur snabbt dom kan göra sin insats men förlora livsviktig utrustning är minst lika illa.
Citera
2020-08-27, 16:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojanO
Som jag i ts sagt så ligger denna narkotika i den gröna ryggsäcken som personalen alltid tar med sig.
Att det finns narkotika innebär inte att det är intressant för missbrukare.
Citera
2020-08-27, 16:52
Medlem
REWalls avatar
Citat:
"Under natten till torsdagen ska en ambulans ha plundrats i Falun – mitt under en pågående vårdinsats.

När ambulanspersonalen kom tillbaka till ambulansen stod alla dörrar öppna och utrustning hade stulits."
https://www.expressen.se/nyheter/amb...de-vardinsats/

Så vitt jag vet så har personalen all narkotika i den gröna ryggsäcken.
Sitter det en RAKEL-radio i ambulansen som buset ville åt?

Tja, fenomenet att plundra ambulanser har minst 10 år på nacken. Här är ett exempel från just sug 2010 https://www.ltz.se/artikel/stold-ur-...der-utryckning I en ambulans finns mycket som går att omsätta på marknaden.
Citera
2020-08-27, 16:57
Medlem
Rivarols avatar
Citat:
Har für mig att ambulanter har med sig något superverktyg för att öppna dörrar där folk kollapsat.

Kan vara av Inbrottsintresse för en viss typ av migranter.......
Citera
2020-08-27, 17:17
Medlem
Epimetheuss avatar
Utrangerade ambulanser brukar ju säljas till Mellanöstern. -Naturligtvis utan utrustning.
Någon kanske kom på att om man kompletterar en gammal ambulans med modern utrustning så blir den mera attraktiv för ökenråttorna där nere?
Citera
2020-08-27, 17:19
Medlem
johnjohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rivarol
Har für mig att ambulanter har med sig något superverktyg för att öppna dörrar där folk kollapsat.

Kan vara av Inbrottsintresse för en viss typ av migranter.......
Svar: Nej.
Citera
2020-08-27, 17:32
Medlem
Narkotikaklassade läkemedel förvaras både i den gröna väskan som bärs med in men finns i princip samma mängd narkotikaklassade i bilen också, för att kunna ge under transporten. Sen finns de ju mycket annat som är dyrt i inköp för ambulansen som de kan ta för att "leka med". Vissa regioner förvarar även en tredje Rakel i bilen för att användas vid trafikolyckor eller större allvarligare händelser.
Citera
2020-08-27, 17:58
Medlem
arakas avatar
Citat:
"Under natten till torsdagen ska en ambulans ha plundrats i Falun – mitt under en pågående vårdinsats.

När ambulanspersonalen kom tillbaka till ambulansen stod alla dörrar öppna och utrustning hade stulits."
https://www.expressen.se/nyheter/amb...de-vardinsats/

Så vitt jag vet så har personalen all narkotika i den gröna ryggsäcken.
Sitter det en RAKEL-radio i ambulansen som buset ville åt?
Ingen dålig samhällsservice här inte.
Skafferiet kommer ända hem till dörren för hemleverans.
Något för PostNord att bita i.
Citera
2020-08-27, 18:41
Moderator
v50s avatar
Rubrik justerad, ort och datum tillagt
/ Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto