Citat:
Ursprungligen postat av
Hatespawn
Resonemanget haltar ju fullständigt då du inte säger att du också missar de månader där du köper dyrare.
Jag ifrågasätter inte att det är klokt att köpa över tid, men jag förstår det inte matematiskt, eller är det kanske bara en känslomässig fördel? Man räknar ju med att börsen går upp över tid, då borde man vilja in med allt så tidigt som möjligt.
Lite fel ordval av mig kanske.
Studera den här bilden (Historisk avkastning stockholmbörsen)
https://rikatillsammans.se/stockholm...ga-avkastning/
Som du ser så går inte börsen upp hela tiden. Åren 1999-2003 t.ex. katastrofala år för börserna,liksom långa perioder då börsen bara dyker. Sedan obruten kraftig uppgång i hela 4 år.
Som sparare ska man ha is i magen och ändå köpa på sig i de långa utförsbackarna,och inte sälja av allt i panik om man planerat att ta ut sina pengar först om några år. Då skapas det rejäla avkastningar så småningom.
Detta förutsätter att du måste köpa i uppgångarna också. Ingen har ju en kristallkula. Men det gäller ju att man inte behöver sina pluringar till annat under tiden i en utförslöpa.
8 års cykler har varit ganska pålitliga . Men nu vet ingen besked längre,det har varit en sinnesjuk stark utveckling (se kurvan) sedan 2014. Börserna kan implodera kraftigt framöver, eller den kan fortsätta med konstgjort andning ett tag framöver.
Jag räknar kallt med att behöva sälja ut allt jag har för att inte fastna i nästa utförslöpa, då jag är rent åldersmässig inte beredd att gå igenom en lång period av sjunkande börser