• 2
  • 3
2020-08-26, 22:29
Medlem
carminaburanas avatar
Funkar hur bra som helst, inga problem för mig, jag brukar köpa de stora 1 kg skivade förpackningarna från lidl och frysa in dem i 200 g påsar, ingen skillnad på smak eller konsistens öht.
Citera
2020-08-27, 00:03
Medlem
1SickMans avatar
Ost håller rätt så länge i kylen, varför frysa ner den?
Citera
2020-08-27, 00:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SickMan
Ost håller rätt så länge i kylen, varför frysa ner den?
Kan tänka mig att man är singel som jag, och vill köpa enkilosförpackningar med färdigskivat.

Själv är jag dock snål, och ska alltid ha det billigaste, förutom när det gäller ost... Och då går färdigskivat bort.
Citera
2020-08-27, 00:16
Medlem
1SickMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan tänka mig att man är singel som jag, och vill köpa enkilosförpackningar med färdigskivat.

Själv är jag dock snål, och ska alltid ha det billigaste, förutom när det gäller ost... Och då går färdigskivat bort.
Håller med.. Färdigskivat smakar inte alls lika gott bortsett från vissa dyrare sorter som Allerums eller Vänsterbottens.
Citera
2020-08-27, 00:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SickMan
Håller med.. Färdigskivat smakar inte alls lika gott bortsett från vissa dyrare sorter som Allerums eller Vänsterbottens.
Har ju sett att man ibland fuskar med ost (pizzabranschen), kan det vara något sånt? Att det liksom där inte är riktig ost?
Citera
2020-08-27, 03:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har ju sett att man ibland fuskar med ost (pizzabranschen), kan det vara något sånt? Att det liksom där inte är riktig ost?

Det finns massor av fuskost i butiker också och inte bara inom pizzabranschen. Speciellt riven ost är nästan fuskost alltihop.

Nu handlar det här ju om skivad ICA Basic, men jag skulle definitivt läsa innehållsförteckning kontra en vanlig ost.

Jag skulle aldrig i klvet köpa ICA Basic. Ost ska vara ost och inte en massa kemikalier för att det ska bli billigt.
Citera
2025-06-16, 17:32
Medlem
zepofans avatar
Någon som testat att frysa Gamle Ole? Hittade en bit med kort datum i billiglådan på Willys och kommer inte att hinna äta upp den innan semestern, så jag har två alternativ.
1. Låta den ligga i kylen, i originalförpackning, till slutet av augusti
2. Frysa in.
Ost brukar ju inte vara något större problem att ha i kylen ganska länge efter BF, men jag är lite tveksam till hur det funkar med den här typen av ost. Erfarenheter?
Citera
2025-06-16, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Någon som testat att frysa Gamle Ole? Hittade en bit med kort datum i billiglådan på Willys och kommer inte att hinna äta upp den innan semestern, så jag har två alternativ.
1. Låta den ligga i kylen, i originalförpackning, till slutet av augusti
2. Frysa in.
Ost brukar ju inte vara något större problem att ha i kylen ganska länge efter BF, men jag är lite tveksam till hur det funkar med den här typen av ost. Erfarenheter?

Om du inte öppnar den kan du ha den i kylen. Annars kan du frysa in den, enda som sker är att den blir smulig.
Citera
2025-06-16, 22:56
Medlem
Vem0ths avatar
Fryst ost tappar mycket smak därmed fungerar bara som något man slänger in på lasagnen eller potatisgratängen för textur.

En ost förvarad kyld håller mycket längre än vad man tror, det är ytan som påverkas negativt medans ostmassan innanför fortsätter att lagras och få en djupare smak. Hyvla bort ytan när mögel upptäcks och den går att äta flera månader efter bäst före-datumet. Det finns en anledning till varför snåla men smarta husmödrar köpte billiga hushållsostar förut i massor för att förvara dessa kallt nog för att lagras vidare sedan bara trimma bort ytorna innan konsumtion.
Citera
2025-06-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej, det är din ostsmak det är fel på De där snålostarna kan man frysa, men prova en lagrad ost i stället så kommer den att smula sig efter att ha varit fryst!
Stämmer inte, har själv fryst alla sorters ostar.
Grejen är när du tinar osten så låt det ske i rumstemperatur. Om du snabbtinar så är risken att den smulnar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in