2020-08-26, 14:41
Medlem
My-Times avatar
Jag har bestämt mig för att köpa ett helt nytt setup för gaming. Skärmen jag har tittat på är Samsung 49" Curved gamingskärm Odyssey G9 (länk: https://www.komplett.se/product/1154595/gaming/spelutrustning/gamingskarmar/samsung-49-curved-gamingskarm-odyssey-g9) .

Då jag är väldigt okunnig inom detta så skulle jag vilja ha tips på vilken dator jag behöver ha för att kunna spela spel på dom högsta inställningarna? Jag har kollat på en hel del YT-videos om skärmen, men har inte blivit ett dugg klokare på vad jag behöver för dator.

Jag har tittat på Kompletts Epic Gaming PC´s, men som sagt så vet jag inte vilka komponenter som behövs. Enligt Linus tech tips så behöver grafikkortet ha en Display Port 1,4 för att fungera som det skall. Vad det nu betyder. Budgeten för datorn är lite svävande, men räcker c:a 30 000 kr tro?

Finns det någon här som kan hjälpa mig med detta så är jag evigt tacksam.
Senast redigerad av My-Time 2020-08-26 kl. 14:44.
Citera
2020-08-26, 14:53
Medlem
2late2saves avatar
Bäst att du lär dig bygga en dator för det lär du behöva, att köpa en färdig dator för så mycket pengar är enormt idiotiskt, LinusTechTips som du nämnde har många videos för nybörjare att lära sig.
Citera
2020-08-26, 14:57
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2late2save
Bäst att du lär dig bygga en dator för det lär du behöva, att köpa en färdig dator för så mycket pengar är enormt idiotiskt, LinusTechTips som du nämnde har många videos för nybörjare att lära sig.
Gäller detta även Kompletts datorer som man kan ändra komponenter i? Själva ihop-byggandet kan jag annars ordna, men det säger mig ju tyvärr ingenting om vilka komponenter som behövs.
Citera
2020-08-26, 15:36
Medlem
Rekommenderar att vänta på NVIDIAs kommande grafikkort (någon vecka/månad), om du nu kan lägga 30k så kan du ju köpa deras kommande RTX 3080/3090, ryktas ligga på runt $800 (3080) och $1400 (3090).

Tänk dock på att dessa nya grafikkort kommer behöva antingen speciella PSU/Nätaggregat eller kabeladapter med rätta kontakter.

Vill du få ut så mycket som möjligt av grafikkortet så köp AMD Ryzen processor och ett B550 eller X570 moderkort då Intel fortfarande inte stödjer PCIe 4.0 ens med deras nya processorer.
Citera
2020-08-26, 17:49
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
Rekommenderar att vänta på NVIDIAs kommande grafikkort (någon vecka/månad), om du nu kan lägga 30k så kan du ju köpa deras kommande RTX 3080/3090, ryktas ligga på runt $800 (3080) och $1400 (3090).

Tänk dock på att dessa nya grafikkort kommer behöva antingen speciella PSU/Nätaggregat eller kabeladapter med rätta kontakter.

Vill du få ut så mycket som möjligt av grafikkortet så köp AMD Ryzen processor och ett B550 eller X570 moderkort då Intel fortfarande inte stödjer PCIe 4.0 ens med deras nya processorer.
Tack för ett utförligt svar, det är uppskattat!
Citera
2020-08-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Gäller detta även Kompletts datorer som man kan ändra komponenter i? Själva ihop-byggandet kan jag annars ordna, men det säger mig ju tyvärr ingenting om vilka komponenter som behövs.
Du kan alltid plocka bort Windows 10 från datorerna på Komplett och sen installera det gratis själv.
Citera
2020-08-26, 18:56
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420FourTwenty
Du kan alltid plocka bort Windows 10 från datorerna på Komplett och sen installera det gratis själv.
Tack för tipset!
Citera
2020-08-26, 20:03
Medlem
Tittade också på den men köpte en lgs senaste oled 50 tum som har både freesync och g sync stöd. Samt 120 i uppdf för 4k.

Tänk på att om du ska se film på odyssén så lär du bara se i 16:9. Dvs det blir en jävla liten del av skärmen som används...
Citera
2020-08-27, 12:25
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driffdruff
Tittade också på den men köpte en lgs senaste oled 50 tum som har både freesync och g sync stöd. Samt 120 i uppdf för 4k.

Tänk på att om du ska se film på odyssén så lär du bara se i 16:9. Dvs det blir en jävla liten del av skärmen som används...
Kommer du ihåg vad LG-skärmen heter? Tycker allt sånt här är en djungel.

Jag kollar aldrig på film på datorn, men om jag hade gjort det så hade jag def inte tänkt på den saken. (Y)
Citera
2020-08-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Kommer du ihåg vad LG-skärmen heter? Tycker allt sånt här är en djungel.

Jag kollar aldrig på film på datorn, men om jag hade gjort det så hade jag def inte tänkt på den saken. (Y)

Orkar inte ta fram namnet men sök på LG tv 2020 så dyker den upp. Jag tog tvn pga av att jag ville ha en stor skärm att lira på och lgn kräver ju inte en monsterdator som kan skala upplösningen i den storleken som odyssén kräver. Dessutom vill jag se på film och där kunden inte Samsung leverera.

Måste dock medge att odyssén ser jävligt snygg ut i sin design. En riktig snygg leksak att pryda hemmet med
Citera
2020-08-28, 10:41
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driffdruff
Orkar inte ta fram namnet men sök på LG tv 2020 så dyker den upp. Jag tog tvn pga av att jag ville ha en stor skärm att lira på och lgn kräver ju inte en monsterdator som kan skala upplösningen i den storleken som odyssén kräver. Dessutom vill jag se på film och där kunden inte Samsung leverera.

Måste dock medge att odyssén ser jävligt snygg ut i sin design. En riktig snygg leksak att pryda hemmet med
Då googlar jag på det.

Ja håller med, den är riktigt snygg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in