2020-08-26, 09:27
Medlem
80231s avatar
Jag har tre stora krukor på balkongen. Det är mer än fem år sedan en fick tillskott av ny jord. Ändå så växer mina blommor så att en kan tro att de lever i paradiset. Det bara sprutar ut knoppar och blommor, och de blir så stora att de knappt får plats i mina stora krukor.

Hur kommer det sig? Vi människor behöver näring dagligen. Hur fungerar det med jorden eller vattnet? Hur kan dessa tillföra det som mina vackra blommor behöver.

De är verkligen enorma och vackra.
Citera
2020-08-26, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Jag har tre stora krukor på balkongen. Det är mer än fem år sedan en fick tillskott av ny jord. Ändå så växer mina blommor så att en kan tro att de lever i paradiset. Det bara sprutar ut knoppar och blommor, och de blir så stora att de knappt får plats i mina stora krukor.

Hur kommer det sig? Vi människor behöver näring dagligen. Hur fungerar det med jorden eller vattnet? Hur kan dessa tillföra det som mina vackra blommor behöver.

Läs på om fotosyntes!
Citera
2020-08-26, 09:35
Bannlyst
Fotosyntes kallas även kolsyreassimilation och är den process där levande organismer tar hand om energi från solljus och lagrar den i kemiska bindningar. Fotosyntesen i växter försiggår i kloroplasterna i bladen på dagen med användning av solljuset.
Citera
2020-08-26, 09:37
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benelli
Läs på om fotosyntes!
Citat:
Ursprungligen postat av Totalbajs
Fotosyntes kallas även kolsyreassimilation och är den process där levande organismer tar hand om energi från solljus och lagrar den i kemiska bindningar. Fotosyntesen i växter försiggår i kloroplasterna i bladen på dagen med användning av solljuset.
Absolut är det så att fotosyntesen är en grundläggande process, men borde det inte behövas mer av näringstillförsel? Det är det som jag inte riktigt förstår mig på.
Senast redigerad av 80231 2020-08-26 kl. 09:40.
Citera
2020-08-26, 09:44
Medlem
tinca75s avatar
Betänk att genom vattnet tar dom upp mineraler, näringsämnen i jorden dom dessutom växer i....så enkelt som att det bara är vatten dom "livnär" sig på är det inte och dessutom solljus som föregående svarat
Citera
2020-08-26, 10:37
Medlem
kalkryggars avatar
Vad för växt(er) är det du har?
Citera
2020-08-26, 11:33
Medlem
Du har ju rätt i att dina växter behöver kväve, fosfor och andra näringsämnen, och om du inte gödslar jorden så kommer dina växter så småningom börja gulna och se ledsna ut. Nu är det ju några år sedan du planterade om eller gav dem näring senast, men kanske jorden ändå är tillräckligt bra fortfarande.
Citera
2020-08-26, 12:12
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad för växt(er) är det du har?

Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Du har ju rätt i att dina växter behöver kväve, fosfor och andra näringsämnen, och om du inte gödslar jorden så kommer dina växter så småningom börja gulna och se ledsna ut. Nu är det ju några år sedan du planterade om eller gav dem näring senast, men kanske jorden ändå är tillräckligt bra fortfarande.
En är en Flitiga Lisa, och en annan Krysantemum tror jag. Den tredje vet jag inte något om. Röda blommor. Den stod och såg snygg ut när jag passerade blomsterhandlaren på torget.

Jag är man...

Alla är planterade i år, men jorden de växer i är sedan urminnes tider.
Citera
2020-08-26, 12:52
Medlem
tinca75s avatar
Jorden du återanvänder har tydligen visst näringsvärde, kanske efter förra året, rötter/blommor som förmultnat, kanske att jorden inte var tömd på sin energi av föregående plantering, allt har sin förklaring, men att växter kan leva på endast vatten kan du nog tänka förbi
Citera
2020-08-26, 14:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Krukorna dräller av mikroorganismer som föds och dör i dem, vilket i sin tur revitaliserar jorden ständigt. Även damm och andra partiklar faller ned i jorden ständigt, bryts ned och revitaliserar den.
Citera
2020-08-27, 08:04
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Krukorna dräller av mikroorganismer som föds och dör i dem, vilket i sin tur revitaliserar jorden ständigt. Även damm och andra partiklar faller ned i jorden ständigt, bryts ned och revitaliserar den.
Räcker det? Jag vattnade alldeles nyss, och så nyper jag av blomsingar som börjar se trötta ut.
Det bara sprutar ut nya knoppar och därmed blommor. Var får de energin från?
Senast redigerad av 80231 2020-08-27 kl. 08:35.
Citera
2020-08-29, 14:03
Medlem
Citat:
Räcker det? Jag vattnade alldeles nyss, och så nyper jag av blomsingar som börjar se trötta ut.
Det bara sprutar ut nya knoppar och därmed blommor. Var får de energin från?
Det enkla svaret på topicfrågan är "det kan de inte", eftersom växter behöver mer än bara vatten. Men enbart vatten och solljus kan hålla liv på en växt rätt länge. Växter är autotrofa och tar upp näring de behöver genom rotsystemet. De är vidare typiskt i symbios med encelliga svampar eller bakterier, en del andra mikroorganismer samt till viss del även små djur.

På den fråga jag citerar är ju svaret dock mycket enkelt och rättframt: solen. Energin kommer från solen. De använder solljus för att skapa energi, ATP och i övrigt kör de på och respirerar med citronsyracykeln som vi andra (dvs även om växter binder CO2, så kan de också vara nettokonsumenter av syre. Det beror på ljusförhållandena, vilken typ av fotosyntes de kör med [finns förenklat i tre former], vätskeresursen och hur växten mår rent allmänt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in