2020-08-25, 22:49
Medlem
Hej,

Jag har blivit antagen till utbildningen, interaktionsdesign och kravhanterare på Chas Yrkeshögskola med start om en vecka.

Jag har en stor önskan att jobba inom IT-branschen men är osäker med anledning av att jag vet så lite om just detta yrke, även efter all googling som jag har gjort. Det finns tyvärr inte så mkt info om just denna tjänst på nätet.

Skulle vilja höra från er som har erfarenhet från området ang yrket generellt, hur en dag på jobbet kan se ut, hur man gör karriär samt om en utb på yh-nivå är tillräcklig för att man ska anses vara tillräckligt intressant och anställningsbar.

Jag undrar även vad skillnaden är mellan Interaktionsdesign, UX-design?

All möjlig info uppskattas då jag för närvarande är tveksam över om detta är rätt utbildning, jag är snart 30 och vill ha ett jobb så fort jag är nyexad. Mina alternativ är att till Entreprenadingenjör där det (enligt mig) ska vara betydligt lättare att få en anställning. Men som tidigare sagt, mina drömmar är att jobba inom IT och jag hoppas att ni lyckas övertyga mig att läsa Interaktionsdesign.
Citera
2020-08-25, 23:40
Medlem
kalkryggars avatar
Kanske är fördomsfullt av mig men jag har alltid sett den utbildningen du talar om som en extrem lightversion av en riktig programmeringsutbildning.

Den som är en seriös programmerare lär sig dom grejerna ändå i tillräcklig nivå.

Jag ser att dom har en riktig fullstack webbutvecklar-utbildning också. Kan du inte ta den istället? Vore inte det roligare.

Nu vore det intressant med någon som kan sin UI/UX som kanske inte gillar det jag skriver och kan argumentera emot.
Citera
2020-08-25, 23:54
Medlem
Arbetet varierar väldigt mycket beroende på vilken väg du väljer. Programmering är en relativt liten del av yrket sår du intresserad av att koda så är det inte rätt för dig. Att skapa "content" (innehåll) är i särklass det behov som efterfrågas mest. Det kan vara allt ifrån en hel prototyp av en hemsida till ett litet reklamblad som ska upp på sociala medier. Det krävs med andra ord att du är relativt konstnärlig av dig och är duktig på grafisk formgivning med allt vad det innebär. Det andra spåret är analys-delen som i stor utsträckning handlar om samla in data från ex. användartester och därefter analysera och försöka skapa någon slags mening i resultatet. Detat kan även innebära att hålla i workshops med kunder/användare för att lyfta fram behov och krav. De flesta som jag känner som arbetar med UX/interaktionsdesign gillar att kombinera båda rollerna vilket öppnar upp för möjligheten att arbeta med koncept, dvs. både analysera behov och skapa content för att på så vis få vara med i hela processen. Rollen kan med det sagt vara väldigt bred men samtidigt väldigt smal beroende på vad du själv vill.
Citera
2020-08-26, 11:41
Bannlyst
Jag tycker att kombinationen Interaktionsdesign och kravhantering låter konstig.
Risken är att du läser för lite av både för att kunna få jobb inom något av områdena.
Jag är skeptisk.

Kalkryggar: Jag skulle inte ens se det som en lighversion av programmeringsutbildning. I alla fall inte just den utbildningen som TS frågar om. Snarare ingen programmering alls.

Till TS: Nu är det säkert för sent ute men Linneuinversitet har en treårig utbildning i Interaktionsdesign på distans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in