• 4
  • 5
2020-09-13, 07:04
Medlem
Ett enkelt sätt att samla ihop regnvatten, är ju att skaffa en vattenkanna och en sån billig liten 12volts dräneringspump från Biltema.
När det sen regnar så går man ut och pumpar upp alla vattenpölar till sin vattenkanna. Sen går man upp och vattnar.
Så länge du har måttligt med växter så borde det räcka med mellan 10- 20 liter vatten per vattning. Det går snabbt att pumpa ihop med en sådan pump.
Citera
2020-09-13, 08:26
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har ett dilemma då jag bor i en lägenhet utan balkong och kan således inte samla in regnvatten när det regnar och jag vill helst vattna mina växter med regnvatten då det är bäst för växterna. Kranvatten innehåller kalk, klor och annat skit.

Kom på idén att man kanske kan köpa regn från någon som samlar ihop regnvatten när det regnar? En bra affärsidé annars då många bor i lägenhet utan balkong. Regnvatten är ju gratis så det borde vara ganska billigt att köpa tänker jag. 2 kr/litern kanske?

Finns det något annat sätt att samla ihop regn om man bor i en lägenhet utan balkong och uteplats?

Under vintern kanske det är lättare för då är det bara att ta upp snön i lägenheten och låta det smälta till färskt regnvatten.

Låter som om det är betydligt enklare att filtrera bort klor och kalk från kranvattnet. Det gör folk som odlar sällsynta akvariefiskar som är känsliga för ex. kloret i vattnet. Kalk är det nog bra att ha i vattnet då krukväxter oftast får sur jord och mår dåligt av den låga ph-halten som alltid bildas i en begränsad kruka eller balkonglåda.

Klorfilter kan du få tag på ganska enkelt eller varför inte ett aktivt kolfilter..Kol är toppen för växterna (då med tillskott av kalk)..
Citera
2020-09-13, 08:54
Medlem
Snacka med någon villaägare som har luftvärmepump. Där produceras stora mängder rent kondensvatten särskilt nu på hösten med fuktigt väder. En hink på 10 liter blir full på några dagar.
Finns det inget tjockt rör som går ned i marken under pumpen så rinner pumpens kondensvatten rakt ned och det är inte bra för husgrunden. Vinst för båda.
Regnvatten är skitigt av luftföroreningar men duger. Kondensvattnet är renare.

Filtrera vatten är rena löjan när renare vatten finns i stora mängder gratis. Ska kranvatten bli rent måste det destilleras eller köras genom omvänd osmos. Typisk hipstergrej som hyllan med olika dyra kaffeapparater på Elgiganten.
Senast redigerad av biomatec 2020-09-13 kl. 09:02.
Citera
2020-10-02, 12:34
Medlem
HighwayDelights avatar
Hur går det med regnvattnet?
Citera
2020-10-03, 15:23
Medlem
jag har kolsyrat regnvatten i loka flaskor ja säljer för 30kr litern pm om intresserad.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in