2020-08-25, 20:00
Medlem
sluskjohans avatar
Hej, jag är i en jobbig situation där jag inte har möjlighet att fortsätta betala CSN och ett blancolån, csn ligger på 30k och blanco på 25k. Jag är inte bosatt i Sverige och funderar helt på strunta betala igen det som är kvar, ta smällen om 10 år då jag troligtvis kommer flytta hem till Sverige igen. Tror ni det finns någon möjlighet till skuldsanering? Blanco är för renovering av bostad 5 år sedan. Om jag inte skulle bli beviljad sanering, vad tror ni händer då? Kommer CSN lånet att dubblas? Dom kör väl med 2x600kr påminnelse varje månad?
Kommer ärva en bostad(året runt stuga, värd 150k) längre fram i tiden så kommer inte ha något behov av att ha bra kreditvärdighet när jag väl kommer hem till Sverige igen, blir att pensionera mig i stugan.
För övrigt så kan jag skriva stugan på min halvsyster i framtiden då hon även brukar åka dit lite nu och då.
Citera
2020-08-25, 20:04
Medlem
Pianotangents avatar
Skuldsanering får man om man har så stora skulder att man inte anses kunna betala av dom under sin livstid.
Citera
2020-08-25, 20:15
Medlem
Ta ett bynklån (rocker är nya namnet) oc samla dina lån, då betalar du max 1000kr/månad
Citera
2020-08-25, 20:16
Medlem
HermaeusMoras avatar
Känns inte som du kommer få skuldsanering för den skulden.
Sen kan väl kronofogden ta din stuga du kommer att ärva ifall du har skulder?
Om så är fallet så tycker jag inte att det är en bra plan, kan du inte fixa en avbetalningsplan istället?
Citera
2020-08-25, 20:20
Medlem
Skuldsanering kan du glömma. Det är inte aktuellt i ditt fall.
Citera
2020-08-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Hej, jag är i en jobbig situation där jag inte har möjlighet att fortsätta betala CSN och ett blancolån, csn ligger på 30k och blanco på 25k. Jag är inte bosatt i Sverige och funderar helt på strunta betala igen det som är kvar, ta smällen om 10 år då jag troligtvis kommer flytta hem till Sverige igen. Tror ni det finns någon möjlighet till skuldsanering? Blanco är för renovering av bostad 5 år sedan. Om jag inte skulle bli beviljad sanering, vad tror ni händer då? Kommer CSN lånet att dubblas? Dom kör väl med 2x600kr påminnelse varje månad?
Kommer ärva en bostad(året runt stuga, värd 150k) längre fram i tiden så kommer inte ha något behov av att ha bra kreditvärdighet när jag väl kommer hem till Sverige igen, blir att pensionera mig i stugan.
För övrigt så kan jag skriva stugan på min halvsyster i framtiden då hon även brukar åka dit lite nu och då.

Varför i helvete ska du låta ett i det stora hela litet lån växa till ett helt enormt lån pga räntan och förseningsavgifterna.

Se till att kunna betala alternativt prata med någon släkt?
55k är ingenting i dagsläget men låter du det bara va kommer det väldigt snabbt bli helt ohanterbart.
Citera
2020-08-25, 20:47
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan

Du kan ju skjuta på CSN-lånet, och slippa betala så länge, om du har för låg inkomst. Har du kollat upp det? Finns mer info på CSNs hemsida
Citera
2020-08-25, 21:15
Medlem
Aigiss avatar
Skuldsanering kan du glömma för en sån skitsumma. Stugan kan du också glömma, den tar fogden.
Citera
2020-08-25, 22:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Skuldsanering kan du glömma för en sån skitsumma. Stugan kan du också glömma, den tar fogden.

Ja, är lånet inte betalt vid arvet ryker stugan. Men om TS inte är fäst vid stugan kanske det inte gör något.
Citera
2020-08-25, 23:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, är lånet inte betalt vid arvet ryker stugan. Men om TS inte är fäst vid stugan kanske det inte gör något.

TS kan göra ett arvsavsående till förmån för sin närmaste arvinge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in