2020-08-25, 19:01
Medlem
Sarkoss avatar
Hej Flashback.

Är det möjligt att köpa en bostad för mer än bankens lånelöfte om jag betalar en större del av bostaden med egna pengar?
Exempel:
- Vi säger att jag vill köpa en bostad för 2,5 miljon. Banken beviljar lånelöfte på 2 miljoner. Kan jag ändå köpa bostaden under förutsättning att jag tar 800.000 kr ur egen ficka vid bostadsköpet (dvs. Kontantinsats plus den resterande summan).
Citera
2020-08-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarkos
Hej Flashback.

Är det möjligt att köpa en bostad för mer än bankens lånelöfte om jag betalar en större del av bostaden med egna pengar?
Exempel:
- Vi säger att jag vill köpa en bostad för 2,5 miljon. Banken beviljar lånelöfte på 2 miljoner. Kan jag ändå köpa bostaden under förutsättning att jag tar 800.000 kr ur egen ficka vid bostadsköpet (dvs. Kontantinsats plus den resterande summan).

Ja, det är självklart möjligt. Börja ansöka om lånelöften så märker du själv. Det kan dock påverka räntor och lånebelopp men det är lite olika med bankerna
Citera
2020-08-25, 19:08
Medlem
En större kontantinsats kan också ge dig tillgång till bättre erbjudanden. Vet att avanza har låg ränta på bolån som bara belånar Max 60% av bostadens värde eller nåt i den stilen, du får kolla.
Citera
2020-08-25, 19:19
Medlem
Sarkoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraskras
En större kontantinsats kan också ge dig tillgång till bättre erbjudanden. Vet att avanza har låg ränta på bolån som bara belånar Max 60% av bostadens värde eller nåt i den stilen, du får kolla.
Tack så mycket ska kolla upp det!
Citera
2020-08-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarkos
Hej Flashback.

Exempel:
Varför inte bara be om ett lånelöfte med dina 800 000 kr som kontantinsats direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in