2020-08-25, 15:42
Medlem
För att göra en lång historia kort. Jag sjabblade till det för mig själv runt 2104 vilket innebar att jag drog på mig dåliga finanser..Skulden uppgår idag till 190.000 och ligger hos KFM. Jag har haft löneutmätning på runt 10.000:- i månaden sedan 2017 och jag vill inget hellre än att i rask takt betala av den.

Det skulle senare visa dig att min f.d arbetsgivare ägnade sig åt systematiska lönestölder. Han betalade inte in beloppen på utsatt tid utan behöll pengarna fram tills dess att KFM kontaktade honom. Då betalade han en klumpsumma , men inte allt.

Detta har ju orsakat stora räntekostnader för mig då skulle legat tickande utan " amorteringar" .

Vad ska jag göra?
Citera
2020-08-25, 16:03
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratboy82
För att göra en lång historia kort. Jag sjabblade till det för mig själv runt 2104 vilket innebar att jag drog på mig dåliga finanser..Skulden uppgår idag till 190.000 och ligger hos KFM. Jag har haft löneutmätning på runt 10.000:- i månaden sedan 2017 och jag vill inget hellre än att i rask takt betala av den.

Det skulle senare visa dig att min f.d arbetsgivare ägnade sig åt systematiska lönestölder. Han betalade inte in beloppen på utsatt tid utan behöll pengarna fram tills dess att KFM kontaktade honom. Då betalade han en klumpsumma , men inte allt.

Detta har ju orsakat stora räntekostnader för mig då skulle legat tickande utan " amorteringar" .

Vad ska jag göra?

Finns din f.d arbetsgivare kvar (d.v.s inte i konkurs)? Det smidigaste sättet i så fall är nog att prata med facket. Alternativt prata med din arbetsgivare direkt och begära att han betalar det du förlorat på detta (det som saknas + räntan du tvingats betala på grund av hans fiffel). Vägrar han kan du gå vidare och diskutera saken med facket.
Citera
2020-08-25, 16:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Han betalade inte in beloppen på utsatt tid utan behöll pengarna fram tills dess att KFM kontaktade honom. Då betalade han en klumpsumma , men inte allt.

Vad ska jag göra?
Borde det inte vara han som ska stå för räntekostnader när han betalar in för sent?

Edit:
Citat:
När det gäller utmätning är det alltså din arbetsgivare som är skyldig att utbetala det belopp och följa det KFM beslutat om och som ska dras månadsvis; fram tills skulder inte längre finns. Om din arbetsgivare inte fullföljer sin skyldighet kan hen i stället bli ålagd att betala beloppet som inte inkommit och avser dina skulder (7 kap. 21 § UB).
https://lawline.se/answers/vilken-in...-loneutmatning
Senast redigerad av constant 2020-08-25 kl. 16:33.
Citera
2020-08-25, 18:05
Medlem
Varför reagerar du i efterhand och inte omedelbart vid första gången..?

Sluta ha tålamod med sena löner o annat tjaffs. Arbetsgivaren lär knappast ha förståelse om ni stannar hemma några dagar då och då utan att meddela eller att ni har giltiga skäl.

Ni är inte Bank, låneinstitut eller kreditgivare. Ni arbetar för era pengar.
Citera
2020-08-25, 18:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Varför reagerar du i efterhand och inte omedelbart vid första gången..?

Sluta ha tålamod med sena löner o annat tjaffs. Arbetsgivaren lär knappast ha förståelse om ni stannar hemma några dagar då och då utan att meddela eller att ni har giltiga skäl.

Ni är inte Bank, låneinstitut eller kreditgivare. Ni arbetar för era pengar.

Tror faktiskt att han inte kände till att arbetsgivaren slarvade med sitt åtagande gentemot kronofogden.
Citera
2020-08-27, 12:24
Medlem
Man får ingen info från KFM om löneutmärningen sköts eller inte. Det var jag själv som kollade mitt aktuella skuldsaldo på mina sidor på KFM vid ett tillfälle.

Det var så jag märkte att det fifflades och det var jag själv som låg på KFM att de skulle vidta åtgärder.

För övrigt så har denna tvivelaktiga gubbe förvägrat att ge mig ett arbetsintyg som resulterat i att jag har fått vänta i 2,5 månader på A-kassans handläggning.

Man känner sig helt rättslös och överkörd.
Citera
2020-08-27, 14:00
Medlem
Citat:
Man får ingen info från KFM om löneutmärningen sköts eller inte. Det var jag själv som kollade mitt aktuella skuldsaldo på mina sidor på KFM vid ett tillfälle.

Det var så jag märkte att det fifflades och det var jag själv som låg på KFM att de skulle vidta åtgärder.

För övrigt så har denna tvivelaktiga gubbe förvägrat att ge mig ett arbetsintyg som resulterat i att jag har fått vänta i 2,5 månader på A-kassans handläggning.

Man känner sig helt rättslös och överkörd.

I detta här fallet har du rätten på din sida.

Glöm tipset med facket osv, de har inte med detta att göra? Evt kan de bistå med en ombud som kan företräda dig i rätten.

Du behöver omedelbart göra en ansökan till kronofogden mot denna arbetsgivare med de beloppen som du har förlorat på detta. Du behöver inte ens diskutera detta med personen.

Vägrar han att betala så får du besked om att han har bestridit, och då får du möjlighet att skicka ärendet till tingsrätten.

Han kommer få betala det som du har begärt, plus även rättegångskostnader.

Vänta inte mer, börja räkna nu! Du kan göra allt hemifrån med datorn eller mobilen. Kör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in