2020-08-25, 14:50
Medlem
Jag driver sedan ett år tillbaka ett eget företag och arbetar där som konsult inom, ja, egentligen irrelevant.

Många kunder jag skickar mail till, pitchmail eller övrigt, brukar både få dom och svara. Men jag har i dagarna upptäckt att när jag skickar ett meddelande från min jobbmail till min privata så hamnar det direkt i skräppost.

Det är ett problem!

Hur kommer man runt detta? Har läst runt lite på Google och det verkar vara tusen olika anledningar och saker man ska tänka på, men är det verkligen så brett spektra?
Citera
2020-08-25, 15:13
Medlem
Du har nog åkt på en del spamreports känns det som och därmed klassificerar vissa e-post program ditt mail som skräp. Byt epostadress för dina viktiga företagsmail om det ska gå fram och till din egna privatmail kan du sätta din företags mailadress som betrodd avsändare.
Citera
2020-08-25, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Du har nog åkt på en del spamreports känns det som och därmed klassificerar vissa e-post program ditt mail som skräp. Byt epostadress för dina viktiga företagsmail om det ska gå fram och till din egna privatmail kan du sätta din företags mailadress som betrodd avsändare.

Jag ska alltså skapa en helt ny e-postadress? Vad säger att den funkar bättre, med tanke på att många av mina mail fortfarande verkar komma fram till vissa mottagare.
Citera
2020-08-25, 15:39
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Jag ska alltså skapa en helt ny e-postadress? Vad säger att den funkar bättre, med tanke på att många av mina mail fortfarande verkar komma fram till vissa mottagare.
Det är förmodligen domänen eller mejlservern det är fel på.
Citera
2020-08-25, 15:53
Medlem
Kostcirkelns avatar
Japp håller med föregående. De som står för din e-mail är med största sannolikhet helt enkelt spam-listade. Allt som kommer från dom lär fastna i spam-filtret hos folk (till dess att de byter själva). Finns inget att göra något åt det i så fall (utom möjligtvis fråga om de kan byta åt dig), det är bara att byta e-mail host.
Citera
2020-08-25, 16:11
Medlem
Angående e-posten så är den ursprungligen köpt via Heymo.se men sedan ett år tillbaka ligger den hos Google, så kan väl inte tänka mig att det är något fel där? Allting skulle dock såklart förklara varför många av mina mail aldrig får svar, men sen tycker jag att Hotmail (Live) där jag har min ordinarie privata e-post oftast placerar allt möjligt i skräp, även från större vanliga företag.
Citera
2020-08-25, 16:32
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Angående e-posten så är den ursprungligen köpt via Heymo.se men sedan ett år tillbaka ligger den hos Google, så kan väl inte tänka mig att det är något fel där? Allting skulle dock såklart förklara varför många av mina mail aldrig får svar, men sen tycker jag att Hotmail (Live) där jag har min ordinarie privata e-post oftast placerar allt möjligt i skräp, även från större vanliga företag.

Kolla upp hur ditt SPF-record ser ut. https://support.dnsimple.com/articles/spf-record/
Citera
2020-08-25, 18:26
Moderator
vhes avatar
Nej, hur man confar sin mailserver kan nog inte betraktas som en IT-säkerhetsfråga.

IT-säkerhet --> Nätverk och datorkommunikation
/Moderator
Citera
2020-08-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kolla upp hur ditt SPF-record ser ut. https://support.dnsimple.com/articles/spf-record/

Testade länken som fanns längst ner på denna sida och knappade in e-posten på angivet översta fältet. Resultat: ”No valid SPF record found.”

Finns dock fler fält där man bla kan fylla i ip-adress osv.
Citera
2020-08-25, 20:13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Testade länken som fanns längst ner på denna sida och knappade in e-posten på angivet översta fältet. Resultat: ”No valid SPF record found.”

Finns dock fler fält där man bla kan fylla i ip-adress osv.

Du bör sätta upp ett sådant record i så fall. Det är det mottagarservern kontrollerar för att se huruvida mailet som skickats faktiskt kommer från rätt avsändare eller ej.
Citera
2020-09-07, 16:05
Medlem
Jävla rävsax det här. Enligt Google (Gmail) så verkar det inte spela någon roll ifall jag ändrar e-post, exempelvis går från abc@xxx.se till mno@xxx.se, då det antagligen är själva hemsidans domän där blocken ligger. OM det nu ligger en block. För novis på allt detta.
Citera
2020-09-07, 17:09
Medlem
SupaStrats avatar
Som redan nämnts, du behöver sätta upp ett SPF-record i din DNS/hos din DNS-provider.
För google finns alla info du behöver här: https://support.google.com/a/answer/33786?hl=sv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in