2020-08-24, 04:02
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Jag skickade mail till min handläggare ang. detta och han har inte svarat på snart en månad. Misstänker att han har slutat, utan att underrätta mig om min nya handläggare. Dålig stil och nu vill jag behålla pengarna.

Men, det var inte ens det jag undrade över.

Det är mer sannolikt att han är på semester än att han slutat, om det är i slutet på juli du skickat ett mail.
Citera
2020-08-24, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brownisboring
De kommer garanterat.inte sitta och kontrollera en snubbe som sökt bidrag i tre mån om ett.år via deklarationen. Kan folk som vet svara, spekulanter hålla sig undan?

Man hade ju gärna tänkt sig att ett datorsystem automatiskt informerar om man haft lön och bidrag samma månad när det är dags att deklarera. Men jag jobbar inte där så jag har ingen aning om vad för mjukvara som finns att tillgå.
Citera
2020-08-24, 05:25
Medlem
UndeadNinjas avatar
Har hört om liknande fall, då har det inte hänt någonting. Men du har ju skickat mail och berättat så då finns det ju såklart en risk.

Om din handläggare har slutat så bör dennes ersättare ha tillgång till mailen för att ta över handläggarens ärenden.

Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
TS låter som en bortskämd skitunge vars ekonomi varit hanterad av dennes mamma tills nyligen.

Behåll pengarna = stöld från staten.

Eftersom att det är från kommunen så är det inte stöld från staten.
Citera
2020-08-24, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Har hört om liknande fall, då har det inte hänt någonting. Men du har ju skickat mail och berättat så då finns det ju såklart en risk.

Om din handläggare har slutat så bör dennes ersättare ha tillgång till mailen för att ta över handläggarens ärenden.

Eftersom att det är från kommunen så är det inte stöld från staten.

Exakt. Det är ju ganska enkelt också att ringa kommunens växel, be om att bli kopplad till xx. Då får du svar på om xx fortfarande är i tjänst. Du kan lämna ett röstmeddelande på telefonsvararen och handläggaren ringer upp.

Det är väl något som du ändå kan göra - när kommunen trots allt försökte hjälpa dig när du var i nöd. Det var ju du som ansökte och intygat att uppgifterna stämmer.

Tråkigt att din kommun inte mejlbevakar bättre - men "försörjningsstöd" har nog högt tryck.
Citera
2020-08-24, 07:53
Bannlyst
Betala tillbaka. Arbetsgivare lämna in individuella uppgifter numera. Så socialtanten ser direkt att du får har fått hjälp av fattigvården + lön, då kan du bli anmäld för bidragsbrott.

Citat:
Tja.

Jag var i en situation där jag fick lov att gå på socialbidrag i 3 månader. Lämnade in kontoutdrag och allt det där.
I juli månad fick jag anställning och trodde att min lön skulle komma först i augusti, så jag ansökte om ytterligare ett försörjningsstöd.

Den 25e juli fick jag dock min lön från arbetet, samt bidraget från soc på ca 7000kr.

Kan jag vänta mig några påföljder om jag ghostar dom helt och hållet nu som om ingenting hade hänt?

Tänker inte ansöka om något mer, det var en engångsföreteelse, ett litet missförstånd.
Citera
2020-08-24, 09:11
Medlem
Citat:
Då är det ju konstigt att dom inte hört av sig innan om det är så jävla allvarligt. Jävla Kalle-Anka-system
Tror du dom har ständig koll på sånt där? De gör väl en revision en gång i kvartalet eller en gång om året din nöt.
Citera
2020-08-24, 10:55
Medlem
RickRozays avatar
Eftersom bidraget var godkänt 3 månader i förväg skulle du ha fått pengarna ändå även om du jobbat.
Försörjningsstöd kräver inte åter.
Bra att du hör av dig till dom men du kommer få behålla pengarna.
Jag har nog ringt dom och sagt till, bara att prata med vilken handläggare som helst men hellre att du säger en gång extra än att få kronofogden på sig.

Det är skillnad på återkrav som CSN m flera har och bedrägeri.
Du har inte brutit mot hedern om och hade därför rätt till pengarna.
Sånt här att det "överlappar" mellan bidrag och lön händer ofta.
Se till att säga till bara. Ring dom.
Första bästa handläggare.
Citera
2020-08-24, 11:02
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Eftersom bidraget var godkänt 3 månader i förväg skulle du ha fått pengarna ändå även om du jobbat.
Försörjningsstöd kräver inte åter.
Bra att du hör av dig till dom men du kommer få behålla pengarna.
Jag har nog ringt dom och sagt till, bara att prata med vilken handläggare som helst men hellre att du säger en gång extra än att få kronofogden på sig.

Det är skillnad på återkrav som CSN m flera har och bedrägeri.
Du har inte brutit mot hedern om och hade därför rätt till pengarna.
Sånt här att det "överlappar" mellan bidrag och lön händer ofta.
Se till att säga till bara. Ring dom.
Första bästa handläggare.

Hade lite fel tydligen kan dom rent tekniskt kräva åter men du kommer med största sannolikhet få behålla pengarna eftersom det ska vara fulspel bakom läs detta
https://soctanter.malmo.se/fraga/84

Man ska ha förskingrat eller fuskat, du blev räddad av lönen vilket är hur socialbidrag går till.

Edit. Tror det är lite från kommun till kommun i min kommun i sthlm var jåvligt slapp och donerade bort folks skattepengar lol
Senast redigerad av RickRozay 2020-08-24 kl. 11:08.
Citera
2020-08-24, 11:44
Citat:
Jag skickade mail till min handläggare ang. detta och han har inte svarat på snart en månad. Misstänker att han har slutat, utan att underrätta mig om min nya handläggare. Dålig stil och nu vill jag behålla pengarna.

Men, det var inte ens det jag undrade över.

Med tanke på att du meddelat dom om det är det ytterst korkat att behålla dom. Ta kontakt med någon på socialtjänsten och fråga vart du ska skicka pengarna. Hade du bara "ghostat" dom direkt tror jag inte dom skulle ha mycket att stå på om dom nu fick för sig att kräva tillbaka pengar.
Citera
2020-08-24, 13:42
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Då är det ju konstigt att dom inte hört av sig innan om det är så jävla allvarligt. Jävla Kalle-Anka-system

Om det är ett jävla Kalle Anka-system som hållit dig med mat och husrum vad gör det dig till, Knatte, Fnatte eller Tjatte?
Citera
2020-08-25, 01:29
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Man hade ju gärna tänkt sig att ett datorsystem automatiskt informerar om man haft lön och bidrag samma månad när det är dags att deklarera. Men jag jobbar inte där så jag har ingen aning om vad för mjukvara som finns att tillgå.
De har ingen som helst mjukvara eller tid åt att kolla varenda corona-sake som sökt hjälp under så kort tid. Krutet läggs på.dem som år ut och år in söker bidrag, om ens det. De kollar inte i efterhand, finns inte ens rutin på det
Citera
2020-08-25, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brownisboring
De har ingen som helst mjukvara eller tid åt att kolla varenda corona-sake som sökt hjälp under så kort tid. Krutet läggs på.dem som år ut och år in söker bidrag, om ens det. De kollar inte i efterhand, finns inte ens rutin på det
Hur kan du vara så säker på detta? Jag har själv varit med om att myndigheter (Skatteverket) kollat upp småsaker, avdrag för nån tusenlapp bara.
Och i detta fall har ju ts dessutom mejlat och meddelat att han fått lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in