• 1
  • 2
2020-08-23, 14:48
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Tycker snarare att de håller på att ta död på den istället för att föra den framåt.
Vad exakt har förts framåt enligt dig?

Som exemplet tidigare, där Platon inte klarar av att formulera ett hållbart resonemang kring relativitet, vilket senare klarar. Det är att föra det framåt.
Citera
2020-08-23, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Som exemplet tidigare, där Platon inte klarar av att formulera ett hållbart resonemang kring relativitet, vilket senare klarar. Det är att föra det framåt.

Hur då? Det är ju precis samma koncept säger du men att han var dålig på att formulera sig.
Tycker du att de är att gå framåt genom att förstå gamla idéer?
Citera
2020-08-23, 14:57
Medlem
Citat:
Hur då? Det är ju precis samma koncept säger du men att han var dålig på att formulera sig.
Tycker du att de är att gå framåt genom att förstå gamla idéer?

Det jag säger är att Platon inte klarade av att få fram konceptet, vilket senare klarade. Det är framsteg.

Sen anser jag det också framsteg, om en senare filosof lyckas göra en tidigare osammanhängande tes sammanhängande.

Frågan, för tråden är, vilka böcker/verk som kan anses vara bland de viktigaste inom filosofin.
Senast redigerad av kangaroozzickness 2020-08-23 kl. 15:00.
Citera
2020-08-23, 15:04
Bannlyst
Citat:
Det jag säger är att Platon inte klarade av att få fram konceptet, vilket senare klarade. Det är framsteg.

Frågan, för tråden är, vilka böcker/verk som kan anses vara bland de viktigaste inom filosofin.

Frågan är galenskap om man nu faktiskt inte är någon nybörjare inom filosofi.

Viktigaste böcker och verken är inte viktiga för själva filosofin utan det rör vad man filosoferar kring och vad det blir för output, inte självaste filosofin som blir påverkad.

Ska du inrikta dig på något istället för att se allt så brett eller smalt? Det är stor skillnad på att filosofera kring livet som helhet och att ha någon politisk modell eller lägga grunden för vetenskap.
Citera
2020-08-23, 15:09
Medlem
Citat:
Frågan är galenskap om man nu faktiskt inte är någon nybörjare inom filosofi.

Viktigaste böcker och verken är inte viktiga för själva filosofin utan det rör vad man filosoferar kring och vad det blir för output, inte självaste filosofin som blir påverkad.

Ska du inrikta dig på något istället för att se allt så brett eller smalt? Det är stor skillnad på att filosofera kring livet som helhet och att ha någon politisk modell eller lägga grunden för vetenskap.

För tråden är det irrelevant om verket formulerar något nytt inom något smalt eller brett.
Citera
2020-08-23, 15:18
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:

OK, du säger att du kommit förbi nybörjarstadiet, och att du söker någon tänkare i den högre skolan. Här kommer ett tips från den feministiska filosofin, och - håll i dig - boken du ska läsa heter SCUM-manifestet; av Valerie Solanas. Hon har tvättat upp miljontals hjärnor på mansgrissidan - så inflytelserik är hon, förutom att vara kontroversiell.
Citera
2020-08-24, 19:29
Medlem
Citat:
Vilka är de viktigaste verken inom filosofin?

Både inom den västerländska, arabiska, österländska och allt däremellan.

Med "viktigaste" menar jag verk som har fört filosofin vidare, löst tidigare tankevurpor eller formulerat helt nya idéer.

Tänker att många av de kändare filosoferna, t.ex. Aristoteles, om än välskrivna, inte alltid är särskilt originella och ibland bara för polemik mot föregångare utan att för egen del föra filosofin framåt.

Den stora filosofiska kunskapsväven är en västerländsk konstruktion. Den inkluderar inte bara de förhållanden som betraktas som sanna .. dessutom de som betraktas som irrvägar. Att veta vad som är fel bidrar till förståelsen av vad som är rätt. <-- lätt att missa eller hur.

Denna kunskapsväv går inte att kondensera ner till en lista av filosofier i ordning av betydelse. Essensen är inte en lista av filosofer: det är en väv av förståelse. Här är några viktiga enskilda personer/filosofer ur en lång lista:

Socrates
Platon
Aristoteles
Kant
Hume
Wittgenstein

Märk väl att vår kunskap om filosofi/världen .. hur man ska tänka om tänkande .. vore ganska fattig om vi begränsar oss till de sex individerna. Det finns mycket mer utöver dem.

Filosofi är inte en punkt .. det är ett område.

Allra vänligaste osv. / Pro!
Citera
2020-08-28, 16:11
Medlem
Som en slutlig kommentar väcktes mitt intresse av Filosof ur en djup längtan efter förståelse. Men jag hittade inte "källkoden". Koden är för mig "första principer" som måste gälla .. de är axiom helt enkelt .. istället fick jag en lektion om hur många förvirrade idéer människor kan skapa.

För er som följt mina kommentarer genom åren så vet ni att jag tror på formella system .. och min intuition är att det är så nära första principer vi kan komma med vårt intellekt. Men jag kan ha fel.

Filosofi gjord på ett propert sätt korrigerar den kognitiva väven så att vi inte tror på strunt över bättre alternativ. Filosofi är tekniskt sett en metod, men det är också en hållning .. och de som är riktigt intresserade tenderar att läsa saker de kanske egentligen inte vill läsa eller ens håller med om.

Om man bara läser material från de jag listat ovan så blir det en fattig diet.

[edit] .. och en ytterligare sak: fokusera på tankekonstruktionen snarare än personen. Om konstruktionen är sann är den allmängiltig. Ras, hudfärg, ålder, kön, religion, etnicitet, längd .. spelar ingen roll.
Senast redigerad av Proprioception 2020-08-28 kl. 16:20. Anledning: eftertankens kranka blekhet
Citera
2020-08-28, 17:04
Jag tycker ni inte anstränger er tillräckligt för att förstå TS. Det är klart att om man är nybörjare och vill läsa filosofiska originalverk istället för sekundärlitteratur så kan det kännas överväldigande att veta var man ska börja.

Här är ett försök att formulera en tydligare fråga:

Om man inte har tid att läsa mer än fem filosofiska (original)verk, vilka fem bör man läsa för att dels
maximera sin förmåga att förstå filosofiska texter i allmänhet, dels
få djupast möjliga förståelse inom filosofins centrala frågor.

Jag skulle vilja nominera Descartes Avhandling om metoden plus Betraktelser om den första filosofin eftersom Descartes är startskottet för den moderna filosofin och har haft ett stort inflytande, och dessutom är lättläst.
Citera
2020-08-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Jag tycker ni inte anstränger er tillräckligt för att förstå TS. Det är klart att om man är nybörjare och vill läsa filosofiska originalverk istället för sekundärlitteratur så kan det kännas överväldigande att veta var man ska börja.

Här är ett försök att formulera en tydligare fråga:

Om man inte har tid att läsa mer än fem filosofiska (original)verk, vilka fem bör man läsa för att dels
maximera sin förmåga att förstå filosofiska texter i allmänhet, dels
få djupast möjliga förståelse inom filosofins centrala frågor.

Jag skulle vilja nominera Descartes Avhandling om metoden plus Betraktelser om den första filosofin eftersom Descartes är startskottet för den moderna filosofin och har haft ett stort inflytande, och dessutom är lättläst.

Varför inte .. filosofihistoria är minst lika intressant som filosofi självt är .. de går inte att separera. För att förstå Filosofi rekommenderar jag att man också är intresserad av Historia. Grekisk historia går inte att separera från de första tre i min lista exempelvis.

Filosofi går hand i hand med Historia.

Den enda bok jag skulle rekommendera någon att läsa, och ÄGA oavsett av tidigare bakgrund -- ett original verk -- är John Stuart Mills 'Om Friheten' .. den är så välskriven att till och med en idiot skulle förstå den. Den handlar om vår värdighet som människor.

Av alla filosofiska originalverk är det kanske det viktigast i dagens klimat. Alla borde äga ett exemplar. Här är ISBN för en svensk version: 9127020118 .. kolla på en bokbörs eller liknande. Den tenderar att försvinna snabbt när den finns till försäljning.

Här en kort video introduktion till boken: https://youtu.be/QWZrHUvhXcw
Senast redigerad av Proprioception 2020-08-28 kl. 20:55. Anledning: En länk till summering
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in