Citat:
Ursprungligen postat av
Alkazam
Jag tycker ni inte anstränger er tillräckligt för att förstå TS. Det är klart att om man är nybörjare och vill läsa filosofiska originalverk istället för sekundärlitteratur så kan det kännas överväldigande att veta var man ska börja.
Här är ett försök att formulera en tydligare fråga:
Om man inte har tid att läsa mer än fem filosofiska (original)verk, vilka fem bör man läsa för att dels
maximera sin förmåga att förstå filosofiska texter i allmänhet, dels
få djupast möjliga förståelse inom filosofins centrala frågor.
Jag skulle vilja nominera Descartes Avhandling om metoden plus Betraktelser om den första filosofin eftersom Descartes är startskottet för den moderna filosofin och har haft ett stort inflytande, och dessutom är lättläst.
Varför inte .. filosofihistoria är minst lika intressant som filosofi självt är .. de går inte att separera. För att förstå Filosofi rekommenderar jag att man också är intresserad av Historia. Grekisk historia går inte att separera från de första tre i min lista exempelvis.
Filosofi går hand i hand med Historia.
Den enda bok jag skulle rekommendera någon att läsa,
och ÄGA oavsett av tidigare bakgrund -- ett original verk -- är
John Stuart Mills 'Om Friheten' .. den är så välskriven att till och med en idiot skulle förstå den. Den handlar om vår värdighet som människor.
Av alla filosofiska originalverk är det kanske det viktigast i dagens klimat. Alla borde äga ett exemplar. Här är ISBN för en svensk version: 9127020118 .. kolla på en bokbörs eller liknande. Den tenderar att försvinna snabbt när den finns till försäljning.
Här en kort video introduktion till boken:
https://youtu.be/QWZrHUvhXcw