Citat:
Ursprungligen postat av
Honkies
Men jag tycker 5000 är väldigt billigt boende per person i storstadsregion då båda jobbar heltid.
Ja, det kan jag hålla med om men gissar att din sambo ser det på ett annat sätt eftersom du är här och frågar om råd. Ekonomi är en vanlig källa till konflikt och lätt att förstå varför när man hamnar i en sådan. Finns ju många faktorer som påverkar hur respektive part ser på situationen, inte minst vilket bagage man bär på. I mitt förhållande betalar vi procentuellt på allt utom amorteringen, där vi betalar 50/50 eftersom vi äger bostaden och lånen 50/50. Däremot betalar vi procentuellt på alla inköp och renoveringar av bostaden trots att min sambo förväntar sig att vi delar 50/50 på eventuell värdeökning. Hur man än gör är det svårt att få till någon absolut rättvisa där bägge är nöjda om man har olika ingångsvärden till att börja med. Resultatet blir oftast en kompromiss som minst en är missnöjd med och som kommer att ligga där och bubbla upp till ytan vid varje kommande konflikt.
Ni kan prova att gå till en ekonomisk rådgivare eller jurist för att diskutera med, och genom, en tredje part. Känns kanske onödigt formellt, som en onödig utgift och fånigt men i förhållande till en livslång konflikt kring ekonomin kan det vara väl värt besväret.