2020-08-22, 18:58
Medlem
Merwinnas avatar
Nyfiken fråga. Min dator (PC) gick extremt långsamt för en stund sedan - inga sidor svarade. Jag använde då aktivitetshanteraren för att stänga Google (och alla dom sidorna). Sedan när jag klickade upp Google igen, var jag utloggad överallt - här, Hotmail, Facebook, Youtube... Uppgifterna kom inte heller upp förifyllda som de brukar göra, så att man bara behöver bekräfta - allt var borta. Hur kommer det sig?
Citera
2020-08-22, 19:07
Bannlyst
Menar du att du stänger av Google chrome?
Citera
2020-08-22, 19:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Menar du att du stänger av Google chrome?

Ja. När man har aktivitetshanteraren uppe (som man får upp genom att trycka ALT + DEL samtidigt), så väljer man en post - alltså en webbsida, t.ex. Flashback - i listan och trycker "avbryt". Då avslutas Google chrome även om datorn har hängt sig.
Citera
2020-08-22, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja. När man har aktivitetshanteraren uppe (som man får upp genom att trycka ALT + DEL samtidigt), så väljer man en post - alltså en webbsida, t.ex. Flashback - i listan och trycker "avbryt". Då avslutas Google chrome även om datorn har hängt sig.

Brukar chrome även logga ut dig när du startar om datorn? Isåfall har du kanske ställt in i säkerhetsinställningarna att sessionscookies ska raderas.
Citera
2020-08-22, 19:48
Bannlyst
Det är väl logiskt att du blir utloggad om du stänger webbrowsern om du har ställt in att alla cookies, lösenord och liknande ska tömmas när du stänger Chrome
Citera
2020-08-22, 19:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Måste bero på att du stört sessionerna. Testa att gå under historik och välj senaste öppna flikarna.
Citera
2020-08-22, 19:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Brukar chrome även logga ut dig när du startar om datorn? Isåfall har du kanske ställt in i säkerhetsinställningarna att sessionscookies ska raderas.

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Det är väl logiskt att du blir utloggad om du stänger webbrowsern om du har ställt in att alla cookies, lösenord och liknande ska tömmas när du stänger Chrome

Det har jag inte ställt in. Jag stänger alltid av datorn när jag går och lägger mig, och när jag stänger av allting korrekt händer inte det här.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Måste bero på att du stört sessionerna. Testa att gå under historik och välj senaste öppna flikarna.

Vad menar du med "sessionerna"?

Nu har jag redan loggat in överallt igen, men jag ska testa det om det här händer igen. Tack!
Citera
2020-08-22, 20:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Nej.

Det har jag inte ställt in. Jag stänger alltid av datorn när jag går och lägger mig, och när jag stänger av allting korrekt händer inte det här.

Nu har jag redan loggat in överallt igen, men jag ska testa det om det här händer igen. Tack!

Öppna Chrome gå till Historik/senaste flikar eller /senaste stängda. Då kommer dessa öppnas och du bör vara inloggad, såvida det inte gått mer än fem minuter ungefär.
Citera
2020-08-22, 20:05
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Dödar man processen så hinner inte processen registrera att cookies ska raderas. Med tanke på frågeställningen så har TS förmodligen inte ändrat en enda inställning.
Citera
2020-08-22, 20:50
Medlem
Citat:

En webbsession (en dialog mellan webbservern och webbläsaren) kan t.ex. börja med att man loggar in på en sajt och sluta med att man loggar ut. För varje pågående session lagras en liten fil på den lokala datorn som kallas sessionskaka (cookie). Raderas den av någon anledning så vet inte sajten vem du är, och då är du plötsligt utloggad.
Senast redigerad av guru1966 2020-08-22 kl. 20:55.
Citera
2020-08-22, 21:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Öppna Chrome gå till Historik/senaste flikar eller /senaste stängda. Då kommer dessa öppnas och du bör vara inloggad, såvida det inte gått mer än fem minuter ungefär.

Ska pröva detta nästa gång - om det blir en nästa gång. Nu hade jag som sagt redan loggat in överallt igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Dödar man processen så hinner inte processen registrera att cookies ska raderas. Med tanke på frågeställningen så har TS förmodligen inte ändrat en enda inställning.

Exakt, hade inte ändrat något.

Citat:
En webbsession (en dialog mellan webbservern och webbläsaren) kan t.ex. börja med att man loggar in på en sajt och sluta med att man loggar ut. För varje pågående session lagras en liten fil på den lokala datorn som kallas sessionskaka (cookie). Raderas den av någon anledning så vet inte sajten vem du är, och då är du plötsligt utloggad.

Tack! Det har dock hänt förr att jag måste bryta processerna på det här sättet (jag har en gammal dator som ofta hänger sig, och det är nog dags att köpa en ny). Och jag har aldrig förr varit med om att bli utloggad överallt...
Citera
2020-08-22, 22:25
Awaiting Email Confirmation
Porrmorrs avatar
Allmänt nyttig information; man ska kunna återställa stängda flikar med hjälp av kortkommandon, såsom SHIFT+CTRL+T när webbläsaren ifråga är vald.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in