• 4
  • 5
2020-10-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Är det safe att köpa en katt på Blocket eller kan den ha sjukdomar och grejer?

Ett bra sätt är att köpa ifrån ett välskött katthem eller Djurens vänner. Då är den besiktigad av veterinär, avmaskad, vaccinerad, kastrerad om det inte är kattunge...
De vet också om katten har några speciella problem som du bör veta om innan köp, tex om den behöver medicinering.

Du betalar iofs en slant 700-1000 kr, MEN eftersom allt detta är saker du bör göra ändå, så egentligen tjänar du pengar.

Vissa varnar att katten ifrån katthem kan ha haft traumatiska upplevelser. Jag tror att den faran är överdriven. Visst kan det vara så; men i gengäld brukar de uppskatta att återigen få ett bra hem.
Dvs, katter som haft det svårt, vet att uppskatta en ny, snäll ägare, och vara extra tacksamma.

Du KAN få inledande period där du får visa att du är snäll mot katten, för att förtjäna dess vänskap å kärlek. Men sedan har du en vän för livet, som beskyddar dig i detta livet och därefter.

Av samma skäl, i valet mellan kattunge och en vuxen katt, säger jag att en vuxen katt är väldigt ofta ett gott val. Lite av ett stalltips faktiskt.

Däremot, en skygg fd vildis - för rätt person kan de vara jättebra, men jag rekommenderar inte det för en person helt ovan vid katter.
Men som din tredje katt? Ja definitivt.
Citera
2023-11-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Är det safe att köpa en katt på Blocket eller kan den ha sjukdomar och grejer?
Hur gick det med katten och hur går den ihop med lamorna?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in