• 1
  • 2
2020-08-22, 09:51
Medlem
Dempa19s avatar
Jag startade nyligen en tråd, där jag bad om hjälp med att hitta en ny tärningskopp, för att min gamla hade gått sönder (se länk nedan). Jag fick tipset att gå till Gammon Games på Kungsholmen, vilket jag lyssnade på, där provade jag deras olika koppar och jag pratade en del med personalen, för att få reda på vilken de föredrog. Till slut bestämde jag mig för att köpa en fin, rund kopp i brunt läder (se länken, som finns ännu längre).

I början var jag väldigt nöjd, den gav en härlig känsla och ett schysst ljud, när man slog tärningarna. Dessutom verkar den vara hållbar och är väldigt fin att titta på. Dock fick jag gradvis en känsla av att någonting stod lite fel till med koppen och droppen kom igårkväll—när jag och tjejen spelade vårat favoritspel: Yatzy. Då blev det ovanligt många treor och fyra, det här var ju inte i någons favör, men extremt missvisande. P.g.a. detta bestämde jag mig för att undersöka det närmare nu på morgonen och jag prövade därför ifall koppen var missvisande eller inte. Min metod för att avgöra detta var att jag lade fem tärningar i koppen och sedan slog de och antecknade resultatet i ett excel-dokument. Jag upprepade detta 50 gånger, vilket gav totalt 250 tärningslag, samt ett häpnadsveckande resultat:
  1. Ettor: 40 st
  2. tvåor 39 st
  3. treor: 50 st
  4. fyror: 48 st
  5. femmor: 37 st
  6. Sexor: 36 st

Detta är ett märkligt resultat och är det så att någon annan haft liknande problem? Hur har ni löst det i så fall? Borde jag gå till Gammon Games med koppen och listan och förklara hur det ligger till, för att då kunna reklamera varan? Eller borde jag komma dit med ett mer utförligt excel-dokument. Skulle det kunna vara bättre att göra det på plats, så att Gammon Games får se problemet med deras produkt? Uppskattar all hjälp jag kan få.

Skaffa ny tärningskopp, den gamla har gått sönder.
Tärningskoppen från Gammon Games
Citera
2020-08-22, 09:58
Medlem
Asmodeusvults avatar
Vad tror du är mer sannolikt;
A. Du har fått en magisk kopp som kan frammana treor och fyror.
B. Du har inte förstått sannolikhetslära-lektionerna fullt ut.
Citera
2020-08-22, 10:37
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad tror du är mer sannolikt;
A. Du har fått en magisk kopp som kan frammana treor och fyror.
B. Du har inte förstått sannolikhetslära-lektionerna fullt ut.

Ja du, spontant skulle jag nog säga att det är 50/50. Har lite svårt för matematik, men det är ju inte någon vidare mängd matte i min metod, där skulle det ju snarare kunna vara teknik eller ouppmärksamhet som ställer till det.
Citera
2020-08-22, 10:40
Medlem
Torsuss avatar
Jag ska inte bli rångrandig och tjata om signifikans men 250 utslag är på tok för lite.

Kom igen och diskutera när du har 10 000 utfall. Minst
Citera
2020-08-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Jag startade nyligen en tråd, där jag bad om hjälp med att hitta en ny tärningskopp, för att min gamla hade gått sönder (se länk nedan). Jag fick tipset att gå till Gammon Games på Kungsholmen, vilket jag lyssnade på, där provade jag deras olika koppar och jag pratade en del med personalen, för att få reda på vilken de föredrog. Till slut bestämde jag mig för att köpa en fin, rund kopp i brunt läder (se länken, som finns ännu längre).

I början var jag väldigt nöjd, den gav en härlig känsla och ett schysst ljud, när man slog tärningarna. Dessutom verkar den vara hållbar och är väldigt fin att titta på. Dock fick jag gradvis en känsla av att någonting stod lite fel till med koppen och droppen kom igårkväll—när jag och tjejen spelade vårat favoritspel: Yatzy. Då blev det ovanligt många treor och fyra, det här var ju inte i någons favör, men extremt missvisande. P.g.a. detta bestämde jag mig för att undersöka det närmare nu på morgonen och jag prövade därför ifall koppen var missvisande eller inte. Min metod för att avgöra detta var att jag lade fem tärningar i koppen och sedan slog de och antecknade resultatet i ett excel-dokument. Jag upprepade detta 50 gånger, vilket gav totalt 250 tärningslag, samt ett häpnadsveckande resultat:
  2. tvåor 39 st

Detta är ett märkligt resultat och är det så att någon annan haft liknande problem? Hur har ni löst det i så fall? Borde jag gå till Gammon Games med koppen och listan och förklara hur det ligger till, för att då kunna reklamera varan? Eller borde jag komma dit med ett mer utförligt excel-dokument. Skulle det kunna vara bättre att göra det på plats, så att Gammon Games får se problemet med deras produkt? Uppskattar all hjälp jag kan få.

På vilket sätt är det missvisande, märkligt och häpnadsväckande?
Citera
2020-08-22, 10:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19

2. tvåor 39 st

Det finns inget som helst uppseendeväckande i det minst sagt skrala underlaget.
Citera
2020-08-22, 10:55
Medlem
VonFanderblads avatar
Det där utfallet är inget ovanligt, du hade fått minst lika extrema avvikelser i ungefär hälften av fallen du upprepat experimentet. Det finns inget stöd för att din kopp ger missvisande resultat. En större stickprovsstorlek kanske ändrar resultaten.

Statistik:

x^2: 4.1673.

P-värde: 0.5255.
Senast redigerad av VonFanderblad 2020-08-22 kl. 10:58.
Citera
2020-08-22, 10:59
Medlem
Förstår inte vad som är konstigt. Skulle koppen vara programmerad till att mestadels slå treor och fyror? Som någon annan sa, gör samma experiment men med minst 10.000 slag så får du ett mer rättvist resultat.
Citera
2020-08-22, 11:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Om det, mot förmodan, finns något skumt, så ska nog snarare rikta misstankarna mot tärningarna.
Koppen är oskyldig.
Citera
2020-08-22, 12:26
Medlem
Svampspors avatar
Kan det vara så att tärningarna är obalanserade? Inom de riktigt nördiga roll- och brädspelsfanatikerna nämns ett sätt att vattentesta tärningar för att se om en av sidorna kommer upp oftare än andra. Här är en länk till en sida (det finns säkert fler en googling bort) som beskriver ett tillvägagångssätt: https://makezine.com/2015/06/16/chec...e-gaming-dice/ .
Citera
2020-08-22, 14:38
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Kan det vara så att tärningarna är obalanserade? Inom de riktigt nördiga roll- och brädspelsfanatikerna nämns ett sätt att vattentesta tärningar för att se om en av sidorna kommer upp oftare än andra. Här är en länk till en sida (det finns säkert fler en googling bort) som beskriver ett tillvägagångssätt: https://makezine.com/2015/06/16/chec...e-gaming-dice/ .

Provade det där och jag kan med glädje säga att det inte är tärningarna, som är problemet. Utan det måste vara någonting annat som spökar och där ser jag att det finns två kandidater: koppen och slumpen. För att ta reda på vilken som egentligen är boven, ska jag genomföra ett nytt utförligare experiment under resten av dagens gång. Målsättningen är 10 000 slag—p.g.a. det föreslagis som ett gyllene tal i tråden—, men vi får se hur mycket jag orkar med; det kan bli fler, det kan bli färre. Dock kan jag lova att det blir som färst 1 000.
Citera
2020-08-22, 15:20
Medlem
Det här är en väldigt rolig tråd! Jag följer!

Av nyfinkenhet: antag att du rullar 10000 gånger, vilka resultat skulle få dig att acceptera att tärningarna inte är obalanserade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in